App till Hittaut.nu

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av qbase, 31 maj 2011.

  1. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har tävlingen/friskvård hittaut.nu startat. Den går ut på att man skall hitta checkpoints ute i naturen. Checkpointsen har olika svårighetsgrader bl a beroende på var de finns. På varje checkpoint finns det en kod man skall registrera på hittaut.nu.

    En app skulle göra det lite smidigare och roligare att delta. Den behöver inte vara så avancerad.
    • Visa checkpoints på en karta
    • Registrera checkpoints
    • Visa vilka man har registrerat
    • Visa svårighetsgrad.

    Checkpointsen finns utlagda i .gpx format för varje stad. Fungerade bra att importera den i google maps.
    Det finns även en virtuell karta(Flash) men den fungerade inget vidare i mobilen.

    Hoppas någon känner sig manad :)
     
  2. perhaps

    perhaps Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder GeoBeagle för att hitta kontrollerna för hittaut.nu.
    Det den saknar är att registrera kontroller, men då kommer kameran väl till pass.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det skulle vart nice med en app! Behöver ju egentligen bara vara en app med en karta och sedan val om vilka koordinater man vill ha in. Borde ju inte vara så svårt :)
     
  4. Lindstromer

    Lindstromer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Frågade hittaut och det verkar vara på g, dock inte i det närmsta men det kommer.:)
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Gött!
     
  6. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej! Hittade den här tråden när jag googlade efter appar till hittaut.nu.

    Jag har satt ihop en liten app här under helgen som visar hittauts kartor tillsammans med telefonens gps-position. Programmet är väldigt simpelt men genom att det använder hittauts egna kartor visas terräng och stigar mycket bättre än med vanliga kartprogram. Var ute en sväng i Änggårdsbergen idag och provkörde. Fungerade bra bortsett från att pilen som skall visa färdriktningen tycks peka i rakt motsatt riktning. Hör gärna av er om ni hittar andra buggar eller konstigheter.

    http://bigc.se/hittaut/Hittaut.apk
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Grymt bra!

    Har du kunskap, tid och vilja att lösa så man kan regga kontroller genom appen? Skulle ju vart pricken över i:et!
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Damnit!

    Ser inga kontroller i Jönköping! :(

    [​IMG]

    Jag har bytt karta till Jönköping två gånger för säkerhets skull.

    EDIT, ser jävligt nice ut annars! Kommer användas mycket! Om man nu kan få se kontrollerna vill säga :P

    EDIT2, kompassen ser dessutom inte ut att vara riktigt riktigt. Skall kolla i google maps... Återkommer.

    EDIT3, kompassen funkade. Det var jag som var lite dum i huvudet där.
     
    Last edited: 12 jun 2011
  9. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej! Kontrollerna finns på den andra kartan (minikartan i din bild). Du har nog råkat trycka på "Byt karttyp" i menyn. Testa att byta igen så skall hittanu-kartan hamna i det stora fönstret.

    Håller med om att det vore bra om man kunde registrera kontrollerna direkt i telefonen. Får se om jag får tid över att titta på det.

    Har för mig att kompassen pekade 180 grader fel på min telefon, precis som färdriktningen. Jag använder osmdroid för att visa kartor och overlays. Förmodligen någon bugg där.
     
  10. abba

    abba Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Varför behöver de en egen app? GPX-filer för alla checkpoints finns att tanka ner på hittaut.nu. Sen kan du bara använda den i c:geo eller valfri app. Alternativt konvertera den till en Google Map och öppna på din Android.
     
  11. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag trodde ju att kontrollerna skulle synas bättre än vad de gjorde. Därför hittade jag inga. Nu hittade jag massvis :)

    Detta är 3012 gånger enklare än att pilla med massa GPX-filer och andra appar. I alla fall när jag försökte med de andra apparna. Alla ville läsa ifrån mitt SD-kort. JAG HAR INGET SD-KORT! :)
     
  12. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    bernard, Dirk Diggler och qbase gillar detta.
  13. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bra jobbat Rabarber! Blev mycket enklare att hitta check points nu när man kan se stigar på kartan. Använde google maps tidigare, då var hela skogen ett grått område utan vägledning.

    Jag har ett bekymmer, appen verkar ligga kvar i bakgrunden för mig. Den har tagit 29% de senaste tre timmarna utan att jag har använt programmet idag. Kör Android 2.3.4 på Nexus One original.
     
  14. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för feedback! Programmet skall stänga av GPS och kompass när det hamnar i bakgrunden men version 1.0 missade kompassen. Detta skall vara åtgärdat i version 1.0.1. Om du kör version 1.0 vore jag därför jättetacksam om du ville testa att uppdatera och se om problemet kvarstår.
     
  15. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag kör version 1.0.1. Har inte använt appen på flera dagar, men ändå så ligger den top 5 varje dag under "battery use".

    Är det bara jag som har problemet?
     
  16. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Skumt, på min HTC Desire får jag inget utslag alls när appen ligger i bakgrunden. Vad använder du för program för att kolla batteriförbrukningen?
     
  17. qbase

    qbase Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag startade om telefonen i morse, sen dess har inte applikationen dykt upp i listan :)
    Använder funktionen som finns under settings -> about phone -> battery use.
     
  18. mathiasberg

    mathiasberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jätte snygg app! Imponerad :-)
    Hur fanken gjorde du kartlösningen. Du använder inte google maps api? har du lagt in en bild av hittaut's karta som bakgrund?
     
  19. Rabarber

    Rabarber Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack! Kartbilderna hämtas direkt från hittauts server. Sedan använder jag osmdroid för att rita kartorna. Osmdroid känns tyvärr lite buggigt/ofärdigt men jag tror inte man kan få google maps att hämta kartor från hittaut.
     
    Last edited: 23 aug 2011
  20. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det här är ju ett utmärkt sätt att få in orienteringskarta i sin telefon. Sen förstår inte jag som precis börjat med geocaching varför man ska ha en annan snarlik lösning som är tråkigare och mindre spridd. Börja leta cacher istället!