Problem med 3 (tre) hoppar mellan H och 3G

Diskussion i 'Hero' startad av icimasa, 17 feb 2010.

  1. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 022
    Mottagna gillanden:
    1 961
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag är ju den enda som påstår att det är så.

    Men jag har iaf inga problem längre sen kagudroid 2.1
     
  2. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Mauswe också om jag fattat det rätt?

    Hur som helst beskrev ju du mitt exakta problem och 2.1 hjälpte för dig så.
     
  3. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det kan ju inte stämma för inom ett täckningsområde borde det statistiskt alltid finnas minst en sådan lur, absolut minst, och med det skulle ingen någonsin få HSPA då ju... Eller hur menar du?
     
  4. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    wmb och Mauswe: Efter att ni bytt till 2.1 har ni inte problemet med att 3G hänger sig på upp pilen längre. Har den även slutat att hoppa mellan H och 3G hela tiden?
     
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 022
    Mottagna gillanden:
    1 961
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Problemet med att det hänger sig är borta så vitt jag kan märka.
    Däremot hoppar den mellan, dvs går ner på 3G när jag inte använder någon datatrafik. Dock hoppar den upp på 0.5-1 sekund när det behövs
     
  6. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig störts av eller märkt av att den hoppar onödigt mycke, visst ibland har man bara 3G men nästan alltid används H när det behövs.
     
  7. baseic

    baseic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade den legat på H (HSDPA) hela tiden hade förmodligen batteriet tagit slut bra mkt fortare än det gör nu, och redan nu är det ju inget batteritid att hurra för (särskilt med 2.1 romarna)
     
  8. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 022
    Mottagna gillanden:
    1 961
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tror du missuppfattar mig, det är inget som stör
     
  9. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har slutat fatta vad problemet är så det är troligt att jag missuppfattar ja :)
     
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 022
    Mottagna gillanden:
    1 961
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Problemet är att den fastnar på 3G upload titt som tätt
     
  11. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Nej,
    jag tänker inte på 802-standarderna. Jag arbetar med utveckling av mobilnäten...
    ...det fungerar så eftersom legacy 3G har ingen tidssynkronisering utan ett antal ortogonala nycklar som de känner igen mobilen på. Alla mobiler skickar på samma frkvenser, men med olika nyckal och därmed så kan man identifiera mobilens signal med hjälp av signal-brusförhållandet. Detta baserade sig påa tt man tänkte kretskopplat.

    Iopm HSPA så återinförde man tidluckorna för att det visade sig att den kretskopplade paradigmen var ineffektiv för paketdata i höga hastigheter (datatrafik har en tendens att klumpa ihop sig vilket i praktiken ger dåligt radioutnyttjande). Dessutom kostade det MYCKET beräkningskraft att inte ha en tidssync som hjälper till att tala om när man kan sända och inte. Dessa två modeller är inte kompatibla med varandra. Beroende på hur mycket kapacitet som finns i en basstation, så kommer utrymmet att användas oliak för "kretskopplad" data och telefoni, samt HSPA. Olika tillverkare och operatörer har dessutom olika lösningar för hur detta realiseras i en cell. Beroende på hur många datakanaler man har i cellen (på landsbygden oftast en per antenn, i stan ofta flera parallella av kapacitetsskäl) så kommer man ibland tvingas gå ned till 380kbps för att andra tvingar ned den delade kanalen till detta. Omständigheterna i radioplaneringen, grannarnas mobiltelefonmodeller och utnyttjande mm avgör om detta sker sällan eller ofta...
     
    Last edited: 23 feb 2010
  12. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Man kan förresten även konstatera att om man exempelvis blandar 7.2Mbps-mobiler i ett nät med 14.4Mbps-mobiler så kommer 3.6Mbps från en 7.2Mbps-mobil att uppfattas som 7.2Mbps i 14.4Mbps-nätet. Frekvensutnyttjandet är inte lika bra...
    ...dessutom så går ju mobilen ned i kodningshastighet när den går ut mot kanten på nätet, vilket gör att den utnyttjade "bandbredden" i nätet ökar när du får sämre mottagning...
     
  13. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  14. icimasa

    icimasa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som att HTC känner till problemet också!

    "HTC's response:
    Dear customer,

    HYC knows about this issue with the devices and we are investigating this issue with our devices. At the moment there is no information if a hotfix or a rom update will be available in the future to this issue. We recommend to the customer to keep monitoring the web site for further information or future updates. "

    Senaste posten på det forumet ovan!

    Någon mer som vart i kontakt med HTC om detta? Sj skicka jag ett support ärende om detta till HTC men fick aldrig svar på det! :ehm: Ska nog skicka ett :mad: till!
     
  15. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Intressant!

    Ring till HTC. Jag ringde till dom en gång, det finns en Svensk support. När jag ringde hade dom ingen aning om problemet.
     
  16. mmanson

    mmanson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    De ljuger. Har skickat själv flera e-mail angående detta. De är säkert trötta på det. Vad har de för tel nummer? Ska ringa upp de imorgon!! :mad:
     
  17. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Här har du numret:

    08-50-55-6438
     
  18. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 022
    Mottagna gillanden:
    1 961
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja men vilken tur att jag ska flytta till landet då, så ingen annan kan störa mitt H-nät.

    För övrigt är det rätt lustigt att jag bytt till en 2.1-rom och plötsligt ändrades förutsättningarna och allt fungerar, inga hängningar. Har mina grannar slutat surfa exakt samma dag som jag flashade?

    Hmm?

    Du kan säkert din sak, men det är totalt omöjligt att bara en enda får plats i H-nätet åt gången, det köper jag bara inte
     
  19. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Svaret jag fick; Hej Jimmi,

    Tack för ditt email.
    Vi hade problem med vår emailserver igår så epostmeddelandet jag skickade till dig kom inte fram förrens imorse, jag ber om ursäkt för det. I och med att jag tagit emot ditt meddelande behöver du inte svara på det första.

    Informationen du har skickat till oss ska jag ta upp med min chef och sedan återkommer jag till dig.

    Med Vänliga Hälsningar,
    Sarah A.
    HTC Support

    Så får man se vad de kommer fram till för trevligt, om de fortfarande skall skylla på Telenor eller om de skall erkänna att där är något galet.....
     
    Last edited: 24 feb 2010
  20. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bra! Keep us informed. :)