Framtidssäkerhet hos android?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Phage, 22 feb 2010.

  1. Phage

    Phage Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag funderar lite över att köpa en androidtelefon då detta verkar vara ett, minst sagt, kompetent operativsystem. Men, hur funkar det med bakåtkompabilitet och framtidssäkerhet mellan de olika generationerna av android? Jag funderar nämligen på att köpa en samsung spica, som visserligen verkar vara garanterad att få android 2.x, men därutöver är det upp till var och en att spekulera i vilka uppdateringar som kan tänkas släppas.

    Vad jag slutligen undrar är hurvida man kommer att kunna köra program/apps som släpps i framtiden på en nutida version av android, eller om man konstant måste se till att få sitt android uppdaterat till den senaste versionen för att kunna köra de nyare programmen till den?

    För om det är på detta sätt så är det ju en helt enorm nackdel för android då man i dagsläget inte har ett överdrivet stort utbud av applikationer, vilket ju skulle kunna ursäktas om man tryggt kan luta sig mot vetskapen om att market i framtiden kommer att växa till sig.
     
  2. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Framtidssäkerheten hos Android som operativsystem anser jag är mycket hög. Ständigt under utveckling och en community som växer, riktigt snabbt minst sagt.

    Hur det blir med applikationer och bakåtkompabilitet så är jag inte säker, men tror det är mycket upp till utvecklarna själva att bestämma vilka versioner av Android de anpassar sina applikationer till.

    För övrigt så är inte minst market en del av android som växer väldigt mycket redan idag, och då ska man ha i åtanke att den stora "rushen" bland större utvecklare inte riktigt har kommit igång ännu.

    Detta är mina tankar ang. frågan för tillfället, och jag hoppas att du blir nöjd med ditt val!

    Mvh, Anton.
     
  3. Phage

    Phage Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men det är just detta med att det är upp till utvecklarna själva att bestämma hurvida deras applikationer ska vara kompatibla med äldre versioner av android som gör att jag undrar lite, hur många kommer egentligen att bry sig något nämnvärt om detta och hur många kommer att ta den förmodligen något lättare vägen och bara bygga applikationer för de senaste versionerna av android?
     
  4. Validus

    Validus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Utvecklare kommer förmodligen utveckla sina applikationer till den android version som är mest använd, så jag tror inte dem kommer göra det till den senaste (idag skulle det medföra att bara nexus one kan kör det om jag minns rätt). Dem vill ju som sagt tjäna pengar.
     
  5. backspace

    backspace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2009
    Inlägg:
    372
    Mottagna gillanden:
    39
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a
    Utan att ens veta ett dugg om hur det kommer se ut i framtiden så tror jag att om man ska köpa en Androidlur idag så ska det vara Googles egna, om man vill ha garanti på att få uppdateringar dvs.
    Alla andra tillverkare spottar ur sig modell på modell och deras intresse för att hålla äldre lurar uppdaterade försvinner väl antagligen. Medans om du köper Nexus 1 så ligger det nog mer i Googles intresse att hålla denna lur uppdaterad tills det att de släpper en ny version på den. Titta t.ex på Apple när det gäller uppdateringar, de är duktiga.
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 014
    Mottagna gillanden:
    1 956
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Va alla är uppdaterings-kåta!

    Så ni menar att dom enda som kan sälja en android-lur är google?

    Nä, jag väljer att se på det tvärt om. Är man intresserad av lurar i dessa prisklasser och format så köper man snart ändå en ny.

    Och vad är det som säger att någon uppdatering efter 2.1 till Hero för exempel, faktiskt är ett måste?

    Kul med uppdateringar, men nog tusan skulle jag våga köpa en Desire eller Spica om jag nu verkligen gillar den modellen i fråga
     
  7. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det man ska tänka på är att man förmodligen inte kommer ha en telefon i 5 år. Siktar man på 3 år vill man nog ha en som får uppdateringar efter 2.1.
    Siktar man på 1-2 år så tror jag att man kan klara sig på 2.1 ganska hyffsat
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Själv skulle jag inte välja en Android-lur från Google pga uppdateringar utan pga att de har fler funktioner som jag tycker är användbara. Blev ganska besviken när jag upptäckte att min HTC Hero saknar lite features här och där jag köpte en Android mobil för som finns i vanilla Android, och som bonus så fick jag istället ett antal störande buggar.

    Ska bli intressant att se hur det blir om och när det kommer en uppdatering till HTC Hero.
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 014
    Mottagna gillanden:
    1 956
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nä, frågan OM det kommer ska vi inte diskutera, för det gör den. Dom har ju själva sagt det, och att den dessutom är praktiskt taget färdig.

    När är ju en större fråga, men i samband med lansering av andra HTC med sense 2.1 känns ju logiskt, dvs någon månad bort.

    Var inte så negativa!
     
  10. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    I Butiken finns det redan över 24 000 appar och över 4000 spel så jag kan inte förstå hur utbudet av appar skulle vara en "enorm nackdel för android"

    Jag har drygt 40 appar installerade och har väl testat nått 100-tal. Det finns redan nu fler appar än man någonsin kan installera och antalet ökar med ca 1000 i veckan. Det är länge sen antalet appar ens kunde nämnas som ett skäl att avstå från Android.
     
  11. Phage

    Phage Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    "Enorm nackdel" var förvisso något av en överdrift, men det skulle ju fortfarande vara ett ganska så tråkigt scenario om man sitter där med sin androidnalle utan att få ta del av nya apps och spel bara på grund av att man har en för gammal version av android, åtmonstone i mitt tycke.

    Å andra sidan så kanske det här problemet redan skulle vara ett faktum ifall det var någorlunda "allvarligt", hur ser bakåtkompabiliteten ut idag egentligen? Går det att köra den allra största delen av applikationerna och spelen även på de tidigare androidversionerna kanske? För om så är fallet så kan man nog ganska lugnt konstatera att detta med bakåtkompabilitet inte heller i framtiden kommer vara något som orsakar några större bekymmer...
     
  12. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Redan nu har vi vissa problem med bakåtkompabiliteten då vissa utvecklare verkar missa det eller helt enkelt skiter i det. Det blir fler och fler appar som inte funkar med 1.5 men det finns oftast alternativ. Ibland är det så att man sitter med en version för tex 1.5 som inte längre uppdateras och det funkar så länge utvecklaren inte tar bort den från market. Då kan man inte längre få tag i den om man har avinstallerat appen. Google själva är väldigt dåliga då alla ny roliga appar och funktioner kräver 1.6+ eller 2.0+ och man kan inte längre hitta maps för 1.5.

    Det är jättetråkigt men det gör också att pressen på tillverkarna att släppa uppdateringar blir större. iPhone har satt ribban när det gäller uppdateringar till äldre telefoner och jag tror att de flesta som köper Android förväntar sig att få uppdateringar under åtminstone ett år. Förhoppningsvis så överger köparna tillverkare som inte uppdaterar när det kommer en ny version av Android. Här har vi enorm makt som vi ska ta till vara.
     
  13. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Man bör dock tänka på att 1.5 är ganska gammalt vid det här laget. Avsaknad av nyare API:n är ju en nackdel men tycker det är förståeligt att man kräver 1.6 till vissa saker om det behövs för att göra appen bättre. Att inte alla telefoner som lanserats med 1.5 fått en 1.6-uppdatering är ju tyvärr tillverkarnas fel. 1.6 kräver ju inga nya drivrutiner, radio-firmware eller liknande så om det inte vore för alla special-mjukvaror som tillverkarna är sega med att uppdatera så vore det nog inte speciellt svårt att släppa dem snabbt. Att större uppdateringar kan ta tid är kanske mer förståeligt. Tycker dock detta borde prioriteras, speciellt med den utvecklingstakt som Android har.
     
  14. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Android 1.5 släpptes i april 2009, d v s den är knappt ett år eller nästan ett helt år gammal beroende på hur man ser det.

    Sen Android lanserades med version 1.0 i september 2008 har följande uppdateringar skickats ut:

    1.1 i mars 2009
    1.5 i maj 2009
    1.6 i september 2009
    2.0/2.1 i oktober 2009

    Jag ser den höga utvecklingstakten som en nackdel och som ett tecken på att Android ännu inte är en riktigt stabil plattform. Fyra uppdateringar under ett och samma år är väldigt mycket.

    Om en telefon-tillverkare en gång har sålt en telefon till dig för en viss summa pengar, hur många gånger kan man då kräva att de gratis skall tillhandahålla mjukvaruuppdateringar? Olika tillverkare kommer säkerligen ha olika policies för detta. När sedan detta begränsade antal uppdateringar förbrukas i en rasande takt dröjer det inte länge innan det inte längre kommer några uppdateringar och telefonen plötsligt är hopplöst omodern.

    m v h Henrik
     
  15. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är ju detta om är problemet och därför skulle jag rekomendera den teknikbög (inkl mig själv) som vill vara on-top en mobil från Google typ Nexus One för tillfället
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är relativt gammalt i Android-världen. Android i sig är ju inte heller speciellt gammalt.
    Om de istället satsade på att släppa uppdateringar som inkluderar uppdatering av Android-plattformen vore det ju mer vettigt. Nu småpillar de lite på sitt eget tillhörande krafs och kallar det en uppdatering. :( 1.6 borde alla ha kunnat släppt tycker jag då det inte kräver några nya drivrutiner eller någon radio-uppdatering. Tillverkare i smartphone-världen får faktiskt anpassa sig lite. Är lite andra krav på uppdateringar där om man vill ha nöjda kunder.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 691
    Mottagna gillanden:
    44 672
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet med de som hade/har 1.5 var/är att det saknades OTA-stöd, i varje fall för de flesta modeller utanför USA. Det innebär onekligen en stor mängd besvär för de som vill uppdatera sina telefoner genom exempelvis HTC:s mjukvara eller Samsungs, dels töms luren helt och hållet och någon smidig backupfunktion finns inte och sedan skall vi inte tala om alla de övriga problem som dyker upp vad berör att bara få mjukvaran att hitta själva telefonen. Allt det krångel och alla de supportärenden som detta innebär gör väl att man inte vill sitta och skicka ut uppdateringar var 3:e - 6:e månad. Därtill låg de största förändringarna i 1.6 under skalet, vilket kanske inte gjorde saken bättre. Det är med andra ord inte konstigt att många hoppade över 1.6 och det får väl betraktas som ett logiskt beslut om man skall se det ur deras perspektiv.

    Men visst tusan har man försatt sig i denna situation helt själva genom att inte inkludera något OTA-stöd från första början och det är bortom rim och reson att en kund inte skall kunna förvänta sig uppdateringar för åtminstone ett år framöver på en nyinköpt lur.