...säljes eller köpes? Nej, varken eller....

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av Manneman, 24 aug 2011.

  1. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nä, jag har varken fler telefoner att sälja, köpa eller byta... ett par åsikter till Er som uppehåller Er här inne.

    Jag har följt forumdelen ganska länge, haft flera annonser inne och även och bytt någon telefon. De jag har haft till salu har jag till slut sålt på Blocket. Och med detta är det nog dags att ventilera ett par åsikter... speciellt till Er som erbjuder byte eller som svarar på "köpes-annonser".

    Missförstå mig inte, jag är inte bara missnöjd med upplägget... men helt ärligt? En röd tråd genom hela forumkategorin är "Sälja dyrt - köpa skamligt billigt". Många av de potentiella köparna kan precis allt om telefonen man ska sälja och har 110% koll på vad den är värd, alá besserwisser. Skambuden haglar över annonsören. Och OM någon skulle nappa på ens annons så ska det självklart skickas över hela landet trots att det står i annonsen att varan inte skickas. Och om det nu inte står så... vad säger att det automatiskt är säljaren som ska skicka telefonen innan någon form av betalning gjorts. Och som köpare... varför ska man ens överväga att betala på konto innan man fått den köpta varan? Det blir lite moment 22 över det hela... och erfarenheten säger att det inte slutar lyckligt. Påpekar man Internetgirot eller PayPal så blir det plötsligt inte någon affär... man blir eftertänksam, eller hur? Och råkar man du nämna sitt yrke när det är dags att försöka göra en affär? Försvinner då köparen (efter 15-20 mail/pm och en överenskommen affär) då har ju denne bekänt färg, eller hur?

    Jag är fullt medveten att många gjort affärer med varandra här inne. Men hallå? Har man försökt bli av med sin Spica och sin Blade i 25 trådar och ingen nappat... kanske dags att ändra taktik?

    Sunt förnuft kommer man långt med... men även läskunnighet. Skriver någon en "köpes-annons" med max 1000:- för en begagnad telefon... svara inte på den om du tänker sälja din telefon för 1600:-! Det är ju bara pinsamt!

    Ett förslag till moderatorerna i forumet är att ytterligare se över denna delen av forumet. Arbeta in ett krav att alla som annonserar ska ha sin ort specificerad i pressen. Och varför inte begära en notis hur en slutförd affär fungerat? Kanske inte ett betygssystem... men något som kan hjälpa en köpare/säljare.

    // Mange
     
    Last edited: 24 aug 2011
    goofie och mcnuggz gillar detta.
  2. Kajlie

    Kajlie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    449
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    Samsung S20+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S20+
    Måste hålla med dig på samtliga punkter. Brukar gå in här ibland bara för att läsa dramat som pågår i vissa trådar :)
    Men så extremt många skambud som finns i detta forum är nog svårt att hitta någon annanstands.
     
  3. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 298
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

    Ja folk tror ju att det är som blocket...

    Begär på tok för mycket vilket leder till att folk ger väldigt låga bud... Jag anser i alla fall att det alltid finns en prutmån på blocket. Om man lägger sig högre här än på blocket kan man inte förvänta sig annat?
     
  4. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jo, men visst kan man begära för mycket för en telefon både här och på Blocket. Å andra sidan... om någon säljer t ex en iPhone 4 och begär 5000:- så kan det uppfattas som lite i överkant. Men samtidigt finns det för betydligt mer på Blocket. Men om någon då kontrar med ett bud på 1000:- så blir liksom hela tråden förstörd. Ett mailsvar från Blocket kan man bara radera, det går inte här inne.

    Jag har nog själv satt för högt pris på en Desire HD här inne... av de PM, jag fick, att döma iallafall. Jag satte priset som ett snitt av de jag sett just på Blocket. Väl på Blocket så såldes den för begärt belopp inom 12 timmar. Att sätta ett pris för högt är en sak... men allt för många är inte sena att kontra med bud som är så låga att det blir pinsamt...
     
    Last edited: 24 aug 2011
  5. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag kan hålla med på de flesta punkterna, sen så har jag nog sett många som säljer sina telefoner väldigt billigt också eftersom de vill bli av med dem snabbt.

    Jag köpte själv min Desire här, fick en bra deal och vi gjorde affären snabbt.

    Skambud försöker jag själv undvika att ge, dock så verkar många säljare ha väldigt höga tankar om sina telefoner. Att man på riktigt tror att man ska få 2000+ kronor för sin Desire för att man själv köpte den för 4000 kr 4 månader sen är ett skämt.

    Sen så är det en hel del som inte skriver vad de förväntar att få för telefonen, tro fan då att folk kommer ge skambud, speciellt när säljaren skriver att han behöver få sålt den snabbt.


    Det bästa hade varit om det fanns en mall som alla följer när de lägger ut sina telefoner/saker till försäljning.
    Till exempel: Vart telefonen finns, om man kan tänka sig skicka, betalningssätt, kanske gamla referenser om man har sålt något på forumet innan.
     
  6. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 298
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

    Sorry för lite OT, men det var som tusan. Har bara sålt en pryl på blocket som jag fått det jag begärt för, och det efter ganska mycket tid. Men beror väl på vad man säljer också kanske. Och gjort precis som du då försökt hitta ett snitt på blocket och lägga mig i den låga änden.

    Men som ni säger folk övervärderar sina saker/telefoner väldigt mycket främst för vad man köpt den för själv. Ålder spelar inte alls lika stor roll som skick tycker jag i alla fall. Men det tycker kanske inte andra.
     
  7. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Ålder och skick spelar såklart också en roll, men har man själv köpt en "gammal" telefon till överpris så blir det nog svårt att få sålt den till ett pris man själv blir nöjd med. Det är ju nice att telefonen är ny osv, alla vill ju att telefonen ska vara i bra skick när man köper den begagnad, men den ska ju inte kosta som en ny telefon fan.

    Jag personligen skulle hellre köpa en telefon med skråmor billigt, än en i superskick för ett högt pris.
     
  8. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 298
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

  9. Manneman

    Manneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Något som avgör för mig är även närheten... jag betalar hellre lite mer bara jag kan mötas öga mot öga. Och det är så jag tänker när jag säljer.

    En sak jag missade att skriva i mitt första inlägg är ju det absolut värsta som finns. En och samma person lägger bud på en telefon i en tråd (skambud så det visslar om det) och sen begär nästan nypris för en egen telefon till salu. Dessutom förkastas alla bud som kommer. Nu är det mest en irriterande iakttagelse och jag var ju ändå på gnällhumör :)
     
  10. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Flyttar denna tråd till Sajtrelaterat - hjälp och förslag. Då den passar bättre där.
     
  11. Ltn.Ripley

    Ltn.Ripley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    denna tråd borde ligga kvar här som en evig påminnelse till alla ockrare och skambudare!

    Jag håller med ditt inlägg nåt så in i tusan - och d e på tiden att nån vädrar sin åsikt, vilket tycks va en åsikt vi mobilkunniga tycks ställa oss bakom...Vart supernöjd när jag slog upp denna tråd, kunde inte uttryckt det bättre själv.
    Tyvärr kan jag inte tacka OP just nu, skriver detta inlägg med min Desire i OperaMini så det går inte med mobilvy.

    Men tack SÅ MYCKET för att du vädrar vad vi alla känner o tycker( vi med ett sunt förnuft och någorlunda logiskt tänkande)... Tack!
     
  12. goofie

    goofie Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    detta borde klistras! hahaha! :)
     
  13. mackeb

    mackeb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det är kul att nu få tillfälle att ventilera några funderingar jag haft.

    Så här är det. Utbudet är stort, samtidig som det förbättras i en viss takt. Man köper därför dyrt och säljer billigt om man spelar enligt reglerna och inte har särskilda fördelar.

    Med tiden lär man sig att inte köpa på sig onödiga saker, utan enbart sånt man verkligen behöver eller blir nöjd med.
     
  14. Ltn.Ripley

    Ltn.Ripley Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Din text är en fröjd för mina sönder ockrade ögon ; -)

    Kunde inte sagt d bättre själv- Nuff' Said!
     
    mackeb gillar detta.
  15. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag vill skjuta in att sälja saker på det här forumet är lite av en mardröm för den som vill få saftigt betalt. Folk här är alldeles för pålästa för att "gå på" en annons med ett överpris, eller ens ett skäligt pris.

    Pålästa medlemmar, som de flesta av er trots allt är, vet exakt vad de vill ha och de är mycket väl medvetna om hur mycket de maximalt vill betala för de olika telefonmodellerna som erbjuds. Och de vill göra bra affärer. Inte dåliga affärer. Inte hyggliga affärer. BRA affärer.

    Sen är det förstås många som bara vill ha en snabb och smidig affär också, kanske med någon som de "känner" på forumet sedan länge, och därför är villiga att tumma lite på prisnivån.

    Skambud är dock ett gissel, men det är svårt att komma till rätta med. Vad som är ett skambud för en person är inte det för en annan så det är hart när omöjligt att sätta på pränt exakt vad som åsyftas. Vi har dock fråntagit ett antal medlemmar tillgången till Köp & Sälj på grund av saker som skambud, trollande eller frekventa "bumpningar" av gamla annonser.
     
  16. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Är detta något ni har gjort nyligen? För jag har märkt en "lugnare" köp & sälj jämfört emot för några dagar sen.
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Vi har skärpt till modereringen lite på senare tid, men inte så sent som för bara några dagar sedan. Dock förlorade en väldigt aktiv skambudare tillgången för 3-4 dagar sedan, det kan nog vara det du har noterat.
     
  18. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En ganska enkel lösning är att alla säljare, köpare,( bytare ) måste sätta ett utgångspris el. motsvarande.

    "Säljes iphone högstbjudande, utgång 1000 kr"

    Vilket inte innebär att han måste sälja den för 1000, men att han slipper bud på 300 kr.

    Samma med köpare "Kan tänka mig att ge runt 1200 kr beroende på skick"

    Bytare: om scenariot är detta tex
    "Byter min iphone mot någon android, värderar iphonen runt 1500 kr, men kan lägga till pengar vid behov"

    Att sätta detta som regel i köp och sälj löser många problem och gör det lättare för mods att bedöma skambud.

    Visst är det ibland svårt att veta vad man skall värdera sina saker till, men man har ju alltid ett hum om "tänker fan inte sälja den för xxx kr, då behåller/slänger/ger bort den istället"

    Det är mitt förslag iaf, det fungerar bra på andra forum.

    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
    -Henric gillar detta.