Desire VS Nexus One

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Skinksallad, 20 feb 2010.

?

Desire VS Nexus One

  1. I Have a Desire for a Desire!

    166 röst(er)
    59,7%
  2. Nexus One! It's a first!

    105 röst(er)
    37,8%
  3. Annan, tex X10

    7 röst(er)
    2,5%
  1. kaazlav

    kaazlav Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Finns denna lur att få tag i? I Sveriges butiker kommer den bara 27e mars.. Nu syftar jag på Htc Desire

    /k
     
  2. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nej, det är ungefär då som planerad säljstart av telefonen är. Finns några olika datum, de flesta i slutet av mars men typ i England är det i början av april. Har inte hört ifall HTC har sagt något officiellt datum.
    Vet inte ifall HTC står bakom denna sida, men om den stämmer så blir det ju 27-28e mars. http://www.desirehtc.com/
     
  3. Flaps

    Flaps Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade tänkte åka till usa nu, nästa vecka. Har sådan ångest om man ska slå till på Nexus då eller vänta på att Desire kommer till Sverige. Om jag beställer Nexus i USA lär den ju bara kosta knappt 4000 kronor. Frågan är ju vad Desire kommer kosta här i Sverige...

    Desire är helt klart snyggare och har fysiska knappar.

    N1 har OTA uppdateringar och nu även valet Sense. Plus noise cancelation...(kanske inte det viktigaste) men även speech to text.

    Så egentligen är det väl OTA vs snyggare mobil med fysiska knappar. Angående Speech to text kanske det kommer till Desire inom kort?


    Gud jag kan inte bestämma mig. Ska man slå till eller inte?
     
  4. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Sitter i samma båt som dig, ska dock inte åka till USA, utan jag har en farbror som bor där. Jag vill ju ha Sense UI, men samtidigt vill jag ha de senaste uppdateringarna :)
    Känns ju lite dumt att roota en ny telefon och bli av med garantin. Annars hade det nog blivit det alternativet.
     
  5. Flaps

    Flaps Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det har du rätt i...Kalla mig ytlig men jag VILL ha sense :) Sen får man väl hoppas att HTC uppdaterar Desire med bättre frekvens än med Heron.
     
  6. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Haha precis. Äh, vi får väl vänta på Desire:n!

    Om de nu skulle vara snåla med uppdateringar så är det ju bara att roota telefonen när man tröttnat :)
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Hade jag varit i er sits, alltså kunna köpa i USA, så hade jag gjort det direkt. Ni bör lätt kunna få igen pengarna för en Nexus om ni säljer den här hemma efter ett tag, t.ex. när ni fått möjligheten att klämma på en Desire.
     
  8. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Mjo, har tänkt på det. Men man vet ju aldrig när Google börjar sälja telefonen här :)
     
  9. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tydligen levereras Desire med en låst bootloader, tydligen är utvecklare (i alla fall Paul borta på Modaco) lite oroade över detta. Är ju inte säkert hur snabbt den blir knäckt eller om den ens blir knäckt (så att man kan roota och installera vilka ROMs man vill), exempelvis har man ju inte lyckats med Eris eller Tattoo ännu.

    Hoppas verkligen att dom lyckas låsa upp Desire, skulle ju vara sjukt tråkigt för alla som köper en om man inte kan få alla optimeringar som en upplåst bootloader innebär.

    Hur som så gillar jag min N1 och kommer hålla mig till den av ett par anledningar:

    1. Som det sagts tidigare, uppdateringsfrekvensen (från Google såväl som communityt).
    2. Jag gillar utseendet (men smaken är ju som baken)
    3. Jag föredrar vanilla android över Sense, och skulle jag vilja ha Sense så finns ju det till Nexusen nu. För att inte tala om att tat Home ser mycket lovande ut!
    4. Eftersom jag inte har haft några problem med touch-knapparna så är inte hårdvaruknappar ett fullgott skäl för mig att byta :-P

    Jaja, hur som så är det väl i slutändan en smaksak, telefonerna är ju i princip lika (förutom RAM-minnet då) nu när utvecklare har börjat låsa upp ex. FM-radion i Nexusen :P
     
  10. Jaykob

    Jaykob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måååååste bara få tillägga att touchknapparna funkar SKITBRA för mig verkligen.
    Jag har märkt att det är svårt att klicka med något annat än tummen. Men det finns inte en gång som jag har behövt trycka flera gånger när det är tummen jag använder. Synd att den inte verkar funka lika bra för vissa. :ehm:
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Nu har jag varken N1 eller Desire, men om jag var i valet och kvalet om att köpa en ny telefon hade jag köpt en N1a. Visst, jag gillar fysiska knappar före touch och den optiska joysticken verkar döfräck, men N1ans fördelar väger över Desiern tycker jag.
    För mig är det mjukvaran som gör att N1an får övertaget. Jag har testat både Sense och vanilla Android på min Magic och det senare var så mycket bättre på alla sätt och vis. Sen att N1 är Googles egna lur, med OTA-uppdateringar och allt annat, gör att vågskålen väger över till N1ans fördel.
     
  12. rokker

    rokker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ny på detta med androidtelefoner här men vad innebär egentligen skillnaden i minne mellan N1 och Desire? Jag tycker själv att det verkar konstigt att man gör Desire men mindre minne än N1:an?! Är det för att få kostnadseffektivitet tro?
    sense vs vanilla, touchknappar vs riktiga knappar osv känns som en vanesaker men minnet är ju liksom där det är för jag antar att det inte är nått man meckar i mer av själv? :)
     
  13. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Vad menar du med mindre minne i Desire? RAM-minne el. vad?
    Har jag inte sett att det skulle vara.
    Är det inte tvärtom, lite mer RAM-minne på Desire? Samma ROM-minne.

    Satsar iallafall på Desire, ser lite bättre ut, har dom fysiska knapparna och optiskt styrdon.
    Det här med med framtida uppdateringar är såklart spekulationer och jag spekulerar i att HTC framöver inte kommer ligga efter, speciellt med det.
    HTC satsar mycket på att vinna marknadsandelar nu, med bl.a. att sänka priserna, tror även dem kommer ligga i framkanten med uppdateringar då.
    Man samarbetar ju med google, med att tillverka deras telefon och kommer kanske/förmodligen även tillverka Nexus 2. Men som sagt tror inte dem kommer släppa ifrån sig marknadsandelar, även om dem så klart även tjänar på Nexus.

    Menar då inte att N1 skulle vara konkurrent till HTC el. tvärtom. Google tjänar inte sina pengar på N1. En liten bisak bara.
     
    Last edited: 25 feb 2010
  14. rokker

    rokker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan alldeles säkert vara så att jag missuppfattat det hela, Säger du att det är mer RAM och samma mängd ROM så är det alldeles säkert så. Jag tar gärna en Desire vilken dag som helst, har haft HTC mobiler via jobbet under många år och gillar verkligen sense.
     
  15. ravenshield

    ravenshield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    221
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S23 Ultra
    En HTC Desire får det lov o bli. Känns bra :) Men den får ju gärna komma ut nu...
     
  16. DasBoot

    DasBoot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hoppas på lite reviews som är lika positiva som för N1. har möjligheten att få en desire via firman och slipper då lite moms som jag annars får betala för en N1'a.

    Så väntar ivrigt på tester och att htc ska släppa en egen docka till desire.
     
  17. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Den största akilleshälen Nexus One/Desire är uppdateringsfrågan. Även om det i stort sett är samma hårdvara så kommer nog uppdateringar till Nexus One bli tillgängliga före Desire då Sense måste anpassas. Google ser nog till att hålla sin lur uppdaterad och Desiren kommer att åka snålsjkuts, frågan är bara hur långt efter.

    Personligen gillar jag styrkula och frågan är om den optiska har samma känsla? Antagligen inte, köper inte heller smutsargumentet utan de bytte till optiskt mus då det är billigare komponent- och installationsmässigt samt något mer idiotsäker för de som trycker sönder saker. Men då jag inte är en idiot har jag ingen nytta av den säkerheten. Precision och känsla hos en styrkula kan nog en optisk dito aldrig matcha.

    Desire ska dock ha + för fm-radio och Googles produkutvecklare och knähunden HTC ska få 1000 piskrapp för att det inte aktiverat fm mottagren och sändaren på nexus one, det är bara så otroligt dumt! Dessutom betalar vi konsumenter för dessa chip som bara ligger och skräpar i telefonen.
     
    Last edited: 26 feb 2010
  18. ranting

    ranting Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Lite svårt att uttala sig om skillnaden innan jag har provat optiska styrningen. Men mina tankar vandrar ju iväg och tänker på skillnaden mellan en mus med styrkula vs en mus med optisk dito :)
     
  19. Swe

    Swe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ja, fast en mus använder du ju på ett plant underlag. Vänd på din datormus och dra fingret över den, blir ganska ryckigt och nyckfullt? En spänd styrkula ger en bra precision och känsla, inte samma sak som att vända en mus med kula, de är nämligen inte spända utan hänger fritt vertikalt.

    På de videos på desire ser de ut som om att de håller fingret en bit ifrån när de drar fingret.

    Nä de drog nog dit med en optiskt för att det är billigare och mer vattentät för att slippa reklamationer ifrån de som behandlar sin telefon som om det vore en xbox kontroll de som tror att den reagerar snabbare desto hårdare och våldsammare man trycker.
     
  20. Dreas

    Dreas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan man inte köpa Desire i USA om en månad? Hur är det med garantier och sådant? Samma som för Nexusen antar jag?