Okänd skickar hämta ikon (H)

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av FemStegFram, 28 aug 2011.

  1. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har en liten funderingen som kräver eran expertis.

    Ikonen högst upp i statusfältet som i instruktionsboken heter "Skickar hämta ikon" finns ju i olika varianter. Antingen GPRS (G) Edge (E) eller 3G (3G) tillsammans med det två pilar.

    På min lur växlar den ofta mellan 3G och bokstaven H som jag inte kan begripa vad det betyder då den inte finns med i instruktionen, har ni någon aning vad det är?
     
  2. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    H=HSPA, allmänt kallat turbo-3G, du bör få H ikonen när du kommer över 384kbit/s i hastighet.

    HSPA finns i två varianter, HSDPA, High Speed Downlink Packet Access och HSUPA, High Speed Uplink Packet Access, dvs en för upplänk och en för nerlänk.
     
    skrillex123 och FemStegFram gillar detta.
  3. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej, så det är "bättre" tryck på nätverket när den går över till H. Skumt att det inte är med i instruktionsboken dock.

    Går det att mäta hastigheten på detta nät under en viss period på något enkelt sätt? Ser inga data om detta i SE-setup
     
  4. FemStegFram

    FemStegFram Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kopplade in USB-kabeln till laptopen och delade ut mobilens bredband och jävlar vad positivt överraskad jag blev. Körde bredbandstestet och kom upp i 5.5 MBit/s. Nästan inte mer än jag får ut på min fasta ADSL-lina idag med Telia 8 Mbit/s.

    Jag skrev ju tidigare i en tråd angående att säga upp fasta linan och köra detta istället och det verkar ju lovande! Inga problem heller med att mobilen slukar ström som den gör när man kör ett Wlan
     
  5. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    På Market finns både Speed Test och Bredbandskollen att ladda ner som appar. Med Bredbandskollen kan man sätta upp att göra automatiska tester periodiskt om man vill (drar dock säkert en hel del batteri skulle jag tro).

    Båda programmen för dock någon form av statistik över varje mättillfälle.