Hjälp med att få in a2sd+ på en Desire med stock 2.3

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Pixeln, 29 aug 2011.

  1. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tjenis

    Det jag vill är att få in mer internminne i telefonen, men i övrigt lämna telefonen orörd med Sense 2.3 stock.
    Men jag måste ha fått ett måndagsexemplar när jag blev tilldelad en hjärna.

    Så längt har jag nog fattat det att jag måste roota telefonen för att få in
    a2sd+. Det är sen det börjar....

    Hittade en skitbra guide på DreamHawks hemsida, men tyvärr så börjar den med att den kanske inte funkar på 2.3.

    Någon som rootat sin 2.3 Desire med DreamHawks guide och fått det att fungera?

    Hittat andra guider, men i regel så kommer det ett inlägg precis under som har fått något knas på telefonen och så drar det iväg med en massa ord som jag inte fattar, S-off, får en CWm, mm.

    Jag har sökt och letat men kommer tyvärr ingen vart så då får jag vända mig till er experter om hjälp.

    Hur gör jag enklast för att få tillgång till a2sd+? Någon som har en guide på lager eller funkar DreamHawks guide?

    Tackar och bockar i förväg....




    Sammanfattning av vad jag har kommit fram till: upd 110906

    Jag följde den här guiden och använde Elelinux moddade ROM av stock 2.3 och det gick bra.

    En bra grej att göra är att läsa DreamHawks guide också. Hon kan det här med rootning.
    Länk till DreamHawks guide

    När man har installerat Revolutionary och ska välja Install ZIP from SD card, välj med styrkulan, inte OnOff knappen som det står. Om du kommer till en svart bild med texten Revolutionary, då har du valt med fel knapp.

    När du ska HBOOTa (HBOOT = tryck ner volymknappens minus och OnOff knappen samtidigt) så kom ihåg att stänga av Snabbstart innan (Inställningar/Program, längst ner så finns Snabbstart).

    För att få root access på telefonen säger guiden att man ska hämta en zip fil. Jag kunde inte ladda ner den från deras rekommenderade länk, men hittade den snabbt via google.

    Jag partionerade sd kortet först, innan jag flashade en rom, via recovery (för att komma dit så HBOOTa, välj Recovery / Advanced / Partition SD card, välj sedan 32-2048 Mb, 0 i swap, kör) för då slipper man lägga in rom zippen igen.
    Via Recovery är det möjligt att partionera upp till 2048 Mb storlek. ROMManager stödjer bara upp till 512.
    Jag valde 1024 Mb och 0 som swapfil, funkar kanon.

    Du kommer inte se storleken under Inställningar/SD och internminne, men däremot om du laddar ner TitaniumBackup så ser du en sammanställning över dina olika minnen, däribland storleken på a2sd.

    Installera rom manager (clockwork) från market.

    Starta rom manager och välj Installera ClockWorkMod Rec (måste göras för att kunna installera ROM från RomManager).
    Installera valfri rom med RomManger, lägg romen på sd kortet och välj Installera ROM från SDKort.

    Får du av någon anledning inte igång telefonen, kan du alltid lägga romen på sd kortet och HBOOTa och köra den ifrån recoveryläget.

    Ska du installera/flasha om ROMen eller någon annan, bör du i Recovery:
    Tryck "wipe data/factory reset", "wipe cache", blippa in på "advanced" och tryck "wipe dalvik cache" också, för att undvika Endless Bootloop.
    Enligt DreamHawks guide

    Installera INTE Busybox och link2sd om ROMen stödjer detta, och det gör de flesta.

    Jag hade mycket problem med att telefonen inte startade om, utan fastnade på HTC loggan med vit bakgrund. Jag fick slita ur batteriet och flasha/installera om ROMen från recoveryläget (Volym ner och OnOff knappen) för att få gång telefonen igen.
    Tills jag INTE installerade Busybox och link2sd. Då flöt det på helt utan problem.

    Nu förstår jag alla som säger att det är en baggis att roota sin lur, men det har krävt många gråa hår.

    Jag har säkert glömt något och jag gjorde om en del steg flera gånger men det funkar och jag är klart nöjd med hur det blev.

    Men jag är ju en rookie med stort R ang rootning, så ta ovanstående för var det är, en sammanfattning hur jag gjorde.

    Tack till alla som svarat på mina många och konstiga frågor speciellt Unikum och Yoshien.
     
    Last edited: 6 sept 2011
  2. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det går inte att roota stock 2.3 med Dreamhawks guide.
    Du får köra med Revolutionary istället.
    Sen rekommenderar jag dig att flasha in Elelinux moddade version av stock 2.3, den kommer med a2sd och lite annat smågodis. I övrigt är den precis som stock 2.3.
    Länk till den rommen hittar du i Elelinux-tråden.
     
    Pixeln gillar detta.
  3. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tackar, ska genast kolla upp Revolutionary. Återkommer till tråden när jag rootat och berättar hur det gick.

    En fråga till, måste jag avinstallera HTC synk innan jag kör igång? För att svara mig själv, JA, avinstallera HTC Synk och ev andra program som Doubletwist som synkar mot telefonen.

    För er som ev följer tråden så kommer det en klickbar länk till Elelinux moddade version av stock 2.3, Elelinuxtråden
    Samt en användbar guide gjord av HT3:s för Revolutionary

    Jag följde den här guiden LÄNK, bara scrolla ner till Revolutionary guiden, följ den så ska det inte vara några problem.

    När man har installerat Revolutionary och ska välja Install ZIP from SD card, välj med styrkulan, inte OnOff knappen som det står.
     
    Last edited: 31 aug 2011
  4. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hur ser jag att a2sd+ ligger i telefonen?
    Jag partionerade kortet men på 512 mb, men har bara 135 ledigt som internminne, stämmer det?
     
  5. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det stämmer, din ext-partition syns inte som intern lagring.
    Du får ladda ner en app för det ex. FreeSpace eller någon annan du finner lämplig.
     
    Pixeln gillar detta.
  6. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tackar för den informationen, den hjälpte en hel del i mina försök med a2sd. Då är den delen rätt i alla fall.

    Någon som kan svara på om jag har fattat det rätt: Man använder link2sd för att flytta program till sd kortet och då tar dom inte upp plats på internminnet men telelefonen tror fortfarande att dom ligger internt?
     
    Last edited: 31 aug 2011
  7. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Nu är telefonen rootad, jag gjorde en sammanfattning i den första posten hur det gick.
     
  8. Wallandroid

    Wallandroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Skitbra nybörjarguide!
     
  9. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Uppdaterat in roothistoria nu när allt fungerar som det ska, se första inlägget.
    Passar på att än en gång tacka Unikum och Yoshien för deras svar på min frågor.

    /P