Sense (Desire) och Nexus One

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av my05, 25 feb 2010.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    En sak jag funderat på är hur dessa båda lurar har partitionerat sina flash-rom sektioner. Kollar man på t.ex xda så finns där en portning ifrån desire till N1 men där man måste joxa med EXT paritioner på sitt SD-kort för att det ska lira. Har även läst att det är tajt med plats i N1 med att lägga över Desire-rommen.

    Eftersom det är i princip samma hårdvara (med lite mer RAM-minne på Desire, avsaknad av dockningsmöjlighet och noice cancellation mik.), vad mer skiljer egentligen dessa båda? Går det att lägga över xda:s portning utan att ha EXT3 partition på minneskortet? Båda har ju 512mb flash-rom.

    M v h

    Danne
     
  2. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag antar att du har kollat på NexDESIRE som i dagsläget är den enda som kräver en EXT3 partition. NexDESIRE är en version av Modaco's Desire portning där lite smått och gott har lagts till, bland annat då App2Sd för EXT3.

    Modaco's portning är just nu i Alpha 10 stadiet och det mesta ska fungera (tror att man inte har fått igång FM-radio och är osäker på kamera blixten) och är ganska stabil för att vara Alpha enligt vad jag har läst på Modaco.

    Hur som helst, om du vill köra in en EXT3 partition på ditt minneskort (går att göra via AmonRA's recovery 1.6.0) så fungerar säkert NexDESIRE utmärkt och om du inte vill använda EXT3 och App2SD så fungerar nog Modacos portning lika bra.

    Tror att i dagsläget är inte Desire-ROM's något att rekommendera för vardagligt bruk då dessa ROM's bygger på en läckt "pre-release" från HTC så det finns en del buggar. Däremot lovar det ju gott att man redan på en tidig release, med någon veckas arbete, lyckats få över och igång (så gott som) allt på Nexus One.

    EDIT: Om det inte framgick tydligt av mitt svar så förtydligar jag mig: Ja, det går att lägga in någon av portningarna som finns på xda förutsatt att du låst upp din bootloader och installerat Amon_RA's recovery :)
     
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Toppen. Tack för ditt svar :-)

    Jag tog tjuren vid hornen i går och rootade min N1 och lade på amonRas 1.62 recovery + cm:s senaste. Jag blev lite nyfiken på Sense efter att ha läst att det gränssnittet skulle vara betydligt snabbare i vändningarna än 2.1 i vaniljutförandet men tvekade lite efter allt skriveri om att partitionera minneskortet, osv.

    Men då kanske man bör vänta på en mer "ordentlig" rom istället för att köra på en läckt variant innan Desire ens släppt.

    M v h

    Daniel