Hur montera displayskydd/antireflexfilm?

Diskussion i 'ZTE' startad av mjoelner, 2 sept 2011.

  1. mjoelner

    mjoelner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag köpte såna där matta displayskydd som omnämns i andra trådar och försökte mig på att montera det.

    Normalt sett så är jag rätt duktig på pilljobb, men att montera sån film verkar f*n löjligt svårt, dels ska man få skiten att passa bra och dels så får det inte komma in minsta partikel under... :mad:

    När jag väl fått det att passa hyfsat så hade det ju kommit in en massa skräp under. Försökte mig på ett trick jag sett nån göra på youtube och lyfte upp filmen och duttade med en bit dubbelvikt tejp för att få bort skräpet. Iofs får man bort skräpet, men då smiter nåt nytt skräp in nån annanstans.

    Till slut gav jag upp och tog bort och tvättade av filmen. Så nu ligger den där och hånar mig :eek:

    Så min fråga till er andra som uppenbarligen fått dit filmen är: Hur gjorde ni?

    Tips och råd mottages tacksamt!
     
  2. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag satte på duschen i 10 min för att skapa ett dammfritt rum.
    Sen körde jag med tejpen på alla dammkorn (på skärmen) dock så satte jag den lite långt ner så den stack ut, och försökte klippa och fixa.
    Alternativet var att rycka bort hela, men jag vet själv vilket helvete det innebär att plocka ut ett dammkorn, för att sedan få in två nya.(och det var med en liten iphoneskärm).

    Så tipsen är,
    Vått badrum
    Tejp(eltejp i mitt fall)
    Tid, påbörja inget om du inte kan sitta en timme vid behov
    Se vad som är bubblor och dammkorn, bubblorna går att trycka ut sen medan du kollar film eller något, dammkornen måste du få bort direkt.


    Sent from my iPhone :( using Tapatalk
     
  3. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Testa köp en film från Copter som appliceras med vätska annars ;)
     
  4. Liten Strumpa

    Liten Strumpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    Mina tips är att du börjar med att måtta ut hur och var skyddet ska sitta lägga på skyddet på telefonen och se hur det ser ut gör detta innan du tar bort skyddsplasten
    jag börjar alltid med att fästa vänster övre hörn först sen använder jag oftast liten plastskrapa kreditkort eller liknande och drar över skyddet till det övre högra hörnet
    se till att försiktigt hålla upp resten utav skyddet försöker du få fast allt i ett svep så blir det massor med bubblor och det tar en evighet att få bort dessutom är risken stor att skyddet blir skrynkligt eller inte fäster ordentligt
    sen är det bara att försiktigt fortsätta att fästa skyddet bit för bit och trycka ut luftbubblorna
    tar man det lugnt och försiktigt så brukar det gå lätt att få fast det

    ett smart tips är oxå att sitta till exempel vid matbordet så brukar det bli mindre dammigt

    visst kan man använda vattenmetoden men för att citera såna som jobbar med sånt här det är för amatörer...risken är stor att det blir kladdigt och kletigt och att man inte får bort allt vattnet vilket gör att skyddet flyttar på sig eller lossnar

    slutligen övning och tålamod är nyckeln för att lyckas