Västtrafik

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av schnaken, 3 sept 2009.

  1. tikk_tokk

    tikk_tokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grym app! Tack fõr att även vi med pyssling-skärm (tattoo) inkluderades med den här versionen. Litet problem: jag får fc när jag försöker använda gps-funktionen... Annars kalasbra!
     
  2. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det är ju inte ett så litet problem... dör den även om du testar att visa resvägen på kartan (den använder gpsen där också om den är igång, fast google maps sköter det själv)?

    har testat i olika versioner på emulatorn, men lyckas inte få till någon fc när jag använder gpsen.

    händer det igen får du gärna skicka en log så kan jag kolla på det.
     
  3. tikk_tokk

    tikk_tokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Log skickad. Men tycker nog inte att det är ett jätteproblem. Vet nästan alltid var jag är någonstans. :)
     
  4. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, jag villa gjärna ha telia surfpaket för 69;-/mån, tyvärr fungerar inte det om mna har "Telia Koll-abonnemang" som jag har :(
     
  5. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för loggen, det är löst nu.
     
  6. tikk_tokk

    tikk_tokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Du får öppna en donationssida. Grym support!
     
  7. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej! Jag har använt appen en vecka nu och den är verkligen jättebra. Dock verkar inte grafiken vara anpassad för skärmar med hög upplösning (kör google nexus one), knapparna blir lite suddiga. Funderar också på om man kunde få in en funktion som visar om de kommunikationsmedel man sökt är i tid eller inte genom att använda informationen från "nästa tur". Vidare verkar inte "nästa tur" sortera informationen alls. Ibland hittar inte "nästa tur" nånting.

    Tack för en bra app /Micke
     
  8. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hejhej. jo jag ville mest bara fixa så att det gick att använda appen på alla olika typer av androidmobiler så på en större skärm så skalar den upp grafiken och på en mindre skalar den ned vilket gör att det kan bli lite fult, så det tittar jag också på.

    Jag har också funderat på liknande det du sa med att kolla om en vagn från en sökning är i tid eller inte, men det är en del att göra för att få ihop det och dessutom kommer jag få gissa om vagnen som (t ex) skulle gått 15:30 faktiskt är den som går vid 15:33 faktisk tid enligt nästa tur vilket nog kan ge lustiga resultat ibland.

    Om det inte kommer upp någon info på nästa tur ibland så är det mest troligt att västtrafiks api var slött. Det kan vara kraftigt varierande svarstider även om det för det mesta fungerar fint. Detta gör att jag också tittar på bättre felmeddelanden för om det är västtrafiks tjänster som krånglar eller uppkopplingen eller i värsta fall min app.
     
  9. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror också det kan bli lite lustigt. För att det ska bli vattentätt måste nog västtrafiks api ge ett unikt id för transportmedlet tillbaka vilket dom antagligen inte ger. Och vagnen/bussen kan ju vara för tidig också... Men man behöver ju inte specificera om det verkligen är samma vagn, utan bara ange "närmast beräknade ankomst" uträknat på den avresetid man valt? Skånetrafiken har för övrigt en trevlig funktion på sin hemsida för att se om bussen är försenad eller för tidig.

    Ja, bättre info om vad som går snett skulle vara bra. Kanske skriva ut "server timeout" om sökningen tar för lång tid?
     
  10. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    precis... eller ibland när man får ett svar från tjänsten som säger att den är nere för tillfället så kan man ge användaren info om det.
     
  11. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Bugrapport

    Bug:
    Jag sökte på öjersjö, men fick inte upp några träffar. Testade med stort Ö istället och då kom autocomplete upp. Verkar ha missat våra svenska bokstäver. Det spelar ingen roll om man skriver stora eller små bokstäver annars. Fick även en hel del "The application has stopped unexpectedly" om jag försökte skriva in "öjersjö, partille" manuellt.

    Andra reflektioner:
    Layouten är förvirrande då man får upp GPS på knappen till höger om inmatningsfältet när man söker resa, men "samma" knapp på "nästa tur" söker resa (och som någon annan kommenterar borde GPS kunna implementeras reltivt enkelt på "nästa tur" också. I det stora hela är interaktionsdesignen inte helt klockren.

    Det är VÄLDIGT ofta jag inte får upp några resultat alls nu senaste veckan, vet inte om det är min mobil/uppkoppling som strular, men lite bättre hantering när datahämtningen misslyckas skulle vara mycket välkommet. Får ofta uppdatera 5-10 gånger innan resultatet kommer upp.

    Den aktuella tiden när man sökte resan på "nästa tur" borde skrivas ut, inte bara en popup som talar om att sökningen är x minuter gammal p.g.a. popupen inte visas t.ex. om man haft telefonen låst. En workaround är ju att klicka på "sök" och sen på "nästa tur" igen, men det känns onödigt.

    Hoppas mina kommentarer är till hjälp att skapa en ännu bättre applikation

    /MVH Mikael
     
  12. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kunde återupprepa krashen så den ska jag kolla på. tycker också det är konstigt att den inte reagerar på litet ö, ska se vad den gör där.

    layouten är jag inte nöjd med heller. har planer på att bygga om appen helt för att även få plats med trafikinformatino och annat man kan komma på. nästa tur-funktionen blev lite som ett tillägg och den ska jag också fixa mer med.

    det har inte hänt så mycket med appen sedan jag började jobba heltid, men jag ska nog hitta lite tid.
     
  13. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gott, Sniff! Arbetet du lägger ner är mycket uppskattat!
     
  14. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inga planer på att opensourca applikationen så att fler kan hjälpa till?
     
  15. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Tänkte bara tacka för appen! Den är smidig och ser rätt clean ut.
     
  16. hoglid

    hoglid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2009
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tack för en bra app. Men skulle vilja att du ändra nästa tur så lägsta nummret kommer först. Sedan vore det najs med handikapps skylt. Ungefär som den andra nästa tur appen.
     
  17. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo, jag ska kolla mer på nästa tur. Jag har inte prioriterat det innan men nästa tur har jobbat sig upp på listan.
     
  18. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

  19. caiman

    caiman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Underbar app sniff!

    Men då och då, framförallt på senare tid, så söker jag som vanligt och den funderar fram resultatet och sen möts jag av en tom sida. Där det i vanliga fall står vilka olika resförslag som finns står ingenting. Jag tycker på Senare resa, fortfarande inget.
    Nån gång har det hjälpt om jag backat tillbaka, rensat sökfälten och skrivit i hållplatserna igen (inte tagit dem från favoriter).

    Om du vill ha nån fellogg eller så nästa gång det händer mig så behöver jag veta hur man skaffar fram en sådan :)

    /C
     
  20. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är västtrafiks tjänst det är fel på... sedan har jag inte den bästa felhanteringen heller så det är därför man inte får reda på det.

    problemet är att det ibland tar väldigt lång tid att få ett svar från västtrafiks tjänst eller ibland så får man ett svar om att tjänsten är otillgänglig. det med att det tar lång tid ibland blir ett problem i och med att jag har satt ett timeoutvärde på svaret så att man inte ska sitta där med en laddningsruta som aldrig försvinner.

    jag tittar dock på det och det är något jag stör mig på själv.