Vilken platta är bäst för pdf:er?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kvabbson, 6 sept 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kvabbson

    Kvabbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är i plattköpartagen men vet inte vilken jag ska välja. Jag kommer framförallt att använda den för att läsa pdf:er på men jag vill att det ska fungera lika bra som med papper. Alltså att man kan stryka under, skriva anteckningar i marginalen, vara lätt att hoppa fram och tillbaka etc. Tanken är ju att jag ska slippa skriva ut alla papper men ändå ha alla anteckningar med mej! Samtidigt vill jag ju ha en rolig och användbar platta till allt möjligt, inte bara en pappersläsare...
    Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag var lite sugen på en ASUS transformer men nu när jag såg dagens recension om ASUS Slider så blev man ju sugen på den med. Jag gillar tanken på ett fysiskt tangentbord. Men det är inte nödvändigt.
    Nån som kan ge mig lite tips?
     
  2. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fungera lika bra som papper lär det inte göra. Papper kan man i alla fall sprida ut på bordet och få en "högupplöst" överblick över innehållet, något som en platta får svårt med. Det gör att det går snabbare att hoppa fram och tillbaks om man analyserar olika segment och dess samband.

    Å andra sidan är det inte roligt att bära med sig ett par pärmar med papper ifall man behöver något relaterat man antecknade tidigare. Än värre är förstås om man inte minns var.

    Både papper och platta har sina fördelar, men i min erfarenhet kan det ena inte ersätta det andra, vilket kanske förklarar varför "det papperlösa kontoret" har så svårt att bli verklighet med dagens teknik.

    Annars så borde eventuella anteckningsfunktioner hänga ihop med själva applikationen man använder. Den enda jag känner till som profilerat sig för att kunna göra snabba anteckningar på saker är HTC Flyer.
     
    Kvabbson gillar detta.
  3. Kvabbson

    Kvabbson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä att bära med sig papper är inte roligt och som det är nu har jag otroliga högar jämt vilket känns onödigt när det mesta redan finns i pdf-form (politik genererar så mycket papper att det är löjligt). Har testat tabletPC med penna och anteckningsfunktion vilket funkat hyfsat men det är jobbigt att läsa länge på en sån. Tänkte att en platta är enklare att läsa från.
    Jag vet att appen är det "som gör det" så att säga men tänkte ändå att det också var skillnad mellan plattorna. Så jag ska kolla in ditt tips på HTC Flyer. Får åka in till stan och klämma på en sån i helgen.
     
  4. signoc

    signoc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hade inte tid att skriva klart förut och min erfarenhet av android plattor är egentligen 0. Jag har en iPad 2 istället med iAnnotate (iAnnotate) och det fungerar riktigt bra. Den kan öppna flera olika dokument i egna tabbar, eller öppna samma dokument i flera olika tabbar så att man snabbt kan hoppa mellan olika delar. Inte lika effektivt som utsprida papper, men i alla fall helt ok.

    Till iPad:en har jag skaffat en vanlig stylus så det blir enklare för frihandsritning och markering i programmet.

    HTC flyerns stylus ser ut att vara spetsigare än vanliga för kapacitiva skärmar,så de verkar ha en egen teknik.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.