GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

  1. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    När du menar rendering av webbsajter. Menar du då tex hur hela bilden flyter när man navigerar/rör/pinch-zoomar på webbsidan eller att bara helt enkelt ladda upp/bygga upp webbsidan?
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det senare, att ladda/"rita upp" webbsidan. Skrollning är fortfarande hackigt och sker i relativt låg FPS.
     
  3. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ja, precis.
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är så jäkla märkligt bara att när jag testar min telefon mot en IP4 ser jag ingen större skillnad. Det är mer att min fryser till ibland, och IP4:an ibland. Ingen fryslaggar mer eller mindre än den andra.

    Däremot är det svårt att jämföra en telefon som min gamla. X8:an går ju segare. Det går liksom inte att förneka. Men det är inte Androids fel utan telefonen i sig. Det är den skillnaden som många har så sjukt svårt att förstå!
     
  5. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    30 FPS duger väl bra? Ögat kan ju inte uppfatta mer än det. :)

    Även om mitt öga tycker att min O2X flyter på bra utan synliga hack och lagg, blir det ändå en annan känsla på iOS 4. Och den känslan blir man lite avis på, men det är som sagt bara en tidsfråga innan det kommer.
     
  6. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Du pratar i nattmössan pojk.
     
  7. FlyBob

    FlyBob Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    1 374
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nä, det är ju ganska enkelt att implementera hårdvaruaccelerering för en uppsjö av hårdvaruplattformar och även göra det kompatibelt inför framtiden, dom är bara lata.

    För att lösa det fortare går det att implementera själv och lägga till i AOSP, går att bidra som vanlig människa också om man inte är nöjd.
    http://source.android.com/source/index.html
     
  8. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    30 fps skulle duga om UI't hade motion blur, men det passar sig inte i det här fallet.


    Skulle du ha provat android sdk'n och lekt lite med animationer så skulle de veta vilka begränsningar som finns pga att android saknar 2d gpu acceleration. Om det fanns så skulle antagligen inte din gamla X8 inte vara seg ännu, SPB mobile 3d har gpu acceleration och flyter så vitt jag vet fint på x8'an. (Du jämför föresten din nya telefon med en telefon som är äldre än din gamla, även fast iP4 var mycket dyrare än x8'an då så är det lite roligt :))
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag jämför inte på ålder utan mer på pris eftersom det är prisbilden som alltid spelar in när en konsument handlar. Den absolut nyaste Ladan tar fortfarande inte en 50 år gammal Porsche i ett dragrace. Däremot kostade Porschen aningen mer när den kom än vad Ladan gör idag :)
     
  10. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Nej, det är du som inte har koll och försöker förtränga verkligheten, öppna ögonen istället. Jag ser framemot 2.4 till android där de sägs ha GPU-acceleration.
     
  11. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vad menar du?
     
  12. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Oj, oj, oj! Jag har hittat ett ställe i Android där det är mer smooth än iOS och WP7 tillsammans!

    Gå till Settings - Applications - Manage applications - sen tryck på någon App - sen kommer det avinstallera, tömma cache osv. I den rutan, när du scrollar, är det det mjukaste scrollningen jag sett, åtminstone i min Samsung galaxy s stock.

    Testa, så får ni se!

    Så här ser sidan ut

    http://www.sleetherz.com/wp-content/uploads/Kill-Android-Apps.png
     
  13. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Tycker personligen att hetsen att allt ska flyta utan minsta hack är grovt överdriven ..
    Som att det är the holy grail :-)

    Är de allt man bryr sig om så är de väl bara köpa en Iphone eller en WP7.
     
  14. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Som TS säger, människor som inte kan nåt om tekniska prylar, d.v.s. nåt om android, ios osv, föredrar en mnuk upplevelse och skiter i funktioner.

    Alla mina kompisar som inte ens vet vad ios och android är tycker att min "samsung mobil", d.v.s. galaxy s är skit laggig och hans "iphone" är tuung och mjuk.

    Förstår du? Det är därför Apple är så framgångsrika. Steve Jobs FÖRSTÅR konsumenter, och de typ skiter i teknik nördar.
     
  15. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Jaow det har du nog rätt i.


    Tycker bara det är trist att alla typer av telefoner av nån anledning ska mätas mot Iphone..Som att den är en måttstock på hur alla andra ska vara.
     
  16. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    De sägs att Xoom bla har GPU-acceleration i 3.0 dvs honeycomb, hur är skrollet där och "smooth" är den? rullar den på lika bra som IP4 och Ipad? någon som har en som kan berätta?
     
  17. VIktoriusviking

    VIktoriusviking Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag ser fram emot den dagen då vi får gpu-acceleration men det är inte så att jag tänkter begrava min arc om jag inte får det.

    Att bläddra mellan hemskärmarna i min telefon laggar ingenting (med undantag från när telefonen precis har startat) men jag skulle välja att ha vad jag vill på min hemskärm(widgetar,mappar,genvägar,väder, notiser osv osv) hellre än att ha de tråkiga fyrkanter som iphone har varje dag. Så det gör inget om det laggar lite för jag tycker att det är ett litet pris att betala när man kan har ett mycket bredare operativsystem som man kan customiza nästan så mycket man vill.

    När jag testade en kompis iphone 4 härom dagen så tyckte jag att den inte var lika snabb att gå ner genom låååååånga listor med, knycker man till snabbt med min arc så glider den ner längre genom listar och på iphonen så måste man dra en massa gånger.

    Men jag antar att mycket av mobilbranschen beror på vad kunderna vill ha och kundens smak. Men och jag får säga det själv så tycker jag att pepparkaka är godare än ett surt äpple:)
     
    Last edited: 8 sept 2011
  18. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Skaffa en android-lur med 1ghz processor och installera sedan launcher pro så ska du se att du får flyt...

    Men jag håller med dig, jävligt obegripligt att inte android hade gpu acceleratione redan när det kom, och rent av skandal att google inte ens prioriterar det!

    Jag menar, google är väl inte kompetenta? De måste jämfört sina android-lurar med iphone och märkt att android laggar, och kommit fram till att skillnaden är gpu-acceleration?

    Det lär ju varken vara specielt dyrt eller svårt för en ansvarig på google att bara ta in en programmerare som har koll på läget och be honom fixa gpu-acceleration, det gör ju google med ett finger-knäpp. Obegripligt varför de har VALT att inte använda det.
     
  19. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Är väl inte direkt svårt att förstå att en konsument vill att listan ska rulla ned när man skrollar och inte lagga ned som ett jävla bildspel?:) Det ska kännas naturligt och enkelt att använda telefonen, inte laggigt, buggigt och halvfärdigt.

    Förstår inte varför inte googles android VD ringer in en kunnig programerar och ber honom lösa problemet bara.. Inte direkt anträngande för VDn, och itne direkt kostsamt ur googles perspektiv.

    Det är framför allt TVÅ saker som IOs har som inte android har: Laggfritt + välbygd telefon. Det första kan google lösa med ett fingerknäpp....

    Enda förklaringen jag finner är att de VILL att det ska lagga av någon anledning :S
     
  20. se33

    se33 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samsung Galaxy S - Galnet MIUI rc2
    vs
    iPhone 4 - Jailbreakad

    om båda hade vart original tror jag ni kan gissa hur det hade upplevts nu säger jag såhär: i detta fall var det tvärtom...