GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

  1. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Att det finns hw-accelerering i Honeycomb är ju inget som behöver diskuteras, för det gör det (se mina länkar nedan).
    Men hur bra det funkar, och inte minst när det används är ju en helt annan sak så klart. Jag ifrågasätter alltså inte dina observationer, bara din slutsats.

    HW-accelerering måste aktiveras per app (apk) så innan du kan bedömma hur det fungerar så måste du veta vilka appar på din Tab som använder det, och för vilka saker (man kan ha hw-accelerering på valda delar i en app om man vill).
    Och även med hw-accelerering så kan det bli hackigt, detta kan bero både på app-utvecklaren och Androids implementering.

    Men jag är mkt nyfiken på ett test där man ser hur bra det fungerar. Men det kräver ju att man testar med applikationer där man vet hur hw-accelereringen används och sen testar att slå av/på den och jämför hur mjukt det blir.

    Lite dokumentation om Honeycomb's hw-accelerering:

    Android Developers Blog: Android 3.0 Hardware Acceleration

    och

    <application> | Android Developers


    EDIT: en sak till: det finns ju en hel del appar i vanliga Android (t ex 2.3) som redan idag använder sig av hw-accelerering, inte minst launchers och t ex SGS2 browser, men då har man ju fått implementera detta själv, det vi pratar om ovan är ju att Androids inbyggda GUI-element som de flesta appar är uppbyggda av ska renderas av GPU'n.
     
    Last edited: 11 sept 2011
  2. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tack för ett uttömmande svar. Jag känner att jag behöver förtydliga;

    Visst finns det GPU-acceleration på app-nivå, jag har tagit hem en hel del appar som är anpassade för GPU-acceleration.

    Vad jag däremot har mycket svårt att tro, är att man använder GPU-acceleration i själva AndroidOS, dvs homescreens/allmänt GUI.

    Har man varit tydlig från Google vad gäller GPU-acceleration och har den uppfattats rätt av konsumenterna? Jag tror de flesta av oss här pratar om GUI'it och homescreen-swapping etc. Att det däremot finns api'er och kod för att utnyttja GPU i sina appar, det betvivlar jag inte alls.

    Vol

    Edit: OM man nu verkligen har GPU-acc i GUI och bland home screens, så är i så fall hela frågeställningen ännu mer befogad - hur kommer det sig då att det går mer hackigt i honeycomb med bättre hårdvara än vad det tidigare gjort? :-)
     
    Last edited: 11 sept 2011
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hårdvaran och mjukvaran kanske inte lirar så bra ihop än så länge :)
     
  4. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag bättre vad du menar, själv har jag inte testat nån android-tablet ordentligt. Men vi får hoppas att hw-accelereringen funkar bra på de flesta ställen i ice cream.
    Honeycomb slängdes ju fram med mkt kort varsel som svar på ipad.
    Jag är optimist och håller tummarna för att Ice Cream har välfungerande hw-accelerering på det mesta, inte minst home-screen, appscreen & Google's egna appar som market etc.

    Sent from my GT-I9100
     
    Last edited: 12 sept 2011
  5. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vilka appar och homescreens har hw acc till 2.3??

    Btw, android honeycomb är väl anpassat för nvidia tegra 2 (de flesta plattor kör ju det, eftersom det bara fungerade för dem först), kanske inte så konstigt att det laggar på samsungs plattor??

    I alla reciensioner jag sett av tegra2 plattor har de varit fascinerade av flytet
     
  6. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som absolut inte vill bränna onödig ström på lite mjukare gränssnitt?
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du har antagligen inte majoriteten bakom dig. Som vanligt.
     
    simpleminds och softarn gillar detta.
  8. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Varför är det så självklart att det skulle dra mer störm? Att rita upp ett vanligt UI är småpotatis för GPU'n medans CPU grymtar och har sig för att göra samma sak. Enligt vad jag har läst så använder sig touchwiz av gpu acceleration i launchern och browser, men det drar ändå inte mer ström.
     
  9. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Min samsungplatta har iofs tegra 2 ;). Och rappt i gränssnittet är nog det sista man kan säga att den är! Kolla bara på youtubeklippen när folk browsar runt i home screen på galaxy tab 10.1. Inte jätteimponerande tyvärr..

    Vol
     
  10. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Märkligt. Min vän som kört ipad1&2 samt har en iphone4 säger att taben är nått av det snabbaste han har känt på, och det blev ett köp över ipad2.

    Kan det vara nått med just din enhet?
     
  11. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Då är din vän blind. Ipad är är som en rinnande tonårsmus i jämförelse. Inget med min enhet, prövat flera andra. Se länk dessutom,

    Honeycomb Lag Issue Detailed on Galaxy Tab 10.1 – Galaxy Tab Life

    Edit. I klippet visar han att det inte är lag i landscape mode, men detta beror på att han knappt har nåt där. Fyller du homescreenen med ikoner och widgets så hackar det riktigt mkt. Sen ska vi inte tala om hur mkt det hackar i t.ex gallery eller youtubebrowser, tro mig - det är ingen rolig historia.

    Ungefär så här ser det ut på min UTAN live wallpaper, med mkt ikoner och några widgets:


    http://www.youtube.com/watch?v=Ho72WJVEaSg

    Döm själva.
    Vol
     
    Last edited: 12 sept 2011
  12. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Grattis till dig då om du fyllt dina homescreens och fortvarande undrar varför den är seg och sedan jämför med ipaden som bara har "appdrawern" uppe.
     
  13. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER


    Driver du med mig?!
    Du menar alltså att alla som kör android, ska skylla hackigheten på att vi har "fler saker i homescreen än vad Ipad/Iphone har"?

    För det första handlar denna tråden om att saker och ting går hackigt i Android. Det är en frågeställning som är fullt berättigad och jag tycker tråden är ett bra ställe att diskutera denna hjärtefråga. Jag ser här att någon nämner att man hellre har lång batteritid än mjuka rörelser. Ett ganska komiskt påstående, med tanke på att äpplets produkter på alla sätt har längre batteritid än android's men samtidigt flyter allting på bra mycket bättre. :-)

    Observera, att jag är inget apple-fan, utan föredrar Android alla dagar i veckan av helt andra anledningar. Jag har ägt och använt båda produkterna. Men bara för jag satt min fot på android-sidan och bestämt mig för att det är OS'et jag föredrar, betyder det ingalunda att jag inte kan se kritiskt på vissa saker som helt enkelt inte är bra.

    En sådan sak är rappheten i OS/Home-screen. Där finns det utrymme för riktigt stora förbättringar, och det uppstår naturligtvis irritation hos konsumenter (dom som bryr sig om användarkänslan) när man gång på gång får höra att GPU-acceleration kommer, men för varje ny Android-version som släpps så kvarstår problemen!

    Vad som gör det hela ännu mer komiskt är att hårdvaran blir bättre och bättre, och det har nu snart gått ett och ett halvt år sedan iPad släpptes, och trots detta - trots all tid av mjukvaruutveckling, och inte minst utveckling av hårdvara, snabbare CPU/GPU'er etc. Så når _dagens_ Android-plattor, eller telefoner inte på något sätt upp till samma användarkänsla.

    För övrigt, om vi nu bortser från widgets och jag bara fyller min skärm med "Ikoner" på precis samma sätt som på en iPad, så går det fortfarande brutalt mkt slöare. Vidare, om jag nu går in i appdrawern, dvs svart bakgrund utan något, och rör mig - så går det också slöare.

    Det här är bara fakta min vän, inget annat.

    Don't kill the messenger :-)

    PS. En annan ganska intressant jämförelse som enligt mig påverkar användarkänslan är hur snabbt OS'et väljer att följa ditt finger. Om jag placerar mitt finger i mitten och skärmen och drar åt höger eller vänster långsamt, så får jag flytta mitt finger ungefär 1CM innan det "biter" och skärmen faktiskt flyttar sig.

    Gör du samma sak på en appleprodukt så rör det sig om 1-2mm. Responsen är med andra ord helt annorlunda och påverkar användarupplevelsen mycket enligt mig.

    Vol
     
    Goldstar, general_z och io53 gillar detta.
  14. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Typiskt onödig kommentar. Det är min åsikt och jag undrade bara om någon höll med mig.

    GPUn gör förmodligen grafiska grejer energieffektivare än CPUn. Men det ändrar inte det faktum att ett mjukt gränssnitt kräver mer resurser än ett hackigt. Man kan ha GPU-acceleration utan att för den delen ha ett mjukt UI.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Och jag svarade på vad jag trodde om din fråga; ifall någon höll med dig. Det verkar dessutom som om jag hade rätt!
     
  16. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Kan nog hålla med dig lite där , om det faktiskt stämmer att det bränner onödig ström

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  17. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Håller helt med. Min XPlay är dock väldigt olaggig, särskilt efter det att man avinstallerat all bloatware. Dock finns ändå mikrofrysningar vid uppstart och det är inte direkt alltid 60 fps och avsaknad av ordentlig HW-acceleration märks.

    För de som tror att ett bra HW-accelererat GUI skulle dra mer ström så är det ju helt galet. Att CPU:n får jobba hårt för GUI:t eller att GPU:n får jobba för hårt pga dåligt implementerad HW-accelerering är ju väldigt, väldigt ... dåligt och slukar ju batteri om något(!)

    Som Vola också säger så tycker jag det är oerhört märkligt att Google fortfarande inte lyckats med att göra ett mjukt GUI som går i stabila 60 fps utan framedrop pga saker som garbage collection etc. Ännu märkligare är det iom att Google i övrigt väldigt mycket står för bra optimering och snabbhet.
     
  18. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Du la även till "som vanligt". Underförstått, "ingen håller med dig som vanligt". Sedan frågade jag om någon höll med. Inte om någon inte höll med!

    Förmodligen stämmer det på bland swedroidanvändare. Men jag har svårt att tro att majoriteten av användarna vill bränna energi på lite mjukare scroll. De flesta märker inte ens skillnaden skulle jag tro.
     
  19. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Snackar vi inte om två olika saker nu? Snabbhet i att öppna appar eller flyt?
    Jag konstaterar inte utan undrar.

    Frugan har en Ipad 2 & flytet på den är underbart, däremot så tycker jag inte att den är speciellt snabb. Samsungen har jag bara testat i butik & den gör mig nästan spyfärdig när jag swipar mellan hemsidorna, maken till oflyt! Vet dock inte hur mycket det ligger i Touchwiz? Ska även tillägga att de jag testat inte haft speciellt mycket upplagt på hemsidorna...
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    "You can't handle the truth!" ;)