Skillnad på att stänga av en app I appen, gentemot att döda processen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av söder, 14 sept 2011.

  1. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har en "god" vän som till slut skaffade sig en smart phone. Valet föll till slut på en Android, och inte en iPhone. En del av motiveringen var för "att kunna göra vad man själv vill."

    Redan här faller det lite, ty eftersom han inte vill "roota och hålla på", så kan man ju heller inte göra precis vad man vill.

    En diskussion som uppstått är det här med att stänga av program.

    Jag har sagt åt honom att han ska ge fan i att installera task managers, och att det inte är så det är tänkt att Android ska funka.

    Han skulle vilja kunna stänga av till WhatsApp, fast jag sagt åt honom att det är en app som alltid ska vara igång är det tänkt. Han vill även kunna stänga av Bloomberg appen, ty han vill inte få notifictions från appen när han inte jobbar.

    Jag sa åt honom att "skaparen av appen har möjligheten att lägga till ett "exit" i appen om de vill". Att det annars inte är tänkt att man själv ska stänga av, för det fixar Android själv.

    Men vissa appar VILL han tydligen stänga av, t.ex. Bloomberg.

    TILL MIN FRÅGA: Är det någon skillnad för Android, om appen i sig har en "exit" eller "stäng av-funktion" inbygt, genemot att man dödar en app manuellt, t.ex. via en task manager?

    /Söder
     
  2. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Själva programmet är ju inte på om man har stängt av det. Det är processen. Den ligger som t.ex en redan laddad webbsida går snabbare att öppna än en man aldrig har varit på förut. Man ska INTE ha Task Managers.
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Nej, man "ska" inte ha det. Men likväl kvarstår ju problemet att vissa personer behöver ha ett sätt att stänga av program. T.ex. Bloomberg som jag sa.

    Så min fråga kvarstår: Vad är skillnaden gentemot att döda en app, t.ex. i /settings/applications, eller via en task manager, och att "stänga av" en app när appen i sig har en "exit-funktion".

    Jag vet att appen inte "körs" om man bara trycker på HOME o.s.v., men det var inte det jag undrade om.

    /Söder
     
  4. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ja, att "döda en process" innebär inte att den avslutas korrekt. Om Android bestämmer sig för att stänga av applikationen eller om det görs via applikationen som sådan körs den kod utvecklaren vill ska köras när applikationen avslutas. Detta sker inte om du "dödar en process".
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Å andra sidan kan man inte bortse från att mobilen fungerar bättre om man rensar minnet emellanåt. Jag har sagt det förut och säger det igen: Android klarar inte av att på egen hand frigöra tillräckligt med minne tillräckligt snabbt.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 679
    Mottagna gillanden:
    2 034

    MINA ENHETER

    Förmodligen bättre att boota om den när den känns seg än att köra med task killer.
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag antar att din vän går banans när hans Windows 7-system visar på 80% RAM är använt? Det kallas ignorans. Minne till en dator köper man för att det ska användas. Gamla operativsystem använder det dåligt, nyare (tex: win7) använder det bra. Bra = linux-variant. Gamla operativsystem använde minnet när ett program kördes och tömde det när det stängdes. Om du sedan startade programmet igen var allting tvunget att läsas in i minnet på nytt. Nyare operativsystem behåller programmet i minnet tills minnet behövs av någonting annat. Att rensa minne går mycket, mycket fort. (därtill har vi alla möjliga disk-cachesystem som backar upp ram-minnet, men det är en annan historia). Windows 7 (vista också?) fungerar så att den lär sig vilka program du startar ofta och i förväg lagrar in det i någon cache/minne.

    Minnet i Android fungerar så också. Även om en app upptar säg 20MB har den inte nödvändigtvis en CPU-användning. Det beror på vilken "state" den är i (foreground, visible, started, background, emtpy). Task-killers rapporterar om minnes"användningen", men inte CPU-cyklerna. En background-process eller lägre använder ingen "kraft". Undrar varför task killers bara rapporterar minnesanvändning... är det kanske för att kränga fler downloads?

    Ram-minne som inte används är helt dödfött på moderna operativsystem. Hatar när folk (speciellt när det gäller datorer) tjatar om hög minnesanvändning för program som inte används. Då är man kvar på 90-talet.
     
  8. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Javisst, men det tar ju sin lilla tid att boota om. Inte kul att behöva göra en gång om dagen eller mer.
     
  9. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    För Android (operativsystemet) inte ett dug. Men programmet kanske har en annan åsikt, om det t ex inte får tid till att spara inställningar, data, meddelande och annat. Enligt min mening är det bara att testa.
     
  10. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Varför inte? Du kommer till jobbet, tänder pc'en, bootar om telefonen, och hämtar kaffe.
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Gå på toaletten, sätt dig och skit, stäng av telefonen och starta upp, när den är färdig, är du redo att torka dig. Multitasking! :D

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Otto, nu kommer du med en typ av standardsvar, för sådana här saker märker jag. :) Ett bra och utförligt svar, absolut. Men, frågan som sådan var inte att min vän hade problem med att många appar var igång och tog RAM. Det har jag redan förklarat för honom att han ska skita i.

    DOCK, stör han sig på att appen är på rent funktionellt. Han vill alltså INTE bli störd av de olika programmen. Han vill kunna stänga av WhatsApp och Bloomberg. När HAN vill.

    Han har accepterat att "stänga av" gtalk, är att sign:a ut. Men det går ju t.ex. inte med WhatsApp (vilket jag även försöker förklara för honom att man aldrig ska), och med Bloomberg tydligen.

    Jag skulle kunna säga samma sak med Facebook. Att jag vill få notify's mellan vissa timmar, men inte under jobb t.ex. Då hade det ju varit bra att kunna "stänga av" HELA Facebook när man går till jobbet t.ex..

    /Söder
     
  13. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Har man ont om ram så blir det otroligt segt att ha en massa processer igång.. En budget lur som xperia X8 som jag har blir nästan obrukbar vissa stunder då jag har haft allt för mkt installerat.. Då har en taskmanager varit räddaren i nöden :) Ska dock skaffa en ny lur snart med mera minne
    så då slipper jag förhoppningsvis sitta o döda processer
     
  14. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Applikationer som sover tar INTE upp nån CPU-tid.
     
  15. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Och telefonen blir inte snabbare av att minnet är tomt.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  16. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Om applikationen är bra skriven, och funktioner bygger på att den är igång kommer den starta igen om det finns minne. Svaret på din fråga har du fått ovan (av mig och andra). Att döda en process gör att du förlorar den data som inte hunnit sparas (meddelanden, inställningar osv).

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  17. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ok. Men VARFÖR finns det då inte avstängningsmöjliheter i alla appar? I exemplet med Facebook och Bloomberg, skulle man vilja kunna stänga av appen, för att INTE ta emot notifications under vissa tider, då man stänger av appen.

    Nu snackar han om iPhone, och deras "dubbelklick och sedan stänga av appen". Detta stör mig som fan, då det är först nu iPhone har fått en sådan funktion, och dessutom först nu överhuvudtaget någon funktion för att köra fler appar samtidigt....

    /Söder
     
  18. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tanken är väl att antingen vill man ha notifikationer eller inte. Vill man tillfälligt inte ha dem så stänger man av ljudet.

    Annars finns det säkert appar och custom roms för mer avancerade möjligheter. :)
     
  19. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo, du har säkert rätt, men med ett "tanken är väl.." så är det inte att man SJÄLV får bestämma.

    Det hade inte skadat Android, och alla appar, att det fanns ett VAL att kunna stänga av dem om man vill.

    /Söder
     
  20. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Om du loggar ut från tex facebook så kan du ju inte ta emot notifieringar, likaså om du stänger av notifieringar i appen eller så stänger man sonika av notifieringsljudet i telefonen, du blir dock av med ljudet för alla notifieringar då.

    Är du inloggad så är det inställningarna i appen som gäller, loggar du ut så är ju appen "avstängd" för din användare.