Skillnad på att stänga av en app I appen, gentemot att döda processen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av söder, 14 sept 2011.

  1. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Det där är ju helt och hållet upp till den som har skrivit appen hur inställningsmöjligheterna för Notifications är gjord.
    I tex Lotus Traveler som jag använder för mail, kan man ställa in under vilka tider den ska hämta mail.

    WhatsApp är ju en meddelande/chatt-app, och är ju gjord så att den är "stängd", men vaknar till liv när "någon knackar på dörren".


    Har inte testat Bloomberg-appen men det måste ju finnas någon enkel inställning för om den ska visa notifiactions eller inte?
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo, men du förstår ju att det är mer omständigt att LOGGA UT (eftersom du behöver logga in igen). Dock kanske login o psw är sparat?

    Hur som helst. JAG som gillar att pilla och hålla på, hade gärna sett betydligt fler inställningar till ALLA appar.

    Det är för mycket iPhone tänk annars. En magisk medelväg som alla "ska" rätta sig efter..

    /Söder
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Det finns säkert en inställning för det, men det är ju inte så att man vill gå in och ändra i inställningarna varje gång.

    Då hade det varit bättre att kunna "stänga av" appen enligt min vän.

    /Söder
     
  4. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Android är också frihet för utvecklare ;) De kan få göra hur korkade appar de vill, sen har vi som användare friheten att välja att installera dem eller ej.

    Men för att vara lite seriös, de flesta appar jag sett som har stöd för någon slags notifiering har också inställningar för om man vill ha notifieringar eller ej. Och vill man inte använda appen alls mer så loggar man ut.
     
  5. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Och din vän har rätt.
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ja, inställningen att stänga av notifieringar finns, men hur användarvänligt är det att gå in i inställningar varje gång och ändra det?

    Samt, om man loggar ut från t.ex. Facebook, så är det ganska omständigt det med. All data ska tas bort, samt man måste skriva in password nästa gång.

    Ett bra exempel på en "bra" app är "hockeystats". Om jag har den PÅ, så syns det uppe i notify-fönstret, samt jag kan då mottaga notifieringar när det blir mål osv. När jag inte längre har intresse av att få notifieringar, så kan jag stänga av appen genom "meny" och ta "exit". Då mottager jag inte längre någon info genom den appen.

    /Söder
     
    Last edited: 15 sept 2011
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Skulle inte direkt kalla den en bra app. När den "körs" så har den en Service igång i foreground läge vilket betyder att den i princip aldrig kommer dödas av Android om minnet behövs till något annat. Dessutom väcker den telefonen för att kolla efter nya händelser istället för att utnyttja push systemet i Android vilket inte är direkt snällt mot batteriet.

    Skulle kalla den ett typexempel på hur man inte ska designa en Android app, alternativt ett typexempel på hur en utvecklare insnöad på Windows skulle designa en Android app. :\
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag tänkte skriva om det också, att den i många andra hänseende INTE är bra, därav att jag skrev "bra". Men likväl, så skulle det gå att helt stänga av appen även om den använde push systemet istället.

    En annan frågra med anslutning till detta. VARFÖR, finns det en intervallinställning i t.ex. Facebook och Twitter apparna, om även dessa ska vara bättre skrivna, och hantarera push?

    /Söder
     
  9. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tror inte Twitter appen använder push och Facebook appen är inget att hurra för direkt heller. Superoanvändarvänliga inställningar, går ju inte ens gissa vad de olika kombinationerna av inställningar leder till för beteende. :)
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ok. Således är inte Hockeystats "sämre" än Facebook eller Twitter, utan alla appar kör på gamla "titta var XX:e minut om nått nytt har hänt".

    Hur som helst, så har iaf Hockeystats funktionen att kunna stänga av appen helt, och inte låta appen kolla var XX:e minut när den är avständ. Detta borde gå att göra även om appen nyttjar push.

    /Söder
     
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig påstått att Twitter eller Facebook är exempel på bra appar :)

    När det gäller att tillfälligt stänga av notifieringar så är det väl en fråga om prioriteringar, för de flesta räcker ljudlös funktionen på telefonen och då lägger utvecklarna hellre tiden på något annat.
     
  12. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men det är ju också konstigt. Då blir man ju av med notifikationen för ALLA saker. Även SMS, samtal o.s.v..

    /Söder
     
  13. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tycker det funkar bra :) Antingen vill jag bli notifierad eller så vill jag inte det. För twitter och andra mindre viktiga notifieringar så har jag en väldigt dämpad signal.

    Skulle jag vilja ha mer kontroll så finns ju alltid profil stödet i nyare versioner av cyanogenmod. Med det kan man ha en Kontors profil där ljudet är tex avstängt bara för vissa appar osv.
     
  14. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jo jag vet. Jag kör ju själv CM7 och gillar dess alla inställningar. Har själv inget ljud på några notifikationer, så JAG störs inte. Problemet är att jag får ta emot alla klagomål.

    Att "fixa o hålla på" med CM7 verkar inte vara något val ännu. :)

    Bara en sådan sak att han inte vill ha på vibrationer för SAMTAL, men vill ha det för SMS och allt annat, går ju att sätta fixa i CM7, men inte i Android stock eller på Samsung som han kör nu.

    Som sagt: Har man stora kvar får man köra CM7...

    /Söder
     
  15. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ingen typ av standardsvar från mig, mer ett exempel på hur du bör förklara hur RAM fungerar för din vän :) Trodde, förutom att han vill kunna stänga av program, var rädd om fritt minne, någonting som alltså är dödfött.
    Förstår faktiskt inte problemet. En oanvänd app som tar minne = bra. En oanvänd app som tar processorkraft = mindre bra. Din vän försöker döda appar som inte tar processorkraft = osmart. Förklara för din vän att det är BRA om en app/ tar minne, även om den inte körs.

    Ovanstående kanske du redan sagt, men wth... :)

    Om det handlar om att inte bli stört under vissa tider finns appar som justerar just det... Själv använder jag https://market.android.com/details?id=com.alfray.timeriffic&feature=search_result . Inte världens vackraste, men fungerar ypperligt och har en mängd inställningsmöjligheter.
     
    Last edited: 15 sept 2011
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Som jag sagt, så menade jag att ditt svar gällde snacket om RAM osv, vilket inte min fråga gällde. :)

    Som jag förstår det handlar det bara om att han vill kunna bestämma om ett program körs eller inte, och orsaken till det handlar visst om notifikationer.

    Ska kolla in din app du länkade till. Själv kör jag ju Locale och justerar saker på det sättet.... Laddar och ligger upp och ned efter kl 22 innebär att telefonen är ljudlös, inte blinkar, samt att jag är osynlig på gtalk. Dessutom, OM någon in familjen ringer, så kommer deras samtal att gå genom. ICE!

    /Söder
     
  17. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så han köper Android för att det är öppet och man kan göra som man vill, tex installera CM7, och sen väljer han att inte göra det utan istället klaga på att funktioner han hade kunnat få inte finns? Heh.
     
  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Exakt så uttryckte jag det också. :)

    Jag tror han ville att Android i sitt grundutförande kan göra alla inställningar han vill från början. :)

    Dock kvarstår resonemanget om att vissa saker är så enkla, att de "hade kunnat vara" som standard i Android. T.ex. profiler, mer inställningar för vibrationer, och kanske att kunna stänga av program...samt att ha T9-sök i Dialern..

    /Söder
     
  19. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Visst, men då hade vi inte haft andra funktioner istället som andra klagat på att de inte finns :)
     
  20. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Fast det är ju inte sant. Alla vet att en androidmobil som varit igång ett tag och haft ett antal program uppe blir snabbare efter att man rensat minnet med en task killer.

    Det är tänkt att fungera som du säger, men det gör det inte i praktiken!