Hårdvara vs Mjukvara.... och konsekvensen(?)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Aja, 14 sept 2011.

  1. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Befinner mig mitt uppe i tankarna att köpa mig en ny telefon och på resan har lite reflektioner/funderingar uppkommit.

    Som alla vet har hårdvaran på androidfronten fullkomligt exploderat. Vi har nu dualcore lurar på över 1 ghz och telefoner med 1 gig i RAM minne. Vi har 3D telefoner och allsköns kraftfulla grafikkretsar...

    Med allt detta på minnet så slog mig tanken... Var i allt detta befinner sig mjukvaran? Vilken hårdvara kräver den generella mjukvaran idag? Både när det kommer till program och till spel, men även till själva operativsystemet, Android?

    Alltså hur långt efter i utvecklingen ligger mjukvaran sett till explosionen hårdvarumässigt?

    Finns det en risk med ett "hårdvarurace"? Exempelvis att mjukvaran aldrig riktigt optimeras, utan istället blir det mycket "slaskkod", mindre finslipningar i programmen/spelen endast för att utvecklarna vet att det inte gör så mycket då hårdvaran ändå fixar att köra dem?

    Om hur lång tid tror ni det kommer att verkligen vara nödvändigt att äga ett "prestandamonster" hårdvarumässigt för att mjukvaran faktiskt kräver det? Inte bara för att det är roligt med höga siffror i benchmarkprogram?

    Finns det ens ett glapp/problem på denna fronten enligt er?

    Dela gärna med er av era tankar kring detta! Vore intressant att höra era synpunkter på hårdvara vs. mjukvara i androidvärlden!
     
  2. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Ah, du tänker Crysis???
     
  3. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte att jag gör! :eek:

    I sådana fall blir det väl crysis fast.... tvärtom!

    Med Crysis tog det tid innan hårdvaran klarade att köra mjukvaran optimalt om jag inte minns fel (?) medans jag tänker att hårdvaran i våra androidtelefoner ligger generellt sett mil före mjukvaran.
     
  4. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Problemet lite med android är att mjukvaran inte utnyttjar hårdvaran full ut. Känns lite tvärtom med iOS som verkar optimera och använda allt den kan av dess hårdvara. Kanske därför apple leverar det "flytet" i mjukvaran som inte riktigt fås i Android.

    Spontant tror jag hårdvaran idag räcker länge, att det är sån omsättning på nya mobiler / ny hårdvara handlar inte om något behov egentligen, utan företagens kamp mot varandra att leverera "mest" och vinna kunderna.
     
  5. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Yes det är precis så jag tänker med. Jag hittar mig själv studerandes "benchmarks" och grafikkretsar in i microdetalj, för att på något sätt inte hamna "efter" med mitt nästa mobilköp. Men jag ställer mig nu frågan varför gör jag detta, egentligen? (Ok, för att jag är tekniktönt men men:cool:)

    Men till vilken nytta EGENTLIGEN?

    Idag har jag en HTC Legend, med stock ROM, och visst, den segar ibland men den klarar NÄSTAN fortfarande allt jag vill använda den till. Detta får mig att tänka att mjukvaran inte är på långa vägar mogen för hårdvaran som spottas ut i dag.

    Jag får fasen mig SVÅRT att köpa en ny telefon för att jag VET att det snart kommer något vassare, bättre, mer hypat? Det blir nästan löjligt i mina ögon.

    Om bara marknaden/bolagen kunde lugna sig något! För min skull åtminstone! :P
     
  6. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  7. KraXarN

    KraXarN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Frågan är bara vad Android och Google vinner på det? Det säljs nog förvisso fler telefoner och på så sätt fler som har operativet. Men deras sikte borde ju vara att tävla mot iOS dvs operativ mot operativ. Medan mobiltillverkarna vill slåss hårdvarumässigt. Sen spelar väl apptillverkarnas roll en viss del det krävs att apparna klarar den nya hårdvaran bättre
     
  8. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om man jämför android-telefoner med iPhone (vilket är rätt självklart), så kan man ju säga att android ligger ca 1 år före hårdvarumässigt, medans iPhone ligger 4-5 år före mjukvarumässigt.

    Det FINNS inte ens så bra hårdvara i dagens telefoner som behövs för att android ska flyta helt. Köp en Samsung galaxy SII och överklocka den, android kommer ändå inte flyta lika bra som DEN FÖRSTA IPHONEnen. Anledningen är att någon högst uppsatt på google förmodligen hotar den som vill fixa GPU-acceleration i androids GUI med sparken, kan faktiskt inte tänka mig någon annan förklaring...
     
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Eller att 99% av användarna skiter i det?
     
  10. Albin-132

    Albin-132 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G6
    ROM:
    HavocOS
    Detta stämmer ju inte ett dugg.Visst skiter de inte i flytet, bara att de inte vet vad GPU-acceleration är.
     
  11. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nu kan ju dock inte Google säga så mycket om att hårdvarutillverkarna släpper nya kraftfullare telefoner. Google tjänar sina pengar för Android från reklam så för dem spelar antalet enheter (användare) roll. Android som helhet har redan en större marknadsandel än iOS så de konkurrerar redan utmärkt med iOS i vad som spelar roll för dem.
     
  12. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är ju android som skapat prestanda-race'et ... Tidigare hade alla tillverkare (så gott som) egna operativsystem på sina telefoner, vilket innebar att användarupplevelsen bestämde prestandan. Iom android flyttas fokus från operativsystemet till hårdvaran då tillverkarna knappast kan hävda att de implementerat android "bättre" än någon annan...



    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
  13. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tycker förresten att det är lite tråkigt att "core"-begreppet kommer till telefoner också, det har ju knappast gjort underverk för datorbranschen... Visst, det är smidigt att samla fler kärnor i samma processor, men så länge mjukvaran inte använder möjligheterna fullt ut blir det inte så stor skillnad...

    Fast, vad skulle alternativet vara? Hela branschen är (och jag med) är ju övertygade att flera kärnor är enda vägen att gå...

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
    Last edited: 16 sept 2011
  14. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Och detta är ju en bra beskrivning av nackdelen med att separera tillverkare av hård- och mjukvara ... Ingen tar ansvar för användarupplevelsen...

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
  15. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, nog har multi-core på datorer gjort en hel del även på konsumentmarknaden. Bara en sådan sak som att datorn inte segar ner totalt när ett program hänger sig och drar vad som tidigare var 100% CPU är ju väldigt skönt. Sedan tjänar ju OSen i sig mycket på flera kärnor också då de gärna kör massor av trådar samtidigt.
     
  16. KraXarN

    KraXarN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller med om att Google inte har mycket att säga till om angående hårdvara dom tvingas hänga med. Men det jag är ute efter är att dom jobbar med är att förbättra operativet vilket är deras enda syfte dom kan ju inte luta sig tillbaka på bra hårdvara utan bara bra mjukvara annars lämnar tillverkarna dem. Så därför måste dom göra bra mjukvara medan Apple som tillverkar båda delarna kan hävda att hårdvaran eller mjukvaran är bra iallafall vilket Google inte kan då de bara jobbar med mjukvara.
     
  17. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, jag håller med, tekniskt sett är det bra.. Men det är omöjligt för en vanlig konsument att jämföra olika datorer... Tex så är ju vissa av intels 2-kärniga processorer snabbare än vissa amd fyr-kärniga...

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!
     
  18. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Shenanigans..Har du testat den första iPhonen? Det är inte en kul upplevelse, och det är väldigt få androids som inte slår den i bitar vid en gämförelse. iPhone 3G(s) har inte heller så mycket att säga till om gämfört med nyare top- eller ens mellanklasslurar med Android. iPhone 4 hänger med väldigt bra om man gämför med motsvarande telefoner (typ Desire eller SGS) men om du gämför den med SGS2 så drar iPhone det korta strået där med.

    iOS är bättre än Android när det kommer till optimeringar och prestanda. Androidtelefoner kompenserar detta med snabbare hårdvara.
    Men jag skulle inte påstå att iOS ligger år före Android. Snarare tvärtom om man kollar till funktioner. Man kommer bara så långt med gpuaccelererat gränssnitt och "flyt", vilka (tyvärr) är några av de få argument som fortfarande används för iOS i entusiastkretsar.
    Som att komma med en roadster till ett folkrace. :P

    Med det sagt så behöver Android definitivt optimeras mer, men även att kraven ställs högre på t.ex spelutvecklare.
     
  19. ChipZ

    ChipZ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Min blade med cyanogenmod7 flyter på perfekt i nästan alla lägen, det är väl ett bevis på att det inte behövs alla dessa 2x1GHz processorer m.m.
     
  20. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Om alla kärnor utnyttjas så är inga intel 2-kärniga snabbare än en 4-kärnig amd.. i så fall om man jämför intels senaste med en 3 år gammal amd, men då skiljer ju priset en hel del med.

    I spel som inte utnyttjar 4 kärnor är en högre klockad dualcore bättre en quad, oavsett märke.

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk