Skadligt för batteriet att ladda innan det är tomt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av inact_0025, 3 sept 2011.

  1. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Håller med. Detta är ytterligare ett exempel på hur Androids öppenhet (dvs. att användaren ges tillgång till väldigt mycket information) skapar förvirring och besvikelse.

    Andra typiska exempel är:
    - Skrämen står för 90% av min energiförbrukning - vad ska jag göra?
    - Appen X ligger kvar i minnet - min telefon blir slö!

    Om denna information inte gick att utläsa (dvs. systemet var lite mer slutet) skulle det inte vara några "problem".
     
  2. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo, men jag är ingen vanlig dödlig användare. Har hållit på med datorer sen 1985, PC sen 1989. Började använda internet 1991.

    Köpte min första smartphone 2003. Android har jag dock bara använt sen april, och inte ens det för den har varit 3 rundor hos Anovo.
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Förstår inte vad det har med saken och göra. Uppenbart är att du gör ett problem av något som omöjligen kan vara ett reellt problem. Om ditt batteri håller 4.17V eller 4.18V påverkar inte någonting (varken momentan prestanda, passningstid eller batteriets livslängd).
     
  4. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nä den skillnaden är minimal men nu handlade det om 1.6 som lägst och 2.218 som högst, och det gör skillnad.
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Telefonen stänger av laddningen helt när den nått upp till 100%. Sedan börjar den ladda igen när den gått ner till 90% (95% på några enstaka modeller, beroende på vad tillverkaren satt). Det är inte som med gamla batterier där man överladdade dem om man fortsatte ladda dem. Det är snarare mer slitande på batteriet att hela tiden dra ur cellerna mycket.

    Visst finns det en skillnad men den är i verkligheten så liten att skillnad i vad du gör under dagen påverkar betydligt mer.

    Att du ser olika spänningsnivåer när du drar ut laddaren är, som jag förklarat tidigare, att du drar ut den i olika faser av cykeln "Stäng av laddning vid 100% och kör på enbart batteri tills 90% kapacitet är kvar. Ladda nu upp till 100% igen och återupprepa så länge laddaren sitter i". Telefonen kommer indikera 100% trots att den fallit till exempelvis 97% så länge laddaren är i.
     
  6. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det kan ju vara en möjlig förklaring. Men telefonen drar knappast så mycket, att den droppar flera procent på den korta tid jag nämnde. Lämnar jag den flight mode drar den inte ens 1% under flera timmar.

    Jag undrar dock en grej. Jag har ibland fått låg spänning efter laddning, och har då satt i laddaren igen. Endast 5-10 minuter, men det har påverkat hur mång volt som visas.

    Kan detta vara skadligt för batteriet?
     
  7. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Det du tänker är "Burst charge" eller vad det nu kallas. ^^
    Ja, du får bättre kräm i batteriet, men sänker livslängden. Så det är något du själv får avgöra om det är värt det.
     
  8. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Du menar inte "over charge"?

    Hur som helst... När min telefon är laddad till 100% brukar det stå "Laddad" på låsskärmen, inte "Fulladdad".

    Sen när jag kollade notification på Battery Indicator, stod det "Fully charged since...".
    I vanliga fall står det bara "Charging since...", även fast mätaren visar 100%.

    Spänningen var också mycket bra idag. Så jag undrar om något blir fel i vanliga fall. Att telefonen inte laddas fullt, eller att den inte slutar ladda vid 100%?

    Vad ska det stå vid fulladdad på lock screen? Vad brukar det stå för er i BI om ni kör den appen?

    Jag kör Android 2.2 om det gör nån skillnad.
     
  9. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vad är problemet? Batteriet laddas inte konstant utan i cykler för att inte ta skada. Spänningen beror på när i cykeln du drar ur laddaren, några millivolt hit eller dit har ingen som helst betydelse. Viktigare för passningstiden är att inte tända skärmen en gång extra under dagen. Observera också att antalet volt inte är samma sak som procent energi kvar.
     
  10. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    fixat! :teeth: