GPU-acceleration i Android....

Diskussion i 'Allmänt' startad av badboy, 18 apr 2011.

  1. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Exakt! Det är det jag försöker säga.. Med det sagt, så blir det ju snudd på tragokomiskt att Google påstår sig ha GPU-acc i HoneyComb när det bevisligen går hackigt i GUI'it.

    Med andra ord, om vi backar hela vägen tillbaka till trådskaparens frågeställning så anser jag att den är fullt befogad, jag har också upplevt att Google hela tiden har sagt att det ska komma, till sitt försvar - då folk faktiskt påpekat choppyness i GUI't.

    Jag ser att några inte kan förstå att detta är av större betydelse, men för att starkt argumentera emot detta påstående - kan jag säga att hackigheten i Androids UI _är_ en dealbreaker för många när dom väljer mellan android/apple.

    För att bestryrka detta tycker jag alla ska läsa igenom denna tråden, det är en defekt som handlar om GPU-acceleration - var noga med att notera hur många defekter Romain väljer att "merga" med denna defekten, vilket alltså betyder att mängder av folk lägger defekter på saker som handlar om samma sak.

    Issue 6914 - android - Make android use the GPU (if available) for UI and browsing. - Android - An Open Handset Alliance Project - Google Project Hosting

    Vad som är ironiskt i slutet av defektens kommentarer är Romains kommentar:

    "Comment 203 by [email protected], Jan 26, 2011
    It is for real. Android 3.0 allows applications to turn on hardware acceleration for all rendering operations."

    Och så enkelt har han stängt den defekten - vilket rör oss tillbaka till den tidigare diskussionen. JA, honeycomb har API för att i sin kod använda GPU-acceleration. Men detta handlar om Androis OS och GUI't i allmänhet i telefoner/plattor på homescreens etc.

    Alla ni som betvivlar att det finns ett stort intresse för detta problem hos Android bör få en annan uppfattning efter att ha läst igenom denna tråden.

    Låt mig bara citera en enda kommentar, som jag tycker säger allt om hur viktig denna frågan här;

    "(I don't own any Iphone or Android phone *yet*)

    I was in a store looking for a new phone, and liked some of the small form factor Android phones. I quickly started looking at the more expensive / newer ones though, since I thought the user experience in the small ones didn't feel "right". Got amazed that even the newest, hottest, most expensive phone they had showed the exact same behaviour as the other ones I looked at, and that led me to google and this thread.

    As an user who don't care how things are implemented, I hope that the Android experience will get "fixed" some way. Personally I don't care how many gigahertz the cpu runs at, or how many terabytes of ram the phone got, as long as the end user experience doesn't reflect the power in the device."



    /Vol
     
    Last edited: 14 sept 2011
    io53 och general_z gillar detta.
  2. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tänkt logist... Iphone 1 hade underbart flyt i menyerna med sin sunkiga gpu, och dagens 1.5ghz dualcore androider laggar. Vilket tror drar mest ström?:

    2 stycken 1.5ghz cpuer som kämpar på i 100% när du sveper med fingret över skärmen och trotts det inte orkar hålla flyt i bilden, eller en billig och energisnål gpu som jobbar på i 10% och lyckas få flyt?

    Gpu-acceleration är alltid effektivare än att cpun gör jobbet, när det handlar om grafiska saker, just eftersom gpun är GJORD för jobbet..

    Även om android honecomb laggar trotts gpu-acceleration så sparar man i alla fall ström på det..

    Men är det någon som vet om honeycomb använder gpun i GUIt, eller att det bara har stöd för det i appar?..

    Fattar inte att google att menyer som laggar förstör hela upplevelsen och att det får en dualcore-lur att verka extremt dålig och långsam?

    Hade jag vart högst uppsatt på google och få se första versionerna av android komma ut i butikerna hade jag fått ett utbrått och skällt ut de ansvariga då android verkar sjukt dåligt jämfört med iOS för vanliga svenssons. Jag hade bara sagt till programmerarna "Innan ni gör NÅGOT SOM HELST annat, fixa gpu-acceleration så att skiten inte laggar, prio ett och det är brottom!"

    Att företag lanserar produkter utan att alls tänka efter vad konsumenten vill ha är tragiskt, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

    Androids VD kan fixa GPU-acceleration bara genom att vifta med handen och be en programmerare lösa det, och det kommer knappast märkas i Googles kassor, eller jo, de kommer ju få ut 10x mer lurar så de hade tjänat på det. Frågan är varför han inte gör det?
     
    Snusdus och general_z gillar detta.
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Aldrig tänkt tanken att google kanske inte tycker att det är viktigt?

    Har du nån källa på att "konsumenten" vill ha GPU-acceleration? Jag är tämligen övertygad om att 99% an användarna skiter i vilket. 10 gånger fler lurar? Sluta dröm!

    Om det är något man ska göra illa kvickt så är det att skriva om hela androidskiten i c++ och utan virtuella maskiner så att man får vettiga prestanda!
     
  4. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Den vanlige konsumenten struntar naturligtvis 100% i GPU-acceleration, 60 fps mm - däremot inte alls i flytet i telefonen, batteritid eller generell prestanda. Om folk skulle strunta i det varför köpa telefoner som SGSII när man kan få en billig gammal X8 för en tusenlapp?

    Bra implementerad HW-acceleration ger allt det där och dessutom utan att kräva mer av telefonen. Hur är det överhuvudtaget möjligt att se det som något negativt?
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Negativt är det naturligtvis inte. Men jag tycker google gör rätt i att ge det låg prio.
     
  6. general_z

    general_z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Inte helt otippat håller jag inte med dig. :)

    En av de stora anledningarna till att folk väljer iPhone framför Android, när man frågar dem, är för just flytet, "känns bättre" och att det "fungerar bättre".

    "Känns bättre" kan enkelt förledas till Androids UI som inte ger en bra känsla om det hackar. Förvisso mindre hackigt nuförtiden (och Android har också börjat ta större marknadsandelar), men fortfarande slött och på tok för resurskrävande för ett UI.

    "Fungerar bättre" har också till stor del med UI att göra. Inga "konstiga saker" eller "krånliga saker" som sker vid garbage collection och annat så att Androids UI känns buggigt.

    Förstår du vad jag menar? Med en bra HW-acceleration skulle Android inte bara vara bättre utan väldigt mycket bättre.
     
    Last edited: 15 sept 2011
  7. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Har aldrig hört någon iphoneägare klaga på androids UI. Däremot brukar de säga att iphone är snabbare, stabilare och bättre optimerad, vilket är alldeles sant. Det fixar man inte med babystjärtsmjuk scroll inte. Android kan aldrig bli lika bra som ios utan att kodas om från grunden i något bättre språk där man kastar de virtuella maskinerna på tippen.
     
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Att iPhone skulle vara snabbare är ju helt fel. Min Desire S är snabbare på det mesta än de Iphone 4 jag testat, har testat bonussonens mest.
    Vad det gäller flyt däremot så är ifånen bättre & rent generellt så är den stabilare. En väl inarbetad Androidlur, ja i princip buggfri alltså, kan dock vara nästan lika stabil men problemet är ju denna uppsjö av modeller som spottas ut. Tror fan att vissa är instabila, åtminstone till en början innan buggfixarna släpps...
     
  9. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Problemet är ju att androidmobiler laggar ihop när de varit igång ett tag p.g.a. dålig minneshantering. Direkt efter uppstart är de förmodligen snabbare.
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Absolut inte, nu snackar du tidigare Androidversioner. Jag har 2.3.3 & den kan ofta gå flera veckor utan problem, startar dock om den av hävd emellanåt.

    Frugans Ipad2 behöver omstart ett par ggr i veckan, är faktiskt förvånad över det men så är det.

    För övrigt så finns det ju en uppsjö av androidmobiler, två nuvarande iphones. Klart det rent generellt krånglar lite mer med android...

    Vad kör du för Androidversion som har dessa problem? Jag har svurit många gånger under årens lopp men min nuvarande android är faktiskt ett under av stabilitet!
     
    Last edited: 16 sept 2011
  11. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Det låter som om du inte riktigt har förstått vad tråden går ut på. Prova själv att göra en liten android app i SDK'n och se hur många av android SDK'n egna animationer som kan vara igång på samma gång utan att det laggar. Det är inte många kan jag säga dig.


    Jag upplever också att minneshanteringen har blivit bättre i android, sedan jag uppdaterade till android 2.3 så har jag aldrig behövt start om telefonen p.g.a. minnet :).

    Lite OT:
    Varför måste ni starta om paddan? Min frus iPhone 3Gs hade uptime på över 365 dagar, och då startade jag om den för att installera nyare version av iOS ;)
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Den segar ned sig ganska så rejält annars, kanske är nåt fel? Går mycket bra annars...
     
  13. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    2.3.3 har jag. Men jag har kört alla versioner som finns utom 1.1. Tycker alltid att minneshanteringen har varit kass. Sedan vet tillverkna hur ineffektivt android är. Därför förser de numer sina lurar med enorma mängder RAM-minne. Självklart märks problemen mindre då.
     
  14. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Naturligtvis struntar en vanlig kunsument i gpu-acceleration, de vet inte ens vad det är? Det de kollar på när de kollar telefoner är hur telefonen känns. Först känner de på iPhone 4, en gedigen, snygg och välbyggd telefon och allt flyter som en dröm, precis som det BÖR göra. Sedan går de till Galaxy S II och får känna på en plastbit där menyerna hackar fram osv.

    Om dessa telefoner kostar lika mycket, vilken tror du konsumenten väljer? plastig lagg-telefon eller en välbyggd telefon som är 5ggr snabbare (enligt dem).

    Det är därför apple kan sälja gammal hårdvara dyrt, när samsung galaxy S är 3 ggr snabbare och dessutom billigare. Iphone 4 BETER sig snabbare

    Jag skulle inte klara av en webbläsare där sidan hackar ned när man drar i scrollen, det ska kännas NATURILIGT...

    Du skrev att google inte borde ha prio 1 på gpu-acceleration, vad är viktigare enligt dig?

    Jag gillar android, men för att jag ska kunna använda en android lur måste jag modda den. Lägga in snabbare rom, överklocka och köra med launcher pro för att luren ens ska gå att använda naturligt och utan huvudverk.

    Jag är faktiskt sjukt förundrad över att andorid ens lyckas så bra som det gör på marknaden, för 99% av alla som köper en telefon har den orginal, och där är de flesta androider bedrövliga enligt mig.

    Så jo, gpu-acceleration för att ge andoid naturligt flyt och på så vis göra det användbart , och så att inte 1.5ghz dualcore telefoner för 5000kr uppfattas som långsamma är jävligt viktigt..

    GPU-acceleration borde, precis som du säger, inte vara prio ett hos google - DET BORDE FUNNITS I BÖRJAN REDAN I FÖRSTA BETAN AV ANDROID!
     
    Last edited: 16 sept 2011
  15. b-george

    b-george Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

  16. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Men är det bara google vi ska klaga på eller har även drivrutinsskaparna nån del i problemet? Google kan ju bara implementera gpu-stöd om drivrutinerna följer ett visst mönster och androids fördel är att det finns mägder av olika hårdvara, men det är också en nackdel iom att det blir en massa olika drivrutiner som ska vara kompatibla med os, helst lika kompatibla oavsett vad man kör. Har alla grafikkretsar samma möjligheter till gpu-acceleration eller skiljer det där också
     
  17. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Det närmsta jag provat är sgs2 stock browsern, den är sådär smör smooth som ios.
     
  18. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Det skiljer ja, olika gpu's har olika drivrutiner och dessa är inte alltid opensource.

    Det är dock inte bara GPU acc. som är "hemligheten", tex. SGS2 stock browsern cachelagrar den färdigrenderade sidan för snabb åtkomst och det är också en förutsättning för att det ska bli smooth.

    Hade det vart enkelt så hade allt redan vart gpu acc./super smooth för längesedan.
     
  19. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Helt klart, den flyter som ifånens men är klart snabbare.

    Dock så är det ju så olika beroende på app i android, ibland flyter det hyfsat & i vissa appar laggar det. I iPhoneappar flyter det mest för jämnan, snabbare går det dock inte...

    Beror detta flyt enbart på gpuaccelation?

    Jag är skeptisk...

    Titta på en gammal Macbook, flyter ju förbanne mig bättre än min nya pclaptop med win7. Min är dock snabbare.

    Dom är duktiga på det grafiska flytet det där äppelfolket...
     
  20. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Ios flytet beror på gpu acc. bland annat.

    Android och ios är grundläggande väldigt olika, android bygger på linuxbas men alla program körs i java VM(dalvik).

    Ios apps körs direkt i maskinkod som i vanliga OS som windows osv.

    Ni får googla för mer info men det finns för å nackdelar med båda. Android flyter ändå på relativt bra med tanke på att det går i VM osv.