Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 sept 2011.

  1. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tydligen så har Mini Pro har detta problem. Enligt SE är det nått med programvaran och den extra mikrofonen för bakgrundsljud som krånglar. Skall tydligen komma en uppdatering men inget datum på den dock.
     
  2. kanin

    kanin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är lite undrande, om ni går in i inställningar för plats och säkerhet sen under "välj enhetsadministratörer" så har jag någe som heter "Retail demo" där som man kan bocka för. Ser ni samma och vad har jag som konsument för användning av detta? Eller har jag råkat ut för ett visnings ex?
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Lite grums i bägaren: Bluetoothen tappar kontakten med mitt MW600-headset ibland, och ibland börjar den spela i högtalaren i telefonen i stället för headsetet när man trycker på play-knappen på displayen. Så uppför inte headsetet sig när jag använder det med andra telefoner.
    Dessutom suger batteritiden.
     
  4. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har fått min nya Xperia Ray - kort första intryck

    Har hämtat ut min nya Sonyericsson St18 Ray - black.

    Kort intryck - i kartongen finns inte mycket att orda om, förutom mobilen och batteri finns laddningskabel, enkelt displayskydd och några snabbmanualer. Undantaget är - och detta är det nya och positiva - det nya head-settet Live-Sound (plus extramuddar) som är trasselfritt och dessutom snyggt värre med mycket bra ljud.

    Ray är verkligen en snygg, kompakt mobil med lagom storlek för dom som tycker Arc är för lång och smal och Mini just för "mini". Det första som slår en är att den känns lagom tung och gedigen, den känns otrolig välbyggd och stabil - inget knak eller gnissel - med metallchassi och metallkanter på sidorna och sparsmakad sober design med endast 2 knappar på ovansidan On/off/standby samt head-set knapp, på vänster laddningsuttag, höger volym/up/ner knapp och under inget mer än mic o urtag för handrem. Ingen kameraknapp dock tyvärr. Baksidan som är sobert mattsvart - positivt om man inte gillar flottiga fingeravtryck - sitter säkert och tight fast så vitt man kan bedömma så här tidigt. Här finns kameralinsen och LED-lampan - Led flash eller blixt i stället hade varit bra tycker jag.

    Framsidan består förutom av den 3,3 tums skärmen - naturligtvis - har frontkamera, högtalare samt nederst tre knappar som skiljer sig från Arcen - i mitten en stor Start knapp som är belyst på kanterna samt Tillbakaknapp och Meny/funktionknapp. Nån form av belysning på dessa hade varit önskvärt.

    Skärmen är ljustark och ger ganska snabb respons - man får trycka och knappa lite hårdare - kan bero lite på displayskyddet som jag satt på. Man kunde faktiskt gjort skärmen lite större - finns plats till det. I övrigt har den i stort sett samma funktioner som Arc - dvs Android 2.3.3. En skillnad är en ny "Energisparfunktion" som man kan slå av eller på och ger en sammanställning och status av olika inställningar. Smart.

    Som sagt - Ray är en oerhört positiv upplevelse - det måste vara en av Sonyericssons snyggaste och mest välbyggda mobiler på evigheter. Har alla möjligheter att bli en storsäljare - priset är ca 3200 kr och det är mycket mobil för pengarna sin litenhet till trotts.

    plus +

    + utseende, design och konstruktion
    + det medföljande h-settet - bra ljud
    + on/off/standby knapp stor och med bra respons
    + h-set uttag på ovansidan
    + nya energisparfunktionnen

    minus -

    - ingen LED-flash eller riktig blixt
    - ingen kameraknapp - man trycker med fingret på skärmen
    - ingen bakgrundsbelysning på de tre funktionsknapparna
    - riktigt bra EQ saknas

    Ja, det var det hele - Köp den!!! :)

    roffe 99
     
    Svampen gillar detta.
  5. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det låter som typiskt garantiärende.

    Apropå batteritiden så tycker jag den är riktigt bra. Jag använder Tre som operatör så jag har inte lyxen av att kunna gå ner i GSM-läge alls. Igår hade jag efter 17h upptid cirka 40% av batteriet kvar. Då hade jag kört Spotify i 1,5 tim, Audible i cirka 1 tim, haft skärmen på i 2,5 tim och inte kört med Wifi alls under dagen (vilket brukar göra batteritiden ett par snäpp bättre). I bakgrunden ligger gmail och G+ på push och Twitter uppdaterar en gång per timme.
     
  6. xper

    xper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min åker in på service/kontroll imorgon så i nästa vecka hoppas jag att netonnet har lokaliserat problemet och att jag får en ny.
     
  7. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har någon lust att mäta hur bred displayen är? Tycker den ser lite "smal" ut...
     
  8. gudas

    gudas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 mini
    Drygt 41 mm.
     
  9. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oproportionerlig skärm?

    Var inne och klämde lite på den och gilla allt utom att skärmen känns oproportionerlig. Den kändes för hög i förhållande till bredden. Någon mer som uppfattat den som det? Har den gamla x10 mini pro idag. Storleken på skärmen i övrigt kändes bra då man når hela skärmen med en hand.
     
  10. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Skärmen är ganska avlång, jag gillar det men det är nog en smaksak. :)
     
  11. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Oj.. o_O

    Min Spica med 3.2" skärm (som ska vara mindre) har 46mm i bredd... Det känns redan nu som om det blir för "trångt" på tangentbordet, jag antar att det kommer vara omöjligt för mig att skriva rätt och snabbt på Ray :cry: Synd för den verkade annars vara perfekt för mig.
     
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    854 x 480 *ÄR* avlångt, men det är nästan 16:9 (16:8.999). Den är inte så smal som den ser ut, det är nog mest en synvilla. Dessutom sträcker sig det svarta glaset längre än vad själva displayen gör. Men visst, den stående versionen av qwerty-tangentbordet har vääldigt smala knappar. Men det är ganska enkelt att tilta telefonen 90 grader för att få ett större tangentbord.
     
  13. slobo

    slobo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, den är väldigt smal, vilket är synd. Min Gratia är också bredare även om tummen är mindre. Annars är det en jättetrevlig mobil.
     
  14. K4L

    K4L Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är väl det enda som kan funka för mig isånafall. Jag är dock inte alls särskilt förtjust i att skriva på det sättet, eftersom jag vanligtvis skriver med en hand.
    Borde inte tangenterna bli ännu mindre med tanke på den höga upplösningen btw? :P Får väl gå till nån butik och testa innan jag bestämmer mig helt enkelt.
     
  15. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Personligen tycker jag att det är perfekt att den är så smal som den är (fick min Ray i måndags), den ligger mycket bättre i handen än de flesta andra androidlurar.

    Visst, att skriva med tangentbordet i stående läge kan väl kanske vara klurigt, men jag tycker ändå att tangentbordet fungerar bättre att använda än på min tidigare Blade som ju har aningen bredare skärm. Jag har iofs ganska små fingrar också så det underlättar väl lite. Men som sagts, man kan ju alltid vrida luren om man behöver större knappar.

    I övrigt är jag såhär långt väldigt nöjd med luren, stör mig kanske på lite väl många onödiga förinstallerade appar (har inte gett mig på att roota denna ännu), men överlag tycker jag att det är ganska trevliga anpassningar av Android som SE gjort. Hårdvarumässigt känns luren klockren.
     
  16. ludwign

    ludwign Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för alla nya synpunkter på skärmstorleken. Jag får nog gå in och klämma lite mer på den.
    I stående läge kommer jag använda mig av t9 och tilta den 90 vet jag är lätt. Men rädd för att för mycket information blir dolt av tangentbordet...samtidigt är jag trött på minipro tjockisen, samt att arc och övriga märken i arcs samma storlek inte faller mig i smaken pga sin storlek och de ofta kräver båda händerna.

    jaja pill kläm pill
     
  17. Popcornchick

    Popcornchick Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när jag har haft min ray i en vecka så måste jag säga att jag ÄLSKAR den!
    Det är en riktig uppgradering från min Iphone 3G, den ligger jävlit skönt i handen och att den är mindre ser inte jag som något problem det blir inte "plåttrigt" i mitt tycke och om det är för smått så är det ju väldigt smidigt att zomma ut! Skärpan och upplösning på skärmern är riktigt bra! Jag använder mig av t9 skrivbord och tycker det funkar bra skulle dock rekomendera en större mobil om man vill ha qwerty-tangentbord!
     
  18. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    o_O Den är alltså smalare än X8:an som har 42mm bredd. Jag som var helt säker på att jag skulle ha en Ray, men jag vill ha en 4-5 mm bredare skärm än X8:an :cry:
     
  19. Gagg3

    Gagg3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag kommer från en Optimus 2X och jag kan helt ärligt säga att jag aldrig varit mer nöjd med en telefon som med denna. Helt underbart format, sjukt bra kvalitet känsla. Inte samma prestanda men vem lirar så att man behöver båda kärnor?
     
  20. Jelzin

    Jelzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Xperia ray i strax över en vecka nu, och skall försöka mig på att sammanfatta mina intryck samt lista de egenskaper jag uppskattar mest respektive minst.

    Inledningvis, jag kommer senast från en LG Optimus 2X. Därav kommer många av mina tidigare preferenser därifrån.

    Det som jag först och främst köpte telefonen för är storleken. Jag var trött på att bära runt på en tegelsten. På denna punkt har Ray:n inte gjort mig besviken - tvärtom! Jag upplever den som närmast perfekt i storleken och en mycket bra avvägning mellan bärbarhet och användbarhet. Utöver detta bör skärmen omnämnas. Jag ser dem som mycket bra både i ljusstyrka och detaljrikedom. Jag vet att det har knorrats om betraktningsvinklarna, men helt ärligt är det inte något som jag har stört mig på under användandet.

    Pluskontot:
    - Storlek.
    - Skärm.
    - Batteritiden - märkbart bättre än min gamla O2X!
    - Kvalitetskänslan - den känns, med få undantag (vilket jag återkommer till) som välbyggd, på gränsen till kassaskåpssolid.
    - SE:s användargränssnitt - jag tycker det är snyggt, funktionellt och snabbt!
    - Kameran - tar bra bilder, och framför allt är det riktigt snabb! Kanske inte i uppstart men iaf när bilden ska tas. Stor skillnad mot min O2X!
    - Högtalaren för musik motsv. - Den har överraskat stort med ett, för storleken, riktigt bra ljud!

    Minuskontot:
    - Mindre bra kvalitetskänsla i vissa detaljer. Den känns överlag bra, men plasten som täcker botten på min telefon knarrar och glappar lite. Passar inte in med telefonen i övrigt, tyvärr!
    - Lite underlig placering av USB-porten. Jag hade föredragit att ha den i botten!
    - Ingen bakgrundsbelysning på meny- och bakåtknapparna. Känns lite snålt, och det är lite svåra att hitta i mörkret. Naturligtvis är det en vanesak.
    - SE:s gränssnitt - jag saknar vissa snabbgenvägar, tex under statusgardinen. Ibland är det stundtals lite segt när många widgets finns på startskärmarna. Dock sker det relativt sällan.

    Sammanfattningsvis: Vill man ha en smidig androidtelefon med bra kvalitetskänsla och bra funktioner har jag svårt att se ett bättre köp än Xperia Ray. För ett pris på strax över 3000 kr får den, enligt mig, betraktas som ett fynd!
     
    roffe99 gillar detta.