Skillnad på att stänga av en app I appen, gentemot att döda processen?

Diskussion i 'Allmänt' startad av söder, 14 sept 2011.

  1. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Största skillnaden är väl att ha flash installerat alls. Flash är ju inte direkt designat för att vara prestandavänligt.

    Sen tycker jag nog att både firefox och opera mobile kändes ganska sega. Och varför ha aftonbladet appen? Är väl enklare att bara ha ett bokmärke till deras websida i vilken browser man nu vill använda?

    Spotify är ju inte heller speciellt väldesignat, lämnar kvar sin bakgrunds service bland annat.

    Skype installerade jag aldrig för det var en skitapp från helvetet sist jag testade.
     
  2. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Visst kanske dessa program är dåligt gjorda. Men oavsett vad så måste systemet klara av att frigöra minne vid behov. Det finns ju ingen aktivitetshanterare som standard i android och ni förespråkar att man inte heller ska installera någon.
     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Helt kassa är de nog inte eftersom de iaf på min mobil inte verkade påverka prestanda när de inte aktivt användes. :)

    Androids styrka och svaghet är att utvecklare ges stora friheter i vad de kan göra. Detta tillåter dem att göra fantastiska appar, men det tillåter dem också att dra ner hela systemet. Googles tanke är väl något i stil med att användare ska hjälpas åt och upptäcka dåliga appar och sätta dåliga betyg vilket i teorin skulle göra att dåliga appar försvinner. I praktiken så funkar det inte särskilt bra. Nu verkar inte ens en strikt miljö som på iphone hjälpa, alla jag känner med iphones måste hålla på att döda processer och starta om även där för att den inte ska bli långsam eller sluta fungera på konstiga sätt.

    Spotify tex har 4,3 i betyg och är designad på ett så korkat sätt att den permanent tar upp ungefär 10Mb RAM oavsett om man använder den eller ej om man missar att trycka på meny -> exit. Använder man widgeten så hjälper inte ens det.

    Du får väl testa att avinstallera appar tills mobilen slutar bli segare och segare. Om du avinstallerat alla appar och den ändå blir seg så har din tillverkare gjort sönder Android på något sätt när de byggde sin version.

    Men iaf, om du tycker att din mobil funkar bättre om du dödar processer så gör det. Mig spelar det ingen roll. :)
     
  4. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, det finns ju visserligen en inbyggd "aktivitetshanterare" under Settings -> Applications om man någon gång behöver det.
     
  5. Sed

    Sed Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    968
    Mottagna gillanden:
    310

    MINA ENHETER

    Insnöad? Jovisst. :) Men visst vore push en fin lösning för min app. Fast det är ju inte direkt så enkelt eftersom jag måste stå för en egen server som skickar tusentals push-meddelanden.

    Och eftersom appen pollar istället för pushar så har jag valt en notifikationsikon som alltid syns så man tydligt ser att den suger ut all batteri.
     
    söder gillar detta.
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hehe, ursäkta utbrottet och tack för förklaringen. Är så trött på att hjälpa vänner med långsamma Android mobiler pga att de installerat skit-appar bara.