Viss antal inlägg för att få åtkomst till Köp/Sälj delen.

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av TookieDroid, 27 jul 2011.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Så ni funderar allvarligt på att införa detta? Att genom några bevisade antal inlägg basera en användarens seriositet på några virtuellt knappade inlägg; att redan från början anta att människor är oseriösa?

    Jag vet inte vad ni tycker, men personligen anser jag att det är ett riktigt korkat och dumt förslag. Oseriösa säljare/köpare kommer alltid att finnas - det finns seriösa säljare med en ålder av 12 och det finns flera oseriösa säljare med en ålder av 53, både på Blocket, Tradera och således (kan vi anta) även här.

    Nej, höga, kvalitativa inlägg anser jag är mycket bättre än några få, snabba inlägg som användaren i senare led bara använder för att bluffa. Då är det bättre att låta dem skita ner med en säljtråd direkt och inte hela forumet.

    Just my two cents - you don't have to pretend to care.
     
    Dockland gillar detta.
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Det finns inte en smart idiot där ute som väntar 3 månader för att tjäna max ett par tusen, dessutom är det inte svårt att se om inläggen denna har skrivit är utfyllnad eller seriösa.

    Fattar inte vad ni tycker är så farligt med att nya användare måste vänta lite för att annonsera.

    Sent from my HTC Desire HD
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Om ditt "ni" omfattar mig så tycker jag du ska läsa igen ovan. Det är skillnad på att kritisera 3-månadersregeln för att man inte tror den funkar och för att man tycker den är dålig. Du har säkert rätt (som jag redan påpekat ovan), ingen hänger runt i 3 månader för att sedan lura någon. Men vad händer med alla seriösa säljare?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  4. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Är man seriös väntar man för att man vet att bästa stället att sälja en androidtelefon är just i ett androidforum. Orkar man inte vänta finns andra ställen att sälja på. Det här är bara ännu en regel för att hålla borta dåligt folk, det finns redan massor av såna regler, varför accepteras dom?

    Sent from my HTC Desire HD
     
  5. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Bra sagt.
    Läste också att någon skrivit att detta inte var en stor försäljningsida utan till för medlemar ...

    Tummen upp:-)
    Personligen tycker jag det skulle kännas säkrare att veta att personen varit medlem ett tag, Har postat en del osv.
    Kommer ju säkert inte stoppa alla men blir mer säkert och kanske mer populärt att köpa och sälja genom swedroid.
    Sen är det upp till var och en hur man tolkar infon om personen. Men jag tycker iallafall att detta vore en bra sak att införa.



    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  6. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Håller med om att tre månader och 100 inlägg är en bra gräns. För scammers finns det då mycket bättre alternativ om du vill scamma någon. Även att det går att se att personen inte har postat 100 onödiga inlägg utan seriösa borde göra köparen något säkrare.
     
  7. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Såg en annons för ett par dagar sen här i forumet av en ny reggad användare. Hans första post var annonsen och i annonsen fanns det ingen beskrivning. Bara en länk till blocket.

    Det är just därför jag vill att det ska finnas nått av kraven som har nämnt i den här tråden.
    Jag har sett flera människor regga sig, länka till en annan annons hemsida och sen skita i att komma tillbaka till forumet tills dom har en ny vara att sälja..
     
  8. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Förlåt för bumpen (eller om jag är jobbig) men jag tycker verkligen att det borde vara nått krav för att få tillgång till Köp/Sälj. Tycker bara att det har blivit för mycket nu den sista tiden faktiskt.. Bland annat det som hände med Goofie och Kallebanan88...
     
  9. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Håller fullständigt med dig, antingen görs nåt eller så kan ni stänga ner köp och sälj, alla scamannonser som konstant blommar upp är bara löjligt

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag tycker fortfarande att det som råder nu även ska gälla i framtiden, av precis samma anledning som jag har nämnt en gång tidigare.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  11. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Håller helt med. Tycker inte man ska vara rädd för att kolla på hur andra sidor har hanterat denna fråga, sweclockers t.ex. Köp- och säljdelen är väl i första hand en service till medlemmarna eller har jag fel?

    Jaja, är endast engagerad i det här efter att ha läst goofietråden som gjorde mig förbannad. Vad stoppar han från att göra om det igen med ett nytt konto? (som han uppenbarligen redan har gjort en gång)
     
    Last edited: 16 sept 2011
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag håller givetvis med dig.

    För det första så stämmer det som @Adam2 skrev, dessa regler kommer säkerligen slå lika hårt på de seriösa som de oseriösa. Alla vill inte bli tvingade att lägga tid på att skriva inlägg och även tid då man måste vara registrerad ett tag. Man kanske behöver sälja den under helgen men kan då givetvis inte skriva något här på flera månder eftersom man inte har tiden eller inläggen inne så att säga.

    Att ha en sådan gräns för att hindra folk som bara skriva ett inlägg och länkar till blocket är bara larvigt, den kommer göra mer ont än vad den gör nytta. Se regel #9..

    Min sista poäng, eller jag har flera men folk har nämnt saker så bra och det känns onödigt att älta samma sak eller liknande saker är givetvis följande:

    Bara för man har X inlägg och X antal registrerade månader så bevisar det inte att man är reko eller inte skulle vara reko. Det är bara naivt att tro det. Folk luras lite överallt och det gäller helt enkelt att ha sunt förnuft när man gör upp affärer. Jag minns när jag skickade pengar innan jag såg varor när jag var liten på sweclockers, inga stora summor och jag var väl medveten om att jag kunde bli blåst. Det är smällar man får ta om man inte gör upp affären öga mot öga eller har möjlighet att skicka en vän att ta en titt på varan.
     
    ViLANDER gillar detta.
  13. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag tycker att 3mån är en ganska bra gräns att man måste vänta för att kunna komma åt köp och sälj. Då minskar risken med folk som bara reggar sig för att lägga in en säljes annons.

    Plus att man slipper även posthunter för att få 100 inlägg, det är ganska många inlägg du måste lägga på andra ställen än offtopic vilket ökar tiden som det tar innan man kommit upp betydligt, Det ger även en falsk trygghet att det är säkert att handla på köp och sälj för någon har 100 inlägg.
     
  14. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Detta tycker jag är mycket bra sagt och man kan luras in i en falsk trygghet, när man köper en vara här!
     
  15. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Men köpa borde väl alla kunna få göra, där är väl bara lägga in något på sälj som borde finnas begränsning för?
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Diskussionen som jag ser den är enbart för att kunna posta i forumet. Det var så jag tänkte mig i alla fall.

    Om man ska tro att man automatiskt blir reko för man har varit registrerad på forumet borde man ha samma regler för att få läsa forumet. Och det hoppas jag folk ser det naiva i.
     
  17. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Well spoken.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  18. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Absolut inte. Nytillkomna "rekoanvändare" kommer till en början att hamna i samma fack som användare vars avsikt är att lura andra på pengar. Det kan man inte bortse från. Däremot är sannolikheten högre att en nytillkommen användare ger sig i kast med en falsk annons om det inte finns några restriktioner i forumet, än någon som har varit "tvungen" att vara medlem en viss tid. Det har vi erfarenhet av, och det är av den anledningen som jag i avvägningen mellan användare som inte får sina varor sålda och användare som blir lurade på pengar ställer mig bakom den sistnämnda kategorin alla dagar i veckan, oavsett hur många det rör sig om.
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är väl där diskussionen och åsikterna skiljer antar jag. Jag ser det som det Adam2 nämnde att det är dumt att ha sådana regler då de även slår mot de som är reko och då har de inte möjligheten att lägga upp annonser.

    Jag ser egentligen inte att ni skulle ha någon inblandning i det hela. Admin/Mods åtaganden borde ligga på de sakerna som omnämns i reglerna. Dvs ta bort annonser som inte följer reglerna och även banna folk som luras.

    Att inte få folk att bli lurade är inte er ensak enligt mig. Det är upp till varje individ själv. Man lyckas väldigt ofta genom att bara använda sig av sunt förnuft.
     
  20. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag är 100% övertygad om att scammandet skulle minska en hel del om det krävdes x antal månaders medlemskap och kanske även y antal inlägg helt enkelt därför att scammarna i regel är småkriminellt pack ute efter snabba pengar. De är inte tålmodiga nog för den typen av långsiktig planering och dedikation/arbete som skulle krävas om vi satte 6 månaders medlemskap och ett minimum av 100 inlägg som gräns för tillgång till Köp & Sälj.

    Men med detta sagt så är jag inte helt bekväm med att dra alla över en kam på det viset. I jakten på scammers så sodomeras bakdelen på väldigt många hederliga människor också.

    Jag skulle helst av allt se att folk slutade vara så förbannat naiva då de gör affärer med privatpersoner online, även om det "bara" handlar om någon tusenlapp. Använd tjänster som Internetgirot, köp endast saker lokalt, öga mot öga, googla lite på eventuella telefonnummer, namn, mailadresser och bankkonton som förekommer - om det är en scammer som har varit i farten förut så är det inte helt osannolikt att han/hon har hängts ut på andra forum.

    Kontentan är att jag ännu inte har bestämt mig för hur jag anser att vi (Swedroid) skall agera i det här ärendet, så tills vidare kör vi vidare som förut men jag lägger in en brasklapp som säger att det när som helst kan komma att ändras.