Hur många datorer har ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 10 sept 2011.

  1. Nickee

    Nickee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    ASUS G73JH 17.3" Full HD Huvuddator
    Asus Eee PC 1005HA Mest android drivrutiner till mobiler osv-
    ZEPTO FL91 Testar lite nye beta då och då.
    Windows 7 På det mesta :)
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag har numera bara 11 datorer kvar, varav 9 användbara, varav 8 är igång. Detta efter att jag idag hivat iväg 8 defekta datorer på återvinnings-stationen.

    Denna roliga tråd såg jag förra lördagsmorgonen och på kvällen tänkte jag skriva ett inlägg där jag berättade om mina datorer:
    • Huvuddatorn
      Core i5 661, 3.33 GHz, 8 GB RAM, Slackware64 13.1
    • usenet news-datorn
      Pentium III 1 GHz, 512 MB RAM, Slackware 9.1
      Detta var min förra huvud-dator som jag inte orkat migrera allt ifrån.
    • email-datorn
      Pentium Pro 200 MHz, 96 MB RAM, Slackware 8
      Detta var min förr-förra huvud-dator som jag inte heller orkat migrera allt ifrån.
    • filservern
      486DX2 66 MHz, 16 MB RAM, Slackware 3.1
    • myth-tv backend
      Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, Slackware 12.0
    • brandvägg
      Numera dual Pentium III 933 MHz, 1 GB RAM, floppyfw, sannolikt version 1.0.7
    • DMZ
      Pentium 133 MHz, 32 MB RAM, Slackware 10.2
    • myth-tv frontend
      Via C3 Nehemia 1 GHz, 1 GB RAM, Slackware 10.1 ++ (nästan Slackware 10.2)

    Dessutom har jag min laptop som inte är igång: Pentium R T3200, 2 GHz, 3 GB RAM, Slackware 12.2.

    De flesta maskinerna ovan körs "headless" och jag loggar in på dem via ssh.

    Förra helgen, när jag började skriva detta inlägg var min firewall en 486 DX3 100 MHz med 16 MB RAM. Då firewall inte kör någon sshd anslöt jag en monitor och loggade in på dess konsol för att kontrollera vad den hade för CPU och minnesmängd. Då jag skrev in dessa uppgifter i mitt inlägg tystnade plötsligt musiken... Mplayer som spelade playdio radiostationen tappade förbindelsen. Även i ett webläsarfönster såg jag att jag tappat internetförbindelsen. Efter en snabb blick på monitorn till min firewall kunde jag konstatera att jag inte fått tillbaka någon prompt efter att ha gjort "cat /proc/meminfo". Nåväl tänkte jag, det är väl bara att boota om firewall-datorn då... Sedan började helvetet:

    Firewallen räknade upp minnet, men vägrade sedan att försöka boota. Klockan var ca 23:00 på lördagkvällen, jag var förkyld, antagligen med lite feber och det kändes verkligen som om allting tog emot. Jag behövde min internetkoppling för att kunna beställa flygbiljetter den helgen och ta emot email, inte minst de email som innehöll e-ticket.

    Lyckligtvis hade jag ett helt rum med reservdelar. Detta bestod av gamla datorer som jag sparat bara för att de kan vara bra att ha vid tillfällen som dessa.

    Jag började med att plocka fram en 486DX2 66 MHz. Först försökte jag plocka över 100 MHz-CPUn till den datorn, men då vägrade den att ge något som helst livstecken ifrån sig. Ok, för en firewall räcker det gott och väl med 66 MHz. Dock ville inte den här datorn boota från diskettstationen. Jag provade att byta diskettstation och jag provade att byta controllerkort, men ingenting hjälpte. Till sist fick jag döma ut denna 486DX2, skroten nästa...

    Sedan tog jag fram en Pentium, jag tror den var på ca 90 MHz. Trist att man skall behöva ha en CPU-fläkt i sin firewall, men huvudsaken är ju att man får något som funkar... Den maskinen var dock död den med, om jag minns rätt gav den bara några pip ifrån sig när den skulle starta.a Ännu en burk till skroten...

    Sedan tog jag fram en 486DX2 med EISA-bus. Jodå, mina ISA-nätverkskort passade i den och den bootade från disketten. Men då man var inne i CMOS-setup räknades klockans sekunder upp i en rasande takt (ett par år gick på ett par minuter) och datorn bootade väldigt sakta. Dessutom verkade den inte kunna hantera alla nätverkskort. Även denna dator fick gå till skrot...

    Sådär betade jag av dator efter dator. Någon av mina reserv-datorer visade sig inte ha något RAM-minne, men de flesta vägrade bara att boota eller ens släppa in mig till CMOS-setup. Klockan 4 på natten gav jag upp, frustrerad över att inte ha någon riktig internet-koppling.

    Dagen därpå plockade jag fram dual pentium III-lådan. Den var uppmärkt med en lapp som sade att moderkortet antagligen var trasigt. Mycket riktigt så strulade den litegrann, den verkade ha problem med att dela interrupt på PCI-bussen. Med en väl vald blandning av olika PCI och ISA-kort så fick jag dock till sist upp en fungerande brandväggsdator. En dator med dubbla CPU-fläktar är inte direkt optimal för en sådan funktion, men den fungerar åtminstone.

    m v h Henrik
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag måste ha ett sjätte sinne eller så, för jag får känslan av att du gillar Slackware? :) Vad är pros and cons med Slackware? Aldrig provat det, är väldigt nöjd med Arch just nu. Har dock installerat Gentoo och testat det lite förut, men det var inte värt besväret tycker jag.
     
  4. Mikael R

    Mikael R Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2009
    Inlägg:
    1 506
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Få se nu, 1 st stationär och tre bärbara. Totalt 4 st.
    Stationär:
    AMD Phenom II X4 955BE
    A-Data 6 GB RAM - Gaming Series
    Western Digital Caviar (Blue) 1 TB
    Gigabyte Geforce GTS450 OC+ (1024 MB GDDR5)
    Corsair CX500 (500 W)
    Cooler Master Elite chassi (430 tror jag)
    Cooler Master CPU fläkt.

    Det andra orkar/hinner jag inte skriva, för ska spela nu :D
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jo, det stämmer :D

    Egentligen är jag nog inte riktigt rätt person att fråga då jag inte testat så många distributioner. 1995 då jag började med Linux fanns det bara Slackware och någon till distribution att välja på (jag har för mig att den andra hette yggdrasil). Jag valde Slackware och det har jag aldrig ångrat. Sedan dess har det kommit många andra distributioner som RedHat och Debian som många rekommenderat mig att gå över till. Några av dessa rekommenderade distributionerna har också gått, som t ex Mandrake och Corel.

    Några av de fördelar som jag ser med Slackware är:

    1. Inga licensavgifter
      Man kan fritt installera Slackware på hur många maskiner man vill, detta till skillnad från t ex RedHat som kräver att man betalar en årsavgift för varje installerad maskin.
    2. BSD-aktiga startup-script
      Efter att tidigare ha administrerat SunOS 4-maskiner trivdes jag redan från början med det BSD-stuk som Slackwares startup-filer har. Visst, jag inser att även SystemV-stuk har sina fördelar, men jag tycker att det är lättare att hitta i BSD-strukturen och lättare att skriva sina egna script.
    3. "Ren" kärna och "rena" applikationer
      Slackware brukar inte lägga på en massa egna patchar i onödan. Detta innebär i praktiken att det brukar gå väldigt lätt att tanka hem diverse mjukvaror som man kompilerar upp från källkod. Att det orginal som man har är opatchat brukar också underlätta om man vill uppgradera någon mjukvara genom att själv kompilera från nyare källkod.
    4. "Hardcore"
      Nya användare lockas ofta av simpla grafiska gränssnitt där man pekar och klickar för att sedan förlita sig på en massa okänd magi som sker bakom kulisserna. I Slackware får man i stället konfigurera sin maskin genom att editera textfiler. Det kan tyckas knöligt i början, men när man väl fått till det har man bättre förståelse för hur allting fungerar och ser inte datorn som någonting konstigt som av okänd anledning mår bäst av att bootas om ibland.

    m v h Henrik
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Precis som Arch då. :)
     
  7. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Fuck.. Nu ska man börja räkna upp allt då..........

    Desktop
    hembyggt, win7+ubuntu

    Servrar
    HP Proliant DL380 G4 Debian
    HP Proliant DL380 G4 Solaris
    Fujitsu Siemens RX220 Ubuntu Server
    Och en likadan som är reservdelsmongo.

    Laptops
    HP nc4200
    HP nc6200
    Dell D600
    Dell D610
    Asus EEE 1215n

    Och det mesta används. Borde göra mig av med en laptop eller två...
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har en laptop som kör Windows 7, den lilla brorsan har en stationär som kör Windows 7, farsan har en laptop som kör Windows 7. Den större brorsan som inte längre bor hemma, har en laptop som högst troligtvis också kör Windows 7.

    Jag tycker Windows 7 är ett bra operativsystem :)
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag har inte kört Arch själv, men förstått att den ligger riktigt nära Slackware. Förutom en ovilja att lära om (folk har många gånger förr föreslagit att jag borde byta till någon annan bättre distro) befarar jag att jag främst skulle sakna följande om jag övergav Slackware till förmån för Arch:

    1. Usenet news-gruppen alt.os.linux.slackware.
      Ok, ingenting i världen är perfekt och det finns en del troll i den omodererade gruppen. Ändock är den gruppen en stor källa till kunskap trots att det inte är någon officiell kanal från Slackware.
    2. Smidigt paket-skapande med checkinstall
      Snabbt och smidigt får man ett färdigt slackware-paket som kan distribueras till flera maskiner genom "make install" eller valfritt annat installationskommando. Förr följde checkinstall med på Slackware-CDn i extra-katalogen. Numera stöds inte checkinstall av Slackware, men checkinstall är fortfarande i mitt tycke väldigt användbart.

    m v h Henrik
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    1. Jag använder inte Usenet så det kan jag inte yttra mig om.
    2. I Arch är det ännu enklare: https://wiki.archlinux.org/index.php/PKGBUILD

    :)
     
  11. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    HTPC/Server:
    AMD Athlon 64 3800 eller nått sådant.
    Nån gig ram och 2 TB diskutrymme.
    Win 2003

    Laptop Privat:
    Acer TimelineX 3820TG (eller var det GT?)

    Laptop Jobb:
    Dell E6410 (Core i5 mm.)

    Flickvännens laptop:
    Acer 3810T...

    Btw, vart leder denna tråd?
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    :-O

    Har du statens alla filer hemma eller något?

    Själv har jag en stationär speldator, en bärbar skoldator som också används till root grejor då den kör ubuntu, en bärbar acer som farsan använder mest(bäst i huset) och systers dator som också är bärbar.

    Sent from my HTC Desire HD
     
  13. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Vi har en laptop...
     
  14. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag har min stationära dator, min gamla stationära (saknar nätagg i dags läget), min server, och en gammal laptop...

    Så 2 burkar igång och en laptop + gammal stationär som bara ligger ;)

    Jo just det ja, en xperia arc och en xperia x10 och en xperia x10 mini/PRO
     
  15. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Två bärbara Acer Aspire 5738Z, bärbar
    En egenbyggd skitkass stationär från 2007 (?)
    En iMac 21,5''
    En HP bärbar.
    En bärbar dell.

    Använder bara iMac och de bärbara Acerna.
     
  16. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Macbook Pro 13" 2011

    Min förälskelse som jag gör allt möjligt på.
    Intel Core i5
    Intel HD 3000
    320GB HDD
    2x2GB RAM [Beställt 4x2]
    OS X Lion 10.7.1
    Har på denna en andra partion med Arch Linux

    ThinkPad EDGE 13"

    AMD Neo X2 Dual-Core
    HD Radeon 3200
    250GB HDD
    Windows 7 Home Edition

    Har fler, men dom har jag dumpat till lill-brorsan :)
     
  17. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Nej, jag specade inte hårddisk-storlekarna, men de flesta har ganska små hårddiskar. Firewallen har ingen HD alls och NFS-serverns disk är endast på 1 GB.

    NFS-servern användes en gång främst till att lagra aktiekurser som hämtades med TV-kort från text-TV. Men dessa data används inte längre och numera är mitt främsta skäl att ha kvar NFS-servern att den även fungerar som skrivarserver.

    Usenet news är ungefär som forum på webben, men det körs via ett eget protokoll, nntp i stället för http. Detta innebär att man kör ett särskilt program i stället för en webläsare för att läsa news. Precis som de flesta föredrar att använda särskilda email-program i stället för webmail föredrar jag en särskil news-läsare i stället för webforum. Om du vill prova kan jag rekommendera pan som news-läsare och news.sunsite.dk som news-server. Sunsite.dk kräver att man registrerar sig som användare. Det finns även andra news-servrar som inte kräver att man registrerar sig, men de brukar då inte tillåta att man själv postar inlägg.

    Även Slackware har makepkg som används för att skapa ett paket av en katalogstruktur. Normalt används build-scripts för att skapa paket, sådana finns t ex på SlackBuilds.org . Man kan också skriva lite mer komprimerat om man använder makepack i stället för build scripts: makepack

    Men checkinstall är verkligen det absolut enklaste sättet att skapa ett paket, det rör sig bara om en one-liner utan behov av någon konfigurationsfil som hör till paketet. Exempel:

    checkinstall cp ny_resolv.conf /etc/resolv.conf

    Ovanstående kommando uppdaterar inte bara en konfigurationsfil på din dator utan ger dig dessutom ett färdigt paket som du sedan kan distribuera till andra maskiner.

    By default kör checkinstall kommandot "make install", men det kommandot kan bytas ut mot vad som helst, t ex kopiering av fil som ovan.

    m v h Henrik
     
  18. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    3 stationära, 3 laptops


    eller nått
     
  19. Slipurson

    Slipurson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    ROM:
    Stock
    Info:
    Gear 2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Note 8.0 LTE
    ROM:
    CivZ SphereKat
    Info:
    Jobbtelefon...
    Här hemma finns det:

    1 laptop (4 månader gammal) som jag använder för surf och lite spel
    1 laptop (2 år gammal) som tjejen använder för surf och spel
    1 laptop (typ 4 år gammal) som fungerar som server för ventrilo TS etc etc
    1 stationär speldator, ingen monstermaskin men klarar det mesta :)
    1 stationär web/fil/media-server håller den separat för att inte ta ner viktiga servrar om den måste startas om eller uppgraders
    1 surfplatta kopplad till TVn för att spela film/serier
    1 surfplatta som jag använder i jobbet/fackligt/politiskt arbete
    1 surfplatta som är tjejens som hon mest använder som mediaspelare på resor.

    till min mest använda laptop har jag det bästa datorbord pengar kan köpa (imho)
    [​IMG]
     
  20. Laffe

    Laffe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Hemma hos oss har vi:

    1. Min stationära, för surf, spel mm. Dubbla skärmar till den + surround
    2. En Stationär på ena syrrans rum, en enkel.
    3. En lika stationär i andra syrrans rum.
    4. Pappas stationära, en ganska bra dator med två st skärmar.
    5. Min skoldator, laptop
    6. Ena syrrans laptop
    7. En väldigt gammal laptop som knappt är värd att kalla dator, men som används ibland för slösurf.
    8. En liten netbook som mest används av mamma, men även lite av alla.


    Det är väl dom datorerna som finns i huset, om jag inte glömt nån :O