MIUI 1.8.5 (Android 2.3.5)

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av ZiMMeN, 7 aug 2011.

  1. ZiMMeN

    ZiMMeN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    865
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

  2. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag kör denna och det jag har använt den så är den stabil och funkar väldigt bra.
     
  3. niad

    niad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör denna också nu, fungerade bra med uppdatering utan wipe och ser ut att flyta bra. Har installerat ENG language pack också, den kom ihåg inställningarna vid omstart så jag har inte behövt navigera de Kinesiska menyerna för att ställa in språk igen.
     
  4. haktech

    haktech Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör också med denna och det funkar väldigt bra.. Saknar bara en inställning att ta bort alla animationer så att det flyter på så mycket som möjligt.. annars är det grymt
     
  5. niad

    niad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Måste tyvärr meddela att jag råkat ut för tråkigheter sedan jag lade på 1.8.5. Jag upptäckte igår efter att telefonen legat på bordet bara kring lunch att minneskortet var helt raderat! Jag lyssnade på ljudbok i bilen på väg till jobbet och sedan låg telefonen på bordet bara. Jag har fått fram det jag behövde från kortet med ett rescueprogram.

    Idag ringde den upp ett nummer från telefonboken utan att jag rörde den, den låg på bordet då också!

    Jag bestämde mig för att lägga på stabil 2.3.4 versionen från MIUI och det gick bra, den gick igång men jag fick säkert 10 medd. om krascher av alla program som var igång. Det gick sedan inte att öppna ett enda program. Jag tänkte att det fungerade ju i alla fall med 1.8.5 (2.3.5.) så jag lägger på det igen, efter det gick det inte att starta telefonen, den hänger på M ikonen hur länge som helst.

    Nu vet jag inte vad jag skall göra, den känns inte igen av Motorolas program för uppdatering så jag kan inte köra in Froyo från UK den vägen t.ex.

    Den är inte brickad för den startar men den startar aldrig bra hänger på M ikonen.
     
  6. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  7. niad

    niad Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kör 1.8.1.9 nu. Har kört totalreset till Nordic 2.2.2 och sedan använt defy2ndinit 1.4 och lagt på MIUI igen, då gick det bra. När jag körde en senare version av defy2ndinit (den jag fick från market) så fick jag bootloop.

    Nu rullar det bra igen sedan en tid.
     
  8. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte våga mig på att installera MIUI idag när jag haft min Defy ett tag och känner mig lite tryggare med hur den funferar. Varje Fredag kommer det ut nya versioner av MIUI, men vilken är den bästa att installera för mig så här första gången i fråga om driftsäkerhet och med kravet att alla program och spel som jag har nu skall fungera felfritt (finns det en någon garanti eller är det mer en chansning?). Har läst här i tråden att det är "defy2ndinit 1.4" som gäller för att få MIUI att fungera bäst utan fel, är detta fortfarande ett faktum?

    Mvh
    Isak
     
  9. filigran

    filigran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kör du på senaste stabilaste så ska den ju vara just det, stabil. Det är ju dock ingen garanti. Testa och se helt enkelt. Funkar det inte, gå tillbaks till din backup igen. Jag har flashat MIUI med den 2ndinit som finns på market utan problem. Se till att boota om telefonen efter att du installerar det bara, innan du försöker aktivera det. Annars får jag den inte att lägga in det. Alltså installera från market -> Reboot -> tryck på knappen i programmet.
     
  10. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vilken är den senaste stabila MIUI romen, "Defy 1.9.16"?
    Hur gör jag en backup och ännu viktigare om något skulle gå fel hur går jag tillbaka till den (backupen alltså)?
    Vad menar du med sista raden i ditt inlägg, "tryck på knappen i programmet"?
    Vore tacksam för svar, vill att det skall gå så smärtfritt som möjligt så här första gången.
     
  11. filigran

    filigran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt vilken som är stabil, men enligt MIUI verkar senaste stabila vara 1.9.16 (finns även 1.9.9, och då kollar jag här, men det är förmodligen unstable/testing)

    Jag följde den här guiden för nandroid backup: How to Backup Your Defy - Motorola Defy Forum

    I steg 1 laddade jag ner Download GoAPK ClockworkMod Recovery for Motorola Defy Download GoAPK ClockworkMod Recovery for Motorola Defy istället och installerade.

    Där han skriver "2. Transfer the downloaded apk to your phone's sim card" menar han SD-kort. Lägg den direkt i rooten (det som är huvudmappen när du ansluter den till datorn).

    I steg 4 har jag för mig att jag inte hamnade i recovery, så jag valde bara vanlig reboot, och tryckte vol minus när den blåa LED:en tändes. Men då hade jag nog 2ndinit installerat, annars syns nog inte dioden. Kom ihåg det där med USB debugging, det gjorde nog inte jag, säkert därför jag inte fick upp menyn.

    Sen är det bara att följa guiden. In i backup and restore (styr med vol upp/ner och välj med power-knappen), sen backup, och låt den göra det den gör.

    "Knappen i programmet" är den som syns på bilden i guiden ovan, "install recovery" :)

    Kom ihåg att du måste roota för att kunna installera clockworkmod, så du måste ha super one click root (eller göra på nåt annat sätt, dock enda sättet jag gjort på). Tror inte att det går göra nandroid backup annars, men kan ha fel.

    Jag brukar köra ROMS från xda, och de här brukar funka bra: [ROM] Motorola Defy MIUI.us Presents MIUI 1.9.16 Pure English [AOSP] - xda-developers

    Har även testat flera andra (bl.a. galnet (https://swedroid.se/forum/39630-rom-galnetmiui-chameleon-final-version-13-09-2011-a.html), officiella från MIUI.us m.fl., inga större problem med någon av dem. Dock är det något jag inte gillar med MIUI, men kommer aldrig riktigt ihåg vad jag stör mig mest på när jag flashat in CM7 igen. Antingen är det att lockscreenen känns slapp, reagerar inte som jag vill. Eller att jag inte gillar något med någon inställning. Har varit lite allt möjligt. Senast var det nog att jag inte kunde ändra radioikonen på ett enkelt sätt, fast jag provade alla möjliga olika kombinationer på namn. Funkar säkert nu när jag upptäckt att adb kan kolla upp namnet åt mig. :) Som du märker är jag lite kräsen. ;) CM7 funkar dock bra (kör den här: [DEV][ROM] CyanogenMod 7 (Android 2.3.5) - xda-developers) tycker jag. Även om det finns element i den jag också stör mig på. :) Det bästa vore om man kunde blanda. :)

    Jag har skrivit ihop en liten "kom ihåg"-guide till mig själv, som jag använder när jag flashar om. Den går dock från grunden, med att flasha SBF och allt, men kan ju likagärna posta den här. :)
    Angående steg 6 så är jag inte helt hundra på att det går att downgrade:a telefonen sen, men det kände jag att det kunde kvitta, och jag hade redan 2.2.2 när jag köpte den, så för mig är det inga problem. Men min telefon kommer inte att gå sönder, så några garantiärenden är inte att vänta. ;)
     
    Last edited: 19 sept 2011
  12. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men om jag redan har Froyo 2.2 samt rootad telefon kan jag väl hoppa direkt till steg 8, eller? Måste man göra en backup för att kunna återgå till Stock Froyo om något skulle gå fel vid installationen av CM7 eller MiUi?
     
    Last edited: 22 sept 2011
  13. filigran

    filigran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, är den rootad och 2.2 kan du börja på steg 8.

    Om du menar för garantins skull så är jag lite osäker. Vad jag läst på nätet (hittar ingen bra sida precis just nu) så ska en nandroid-backup återställa telefonen till ursprungsstadiet, och så unrootar man och lämnar in den och de ser inget. Dock sett vissa som skriver att det inte går, att de vet ändå att den varit rootad och flashad.

    Om du bara menar för att kunna komma ur t.ex. en bootloop, så behövs ingen backup. De flesta skriver att man ska flasha till 2.2 innan man lägger in en ROM, men det gör jag inte varje gång jag byter. Har hoppat mellan MIUI och CM7 utan att göra något mer än en factory reset och cleara cache, inga problem. Fastnar jag i en bootloop så flashar jag 2.2 då isåfall. En backup är ju för att ha kvar inställningarna (och sms, kontakter etc., för om jag fattat rätt så sparas även de) om man tycker att den ROM:en var kass, och vill ha in sin gamla (eller stock).

    Men, som sagt, vet inte om garantin går åt helvete, så fråga någon som vet om ni är osäkra. :)
     
  14. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    1. Gå in i bootloader (Vol Down + Power on)
    2. Vol Up + Vol Down för att få fram menyn.
    3. Wipe data / factory reset
    4. Wipe cache (onödigt?)
    5. Installera RSDLite på datorn
    6. Koppla telefonen till USB, ladda hem 2.2.2 Nordic SBF (http://www.multiupload.com/BMX8KSF3QP), välj den filen, välj telefonen och tryck start. Vänta tills klart.
    7. Roota telefonen med Super One Click (anslut telefonen via USB, ingen masslagring och tryck 'root', när den säger 'waiting for device', aktivera usb-debuggning. Klicka 'ja' för busybox och test.)
    8. Starta om telefonen.
    9. Installera Defy 2ndInit via market och följ instruktionerna i appen.
    10. Kopiera ROM:en till SD-kortet (direkt i rooten).
    11. Stäng av USB-debuggning och starta om telefonen
    12. Tryck Vol Down när LED:en blir blå
    13. Välj Boot --> Set default --> 2nd-init
    13. Gå tillbaks, välj Recovery --> Custom recovery
    14. Välj Backup and restore --> Backup
    15. Välj Wipe data/factory reset och sen Wipe cache partition.
    16. Välj Install zip from sd card och sen Choose zip from sd card. Välj cm7, miui eller vad du nu vill ha in (den ROM du kopierade i steg 10).
    17. Gå tillbaks och välj Wipe cache partition igen och sen Advanced --> Wipe dalvik cache
    18. Gå tillbaks och välj Reboot system now
    19. KLART

    Steg 5 och 6 förstår jag inte riktigt. Vad är det jag gör med programmet RSDLite eg, en backup på mitt existerande operatisystem, inställningar och appar (liknande Clockworkmod Recovery)? En lite utförligare förklaring samt exakt hur jag går tillväga rörande dessa två specifika steg i installationen vore toppen.
     
    Last edited: 22 sept 2011
  15. filigran

    filigran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    RSD Lite flashar in en SBF (här hittade jag lite info när jag gjorde en snabbsökning). Sitter inte vid rätt dator just nu, så kan inte kolla vilken version av RSD Lite jag har, men här finns en som bör funka: 【20110529】【DEFY】MOTO RSD Lite 5.3.1 & Drivers 5.1.0(x86&x64) - xda-developers

    Backupen gör du med CWM som du säger, RSD Lite är för att lägga in nya bootfiler, varför man gör det vet jag faktiskt inte riktigt. Men det är väl för att återställa telefonen om en ROM har lagt in nåt konstigt, eller om du fastnar i bootloop och inte kommer åt något annat än bootloadern.

    Här var en bra tutorial för hur man gör när man installerar och har sig: Tutorial - Installing Motorola Drivers and RSD Lite to Flash SBF files - YouTube. Han har ju ingen defy, så hans sätt att komma in i bootloader stämmer inte med vårat. När han trycker kamera+volym+power och sätter i batteriet, så stänger du bara av telefonen, håller power down och volume up och sätter på den, väntar några sekunder, släpper, och ser samma skärm som honom.

    När du har telefonen connected i RSD Lite så letar du upp filen du laddat hem (JRDNEM...blabla.sbf, eller vilken du nu valt) och tryck Start, vänta tills RSD Lite säger finished eller done eller pass eller liknande (tar typ 10 min). Som han säger i videon så kan det stå "please manually power on your phone" eller nåt sånt, men vänta typ fem minuter extra, så kanske han klarar det ändå. Det gjorde den för mig första gången, men andra gången stod den bara där. Jag väntade en kvart eller nåt och fick den ändå inte att boota, men då gjorde jag som han gör här: [Guide] RSDLite stuck at "Please manually power up this phone." och då fungerade det. Igen, där han håller * och # så gör du som ovan, power on + volume up.

    Mer utförligt än så kan det nog knappt vara. :)

    Edit: jag ser nu att jag skrivit lite fel; i steg 1 ska det stå recovery, inte bootloader! :)
    Uppdaterat:
    Nu tror jag att det stämmer. ;)
     
    Last edited: 23 sept 2011
  16. Isak80

    Isak80 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men jag har redan Froyo (2.2) på mobilen. Måste jag ändå flasha in "Nordic 2.2.2"? Om något går fel i installationen krävs det att jag gjort en backup genom "Clockworkmod Recovery" för att kunna återgå till stock Froyo?
     
  17. filigran

    filigran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du 2.2.2 behöver du inte göra det, nej.

    Går något fel kan det räcka att gå in i CWM och göra reset, eller så får du flasha om 2.2.2.
     
  18. himym

    himym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    jag har redan nordic 2.2.2. den är rootad. då kan jag alltså skita i att flasha in 2.2.2 igen?
    och måste jag göra en backup. kontakterna ligger ju på sim kortet. det är ju det enda jag känner att jag behöver. men om jag nu skulle installera den senaste miui och vill gå tillbaka. kan jag inte bara installera 2.2.2 genom rsd lite. utan att göra en backup.
     
  19. himym

    himym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  20. rnk

    rnk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER