Kan en operatör blockera internetdelning från mobilen?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Origo, 19 sept 2011.

  1. Origo

    Origo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Idag har jag telia men jag funderar på att byta till universal telecoms "mobil 57" abonnemag eftersom jag då får fri surf. Men jag vill kunna surfa i datorn via mobilen.

    Jag kontaktade uvtc och frågade om det verkligen var fri surf och om det var ok att koppla upp datorn via mobilen.





    Det som är intresant är detta:


    Det som jag undrar över är:
    Är jag helt fel ute här?
    Kan en operatör skilja på datatrafik från mobilen och datatrafik från datorn via mobilen?
    Kan en operatör blockera internetdelning?
    Vad är ett låst apn?
    Påverkars menyerna i mobilen av APN?
    Vågar jag teckna ett abonnemang hos untc?
     
  2. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter mycket märkligt. Ska med spänning följa tråden i väntan på svar från någon bättre lärd.
     
  3. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Låter mest som att de inte vill behöva ge support till personer som använder 3G-modem samt tethering. Så de säger helt enkelt att de inte kommer att funka. Det kommer till 99% funka för dig att köra med tethering
     
  4. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag gick precis in och frågade jag med. Om jag kan använda internet på datorn via internetdelning. Var samma person som du pratade med och jag fick svaret att de "inte har det avtalet med Telenor".

    Jag använder Telenor i alla fall och de har ju också fri surf, även om de har en begränsning som innebär att trafiken inte får överstiga 10 gånger mer än normal användning (vilket blir runt 30 GB/mån). Kostar 69 kr/mån för 1 mbit/s som tilläggstjänst.
     
  5. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Om man kopplar ihop telefonen med datorn (USB/Wifi) så kommer teleoperatören se det som att man surfar med en mobiltelefon.

    Sen kanske det inte är så himla smart att slänga upp utorrent på datorn och seeda hur mycket som helst då operatören mycket väl kan se vilken typ av trafik som flyter förbi...
     
  6. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Det sa Telenor till mig också, att jag inte fick tethera men det har jag gjort många ggr. Antagligen säger de så för att det belastar deras nät mer om man tethrar, men det är med sannolikhet inget de kan bevisa att man gjort.
     
  7. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    I USA finns operatörer som väldigt strikt (och effektivt?) blockerar surf med dator. Detta tyder på att det finns tekniker för det även om jag måste erkänna att jag inte begriper hur dom gör.
     
  8. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Det är med brandade telefoner dom gör det med.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  9. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har ögnat (så jag reserverar mig för eventuella felaktigheter) igenom deras villkor och jag kan inte hitta något som skulle förbjuda internetdelning.

    Det är ju en funktion som är en stor del av en smartphone tycker jag och det vore dumt av operatörerna att inte bejaka detta.
     
    Last edited: 19 sept 2011
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Tjau.... kör man rootat så kan ingen operatör ställa till med något

    Wireless Tether är då den applikation som gäller

    https://market.android.com/details?id=android.tether&feature=related_apps


    Sen gav tex HTC upp och Sensation har en tethering-app med från början, funkar alldeles utmärkt. Min förra lur en HTC Hero blev mycket varm när den var hot-spot.

    Sen är det som tidigare skrivits dumt att missbruka det här suveräna sättet med att "toktanka".....:(
     
  11. fizz

    fizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vadå missbruka? Är det fri surf så är det... Jag gör alltid slut på de 3 gb jag betalar för på mitt abb... Finns alltid nån semesterfilm man kan dra ner när det är nån dag kvar på månaden....

    Iofs så kör jag telia mobilt bredband på datorn, så då kan man ju alltid åka till en av deras surfzoner och ladda ner över wifi...

    Sent from my dualicious SGS2 using Tapatalk!