FPS UNCAP|2.3.3|54FPS|Endast ROOT

Diskussion i 'Xperia X10 - ROM-filer och utveckling' startad av Nagarebozhi, 7 aug 2011.

  1. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    boota = starta om telefonen och gå in i xrecovery.

    Sent from my Xperia™ Infinity 2.3.3 Stock! [want to follow my Google+ push gplus.to/Xperia84
     
  2. Foxy

    Foxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    543
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om du har rootat telefonen och installerat xrecovery så ska du starta om den och trycka bakåt knappen jätte många gånger medan den startar tills du kommer in i xrec, om du vill slippa trycka så mycket ska det även gå att endast en gång trycka powerknappen så fort SE loggan kommer upp. väl inne i xrec så flyttar du med volymknapparna, home knappen är enter och bakåtknappen är bakåt. Du trycker install custom .zip har jag för mig, sen väljer du din fil.
     
  3. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Behöver man placera filen i nån särskild mapp? Kom in i Xrecovery nu men mappen jag satt zip-filen i kommer inte upp som alternativ
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    lägg zip-filen i roten på minneskortet så lär du hitta den
     
  5. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Xperia84
    Kör du med stock och FPS uncap nu elller med Wolfpacks ROM som har detta inbyggt redan?

    Jag har rootat och har stock 2.3 och är i valet av vad jag skall testa mer, för lite extra prestanda. Jag vill att kamera, film och musik skall funka utan buggar pga. av någon buggig "wannabe" ROM från utvecklare som vill ha bekräftelse på sin duglighet för att få telefonen jättesnabb i stället för lite snabbare men stabil. Hellre en stabil mod för mig alltså.

    Kanske är denna FPS uncap det första man skall prova då? Du har väl testat det mesta kan jag förstå?:-)
     
  6. Slappy

    Slappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag kör den på stockl 2.3.3 och den gör att telefonen blir sjukt mycket rappare, har du root och xrecovery installerat redan så släng på denna med för den är stabil och den gör att telefonen flyter sjukt mycket bättre.
     
  7. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Då är man med och moddar

    Så då har jag också lagt in FPS uncap.
    Och visst flyter det lite bättre. :)
    Varför är det en begränsning från början?

    Vad är nästa steg som drar upp farten? :mad:
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    En bra fråga faktiskt. Kan ha med batterital att göra genom att minska arbetet på processorn. Vad vet ja? Men nog känns det som att de möjligen strypt mobilen med vilja. :)
     
  9. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    jag kör Wolfbreaks Rom nu med custom kernel är precis sin stock fast snabbare sedan kör jag med UV & OC kernel.

    Sent from my Xperia™ Infinity 2.3.3 Stock! [want to follow my Google+ push gplus.to/Xperia84
     
  10. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag är en riktig noob på detta och har aldrig provat roota telefonen. Instämmer nog med Radioman62s inlägg att stabilitet är viktigare än prestanda. Men den här tråden låter ju riktigt intressant. Verkar som att det finns ett safe sätt att öka prestandan och behålla samma stabilitet. Har dock några frågor som jag hoppas att nån hjälpsam figur kan svara på :)

    Som jag förstår innebär root med stock 2.3.3 precis samma "operativsystem" i telefonen som jag har nu, Gingerbread. Är det rätt uppfattat?

    Om jag rootar, innebär det då att allt på telefonen rensas, så jag måste installera 2.3.3 på nytt, eller kan man roota och behålla allt intakt?

    Finns det nackdelar med root...exempelvis kommer Market mm att fungera som tidigare? Jag har även lifetime licens på Wisepilot (som jag fick när jag köpte telefonen), kommer det att fungera som tidigare? Har för mig att jag läst att Wisepilot licensen följer telefonen, så frågan är om telefonen "heter" samma sak efter root (om ni förstår hur jag menar)

    Kan någon länka till den root guide som jag ska använda?

    Efter root ska jag alltså installera xrecovery? Något speciellt att tänka på?

    Tacksam för att ni har överseende med mina nybörjarfrågor :)
     
  11. Slappy

    Slappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Då skall vi se här, har delat upp din post i numreringar på frågorna så jag skall se till att svara på dom här.

    1, Ja det är rätt uppfattat.

    2. Nej inget försvinner när du rootar telefonen, enda som händer är att root funktioner tilldelas till telefonen.

    3. Root innebär att du får admin rättigheter över hela systemet i princip. Det gör att du kan skriva över vilka filer du vill, redigera vilka filer du vill osv. I min mening finns det inga nackdelar med att roota.

    4. https://swedroid.se/forum/17014-guide-roota-senaste-firmware-3-0-1-g-0-75-med-flashtool.html

    5. Uhm nej inte direkt, följ guiden bara så skall allt gå bra.
     
    Parika gillar detta.
  12. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej Parika
    Rootningen får du läsa om i denna länk https://swedroid.se/forum/17014-guide-roota-senaste-firmware-3-0-1-g-0-75-med-flashtool.html
    Du måste läsa och följa noggrant. Ingenting försvinner som det gjorde när du lade in 2.3.3
    Det finns också en video på Youtube. Du får söka. Titta gärna på den också.

    Programmen är registrerade på din telefon så de är bara att ladda hem igen från Google. Det står att du köpt programmet när du hämtar hem det från Google. Är det problem så har du väl sparat dina kvitton i Google mail? Har inte varit några problem för mig.
    Wisepilot vet jag inte mycket om. Den är ju förinstallerad i X10'an men det är väl ingen fullversion? Har du köpt den på Google Market så gäller samma som för de andra programmen.

    Köp gärna ett bra Backup program, såsom Titanium Backup t.ex., efter att du rootat (kräver root). Med det programmet kan du lätt återställa dina appar om du i framtiden skulle råka göra något dumt.
    Efter att du rootat enligt länken ovan, läs den, så har du Xrecovery redan installerat. Du ser det aldrig starta normalt sett men under telefonens bootsekvens (start efter att den varit avstängd) så skall du trycka på backa knappen upprepade gånger så kommer du in i en meny med en lustig figur "Android trollet" :) Därifrån kan du backa upp systemet innan du går vidare med att patcha in custom Zip filer såsom "workaround" för ljudet som nu hackar på din telefon om du spelar musik från SD kortet,eller lägga in BRAVIA Engine för mer naturtrogna färger i bilder, eller snabba upp telefonen med FPS Caps osv.

    Återigen, försök att ta dig ett par timmar att läsa de olika trådarna. Jag vet, det är som att vada i skit men med mitt svar och kanske andras och att du verkligen tar dig tid att läsa så kommer du snart att se ljuset. Det är faktiskt riktigt roligt .... om man har gott om tid förstås ;)
     
    Last edited: 25 aug 2011
    Parika gillar detta.
  13. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack för svaren Radioman62 och Slappy!!

    Jag ska nog ta mig tid att läsa igenom trådarna. Såg att det var 27 sidor i ROOT tråden, så min gissning är väl att det inte är så enkelt som att följa instruktionen i första inlägget :)

    När det gäller Wisepilot så köpte jag telefonen under en särskild kampanj...där lifetime license ingick. Har dock läst på något forum att denna licens endast är kopplad till just den telefonen och inte till mig som person eller något konto. Vet inte hur Wisepilot känner igen telefonen, men på något sätt tycks den göra det. Så frågan är om jag tappar licensen med root. Men det kanske är svårt att veta....?

    Jo om jag väl lyckas roota så blir väl nästa steg att klura ut allt kul och nyttigt man kan göra med telefonen. Som det känns nu så är nog FPS Caps och ljudfixen som hetast :)

    Åter igen - Tack för hjälpen!!
     
  14. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Parika

    I Början av tråden (oftast uppdaterad av trådstartaren) och i slutet är viktigast. Sedan får du skumläsa snabbt. Allt skit mitt i trådarna är ofta inte aktuellt liksom ;) Samma frågor om igen osv.

    Kolla när inlägget gjordes. Före augusti börjar bli lite inaktuellt när det gäller SE X10 och Gingerbread Stock. :P
     
  15. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  16. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Javisst

    Och som du ser är inlägget uppdaterat 2011-08-12, klockan 19:38, fast det ursprungligen lades in 2011-03-17. Viktiga detaljer när man evaluerar all överflödig information på detta forum. :)

    Farbror Gandalf har talat ;)
     
    Last edited: 23 aug 2011
  17. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    jag har inte hunnit med att uppdatera den tråden, ska försöka hinna med det innan helgen, så det bästa är att in på xda genom länken och ladda hem senaste version (v4) med senaste hotfixen v4.0.3 sedan väljer man själv om man vill lägga in custom kernel, och andra saker.

    Sent from my Xperia™ Infinity 2.3.3 Stock! [want to follow my Google+ push gplus.to/Xperia84
     
  18. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Går denna att installera på MiUI ROMen version 1.9.9 utan problem? :P

    Hittade en ny version som funkade till custom-ROMar i XDA-tråden så jag söker inget svar längre:P
     
    Last edited: 15 sept 2011
  19. Adevade

    Adevade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Men är det SANT vilken skillnad det blev?! Helt otroligt! Som en helt ny telefon! Tack för länken! Slängde även in BRAVIA, xLoud och ljud-fixen! Underbart!
     
  20. Astaroth

    Astaroth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Helt klart en av de bästa saker jag gjort med min telefon!!! Den flyyyyger fram! Hinner knappt med. Tack som fan!

    Mvh Astaroth