Google - en ulv i fårakläder?

Diskussion i 'Off Topic' startad av hkkla, 28 feb 2010.

  1. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara för mig hur google ska få tag i mina bankuppgifter eller personuppgifter?
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja det förbryllar mig också. Men på med en foliehatt så kommer insikterna flygande!

    Orkar inte ens svara på diskussionen längre. Vissa människor är helt enkelt bortom räddning.
     
  3. roxer2b

    roxer2b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2009
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjaa, de kan ju antagligen lyssna efter dem när man använder chrome om de vill ställa till något, eller androidbrowsern. Men tvivlar starkt på att de faktiskt gör det.

    Apropå foliehatt, de förstärker signaler i just de spectrum som de behöver skydda mot. ;)
     
  4. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men Google är inte ett skvatt intreserad av att veta personuppgifter, eller ja, året du föddes är kanske relevant för dom.
    Vem har sagt något om personuppgifter i den här tråden?

    Google är bara intresserad av att samla information som kan generera pengar.

    Det är fasen ni som skriker foliehatt som ska ha foliehatt. Jag har inte ens kritiserat Google och ändå har ni Googlekramare kallat mej paranoid med mera. Jag känner igen hela jargongen men i ett helt annat ämne, jag ska dock inte ta upp det här.
     
  5. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Med tanke på din lilla teori om att google kommer stänga koden till Android för att lättare kunna sno dina personuppgifter så är det inte konstigt att folk kallar dig foliehatt. och så länge du inte springer runt med gps igång hela tiden så kan dom inte se på metern var du är utan var i ett större område du är.

    Google tjänar nog rätt så bra med pengar på licenser för googles program från tillverkarna. Dock så tror jag det ligger lite i vad du säger, även om du blåser upp det lite väl mycket.
     
  6. Carling

    Carling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag älskar min telefon, verkligen.
    Men, det är skrämmande hur mycket information det finns i den. Det är värre än den mest utlämnande dagbok. En stor andel av denna info går via Google i tillgänglighetens och synkroniseringens namn.

    Jag tror inte att Google vill mig något ont, men man bör hålla sig med sund skepsis. Vem vet vem som sitter i Googles styrelse om 10 år? Vem kan kolla i deras arkiv? Detta borde vara extra aktuellt med tanke på attackerna mot google.cn.

    Google har skapat Android för att tjäna pengar, inget annat.

    (Uh. ostrukturerat, och halvdant. jag skylelr på att det är "sent")
     
  7. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Har skummat igenom denna tråden nu.

    Och egentligen har jag bara en fråga till hkkla.. Om android nu samlar så mycket information via sitt "fake open source som kommer att bli djävulens högra hand" så knäcker dom väl inte ms för det? Windows Mobile har väl ändå lite mer marknadsandelar än android om jag inte minns helt fel? Och att tala om stängd kod, då tror jag WinMo tar priset över android.

    < tar av sin foliehatt och bugar >
     
  8. nonajme

    nonajme Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2010
    Inlägg:
    365
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Google inte tjänar pengar på Android? Det skulle jag nog tro att dom gör, rätt bra. Tänk hur mycket mer reklam som visas pga. att folk kör Android i sina telefoner och använder dom till mycket tjänster som gör dom uppkopplade på nätet. Bara det är nog grymt med pengar.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Självklart tar de vara på information. Ungefär som ditt ICA-kort. Eller som Microsoft. Eller som vilket företag som helst med en kundbas.

    Jag ser helt enkelt inte det hemska i det. Ifall jag kan få information som för mig är intressant, istället för de övriga 90% skit det finns att tillgå, är det ju något bra.

    Är du mästare i att missförstå saker och ting?

    De med mekt och pengar styr alltså utvecklingen. Ok. Nu infesterar google våra mobiltelefoner. Infesterar alla andra mjukvaruföretag våra datorer?

    Det finns ju ett annat sätt att se på det. Att Google gör en telefon som fungerar så bra att folk vill köpa dem. Jag ser på det som att de är duktiga på det de gör och levererar det folk vill ha.

    Skjuter du dig inte själv i foten lite nu?

    SJÄLVKLART gör ett företag en produkt för att tjäna pengar. SJÄLVKLART gör de inte ett operativsystem för att vara snälla. SJÄLVKLART ser de en vinst i det.

    Jag har tappat tråden. Jag förstår inte vad du menar. Vi ligger antagligen på så otroligt olika våglängder så det är osannoligt att du faktiskt sitter och skriver ifrån samma solsystem som mig. Och med det menar jag inget elakt. Det är bara ett konstaterande.
     
  10. hkkla

    hkkla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    2.1 är helt öppen källkod? Det finns ingen stängd källkod alls i 2.1?
     
  11. ellis

    ellis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja
    Nej

    AOSP är 100% open source. Om nu Nexus One, Droid, Hero, Magic, Dream, Galaxy, X10 och alla andra jag glömde, inehåller proparitära blobbar är orelevant.

    Jag kör linux på alla mina maskiner. Jag har Flash, Skype, nVidia- och ATI- drivrutiner installerade. Men de gör inte Linux mindre open source.
     
  12. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Android i sig (operativsystemet) är open source, men vissa program som följer med det är inte det (därför Cyanogen och andra utvecklare som gör Custom ROM:s till Android-telefoner fått Cease and Disease-brev från Google).
     
  13. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hehe , tråkig och lååååååååååååångt tråd. Jag läste engång varför man gjorde Chrome : för andra webläsare vara dåliga , man vill att de ska bli bra och inte att alla ska köra chrome, Google EXISTERAR i WEBLÄSAREN och man vill Tvinga andra att bli bra påd et , samma med Android
     
  14. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :mad:
     
  15. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Tänk då facebook... där har du jävulen... fan vad mycket skit som kommer ur den produkten...
     
  16. Crozz

    Crozz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    252
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om Google samlar information om mitt surfande och ger i form av det bättre annonser så förstår jag inte varför man ska klaga? Jag ser hellre annonser om ny teknik och IT än parfymer och skor... Dessutom ger Google oss så många bra tjänster gratis i utbyte mot vårat surfande så jag bryr mig inte, inget är gratis!

    Måste också säga, hellre att Google läser av mina sms än att mina föräldrar gör det. Jag vet dock inte vad dom skulle använda mina sms till för, vänner går inte att annonsera?