Problem: GPS, inte bra

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av highwon, 25 sept 2011.

  1. highwon

    highwon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt gps suger, misstänker att det har något att göra med den custom rom som jag har för den sög inte lika mkt som förut. Orkar verkligen inte fixa en ny med en wipe och bli av med allt i den igen, så jag ställer frågan.
    Vad har du för inställningar på din gps? Om du nu är nöjd med den.

    Ring *#*#3214789650#*#* så kommer du in på angry gps, give me your specs!!
     
  2. Big-red

    Big-red Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tycker nästan det är överdrivet att säga att telefonen har GPS när den är så bedrövligt dålig.
    Min hittar sällan satelliter när det är dåligt väder och mottagningen är allmänt extremt svajig. Undra varför dom ens släpper en produkt med så kass gps.
    Har sett hur man kan mecka upp den och böja till en antenn. Vet dock inte om det fungerar för alla.
    Dock finns det inställningar som gör så den mot förmodan blir bättre så tas det emot med värme.
     
  3. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har haft SGS i mer än ett år nu, GPS har alltid varit det största problemet.

    Ända sedan release har forumet konstant fyllts upp av trådar där folk försöker förbättra GPS, varje ny officiell uppdatering, varje modem-fil som släpps, och med varje custom-rom som kommer med "förbättringar" verkar nästan GPS vara i fokus på.

    Har nog testat varje modem-fil som kommit sedan release, och de mesta rommar, fixar m.m..

    I slutändan har jag fått SGSen att fungera nästan dugligt som bil-gps med Navigon (mycket tack vare snap-on-road inbyggt i Navigon).

    Detta endast under perfekta förhållanden;

    • I en bil där telefonen kan ligga längst fram under vindrutan och ha fri sikt till himlen.
    • Med klart och fint väder
    • Ej i skog/stockholm/annan stad med många höga byggnader runt vägen.

    I slutändan gav jag helt upp på GPSen som är inbyggd, den har liksom bara inte kvaliten som många kräver av en GPS.

    Köpt en Bluetooth GPS dongel som jag kopplar till mobilen när jag behöver använda navigation av någon anledning, det var den bästa kompromissen jag kunde hitta, då jag får ett komplett navigationssystem för ~ 350kr.

    I övrigt kan jag bara konstatera att nej, du kommer aldrig kunna få din SGS att fungera som en bra GPS med fixar/galna antennböjningspåhitt.

    Men det är min egen åsikt :)


    Edit:

    Får alltid frågor kring vad jag har för extern dongel när jag skriver att jag använder en, så drar till med den infon direkt för intresserade ;)

    Dongel - Globalsat BT-338X
    Billig, plockar direkt upp en hel drös med satelliter oavsett om den ligger i baksätet, mugghållaren, längst in i lastbilen utan någon direkt sikt över himlen, fickan ute på promenad osv.

    Gratis app för att koppla GPS-dongel till telefonen.
    Finns andra alternativ, men denna är gratis och gör sitt jobb.

    Hur man går till väga:

    1. Beställ GPS dongel.
    2. Ladda ner app.
    3. Slå på "Falska platser/Mock locations" i Utvecklingsmenyn under Program.
    4. Låt intern GPS vara på i telefonen, annars krashar telen när du försöker koppla.
    5. Packa upp GPS dongel från paketet, slå på den.
    6. Sätt på Bluetooth
    7. Starta appen "Bluetooth GPS provider", para ihop telefonen med dongel, tryck Start.

    Sådär, 30 sekunders koppling och nu har du perfekt GPS-täckning i Navigon, Co-pilot, Google Maps m.m. var du än befinner dig i vårt avlånga land.
     
    Last edited: 1 okt 2011
  4. tlew

    tlew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag böjde antennen, och visst blev det mycket bättre.
     
  5. niklasp

    niklasp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men om man går efter swedroid/xda så verkar det som att det är lite slumpmässigt, bara dryga hälften uppger faktiskt någon förbättring och de som gör det skriver bara en kommentar att det känns som om det fungerar bättre nu.

    Tycker det verkar som att förbättringen i många fall är psykologisk :(
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag böjde också antennen. Den blev bättre, men suger jämfört med Galaxy 5, LG O1, Desire S, HTC Sensation, Motorola Defy. Även när man får samma resultat på GPS-test, så fungerar de andra bättre, och problemen är då:

    Framför allt är den seg och långsam att följa rörelser. Den verkar helt oförmögen att registrera och processa fart och riktning samtidigt. Kompassen fungerar endast om man står still en längre stund, så när man rör sig så följer den inte vägen särskilt bra. OK om man går, uppåt väggarna om man kör bil.

    Tidvis har jag haft problem med att den hittar plats. Men på ett så oförutsägbart sätt att det verkar ha mer med mjukvara att göra än hårdvaran (när jag hade antennproblemet så var den mer jämnt kass, och hittade nästan inga satelliter enligt GPStest).

    Ibland kan uppdateringar av google maps försämra GPS:en. Så blev det för Motorola Defy vid en uppdatering. En perfekt GPS förvandlades till något SGS-liknande, för att sedan bli ok igen med en ny uppdatering av maps. (Fler på forumet som råkade ut för exakt samma, har för mig att ingen skrev att de inte märkte något.) Antar att samma kan hända SGS.

    Jag har gett upp GPS:en på min telefon. Fungerar bara för att på ett ungefär hitta platser för väderappen, och fungerar oftast (men inte alltid) för att checka in på facebook, och 1 gång av 2 får jag tillräckligt bra plats för att kunna lägga till nya platser. Och såklart kan man söka platser och få fram vägbeskrivningar och så, men det är inte alltid det fungerar att följa sin position, och framför allt gör den kraftiga eftersläpningen att det är svårt att följa när man ska ta av (ofta låser det sig när man ändrar fart eller svänger mer än 10 grader), och det gör man ofta när man ska av, varför den blir helt oduglig när det är som viktigast var man är).

    Fast jag har hört (vet inte om det stämmer) att sådana här GPS:er inte är så bra i högre farter. Men det är ändå så att de övriga telefonerna i familjen följer bilfärden mycket bättre än min SGS.

    När jag tänkte märka ut trattkantarellplatser i skogen, hittade den inte plats alls. Men det kanske är vanligt i skogen? Trodde dock inte att den skulle vara så kass... Svägerskans Iphone går att använda i samma skog.

    Jag har allt original och har alltså varken rootat eller (såklart) flashat in något.
     
  7. tlew

    tlew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gjorde uppmätningar före och efter antennfixen. Före tog det lång tid att låsa mot satelliter och jag fick mellan hälften till två tredjedelar av antalet satelliter jämfört med efter. Så, jo det funkade. Däremot tappar den fortfarande kontakten och kan vara offset mitt verkliga läge, så det felet finns ju fortfarande. Men en klar förbättring dock. Vill man ha en klockren gps ska man nog undvika SGS, även tvåan.
     
    Last edited: 27 okt 2011
  8. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Min GPS var som alla andras också kass. Jag vill vara 100 på att den fungerar när jag väl behöver den så jag tog en bit tunn koppartråd och virade runt antennkontakten som nämns i tråden:
    CORRECT Hardware GPS Fix - xda-developers

    Tråden drog jag sedan ut ur telefonen genom färdigt hål och den ligger nu utanpå bakskalet. Då jag alltid har silikonskal på så syns det inte. Oftast fungerar GPSen nu helt klanderfritt, men skulle den få problem så tar jag av silikonskalet och fäller upp den lilla tråden som är några cm lång. Då fungerar GPSen till 100%. Låser på ett par s på 10-12 satellliter.
    Inte så snyggt kanske, men jag vet att det fungerar när det verkligen behövs.
     
  9. zetar

    zetar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    GPS-en blir klart mycket bättre efter uppböjning av antenkontakten. Men man måste göra om det med jämna mellan rum (speciellt om man tappat telefonen i backen).
    Det dags för mig att göra ännu en uppböjning så jag får fungerande GPS igen och den här gången ska jag försöka få in något som håller kvar upptryckningen.