Nu är den beställd, det blev en Active

Diskussion i 'Xperia active' startad av Airborne, 1 okt 2011.

  1. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    I valet mellan Defy+ och Active så blev det en Active.

    Dels går den att beställa nu till skillnad mot nordisk defy+ som tidigast kommer slutet oktober.

    På de bilder av Defy+ jag sett verkar det vara samma "usla" konstruktion av gummiskydden för kontakterna,klar fördel Active där skyddsplupparna sitter i skalet som kan bytas ut lätt. Det följer ju redan med ett extraskal från början dessutom.

    På Defy verkar det krävas ingrepp för byte och de verkar inte vilja sälja reservdelar till konsument 1-0 till Active där.

    Skärmen är mindre men verkar bättre i solljus i de få recensioner som gjorts ännu. Viktigare på en ruggad äventyrstelefon än max upplösning. Att den fungerar blöt är också viktigt.

    Den har RDS-radio mot defy som bara har vanlig radio.

    ANT+ stöd för pulsklockor och annat.

    Den smarta hållaren för armen verkar intressant.

    Sedan saknar Defy fäste för rem, det skulle göra mig tokig min X10 mini pro hänger nästan alltid i halsremmen.

    SE som numera verkar vara på alerten med uppdateringar av Android och att de låser upp bootloadern om man vill.

    Sedan lär den ju fungera som jag är van vid från min gamla X10 mini pro bortsett från avsaknaden av tangentbord.

    Hittade med ett bra erbjudande hos Halebop så jag testar deras "Nollan till alla abonnemang" de kör ju i Telias nät vilket är det som gäller här ute i bushen.

    Synd att SE inte skickat ett recensions ex till Swedroid, det är ju här alla Androidnördar hänger.

    Jag skriver kanske en liten recension av telefonen när jag fått hem den om någon är intresserad.
     
    Last edited: 1 okt 2011
  2. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Gött!

    Berätta gärna om dina intryck när du fått telefonen!

    Sent from my awesome Xperia arc!
     
  3. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    jag som älskar att sporta utomhus i alla dess väder går oxå i tankar på denna. Iof så har min mini pro klarat det bra utan att gå sönder. Jag är dock lite orolig över om jag kommer sakna tangetbordet, eftersom active oxå har relativt liten skärm, jag skriver rätt mycket mail på den nämligen..

    Skriv gärna några rader när du haft den några dagar
     
    Last edited: 2 okt 2011
  4. Mackoo

    Mackoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härligt att höra.
    Jag nappade också på Halebops "nya" erbjudande men betalade den kontant..
     
  5. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja nu har den kommit, och den trevliga uppackningsstunden blev mindre trevlig när jag studerade den för att kontrollera att den var felfri.

    I högtalarelementet var det tyvärr ett rejält jack och så ska det inte vara på en ny telefon så jag anmälde denna som DOA.

    Nu sitter högtalarelementet ordentligt försänkt under ett inre genomskinligt vattenskyddsmembran som är helt men det gick bra att se skadan genom det och det är ju tur att skyddsmembranet var helt för annars finns ju risken att att man råkar ut för att de påstår att jag skulle ha orsakat skadan själv vilket är omöjlighet då skyddsmembranet är helt. dessutom sitter elementet så djupt nedsänkt i sitt hål att även om skyddsmembranet skulle vara skadat är det inte troligt att man kommer åt högtalarelementet av misstag.

    Nu återstår att se hur Halebop hanterar detta för det är lite jobbigt att de inte går att nå via telefon utan bara via mail eller chat och chatten verkar bara fungera om man reggat sig på deras site.

    Det jag inte riktigt gillar är att ersättningsvaran skickas av deras servicepartner Cr-service/Delta service och jag vill verkligen inte ha en vanlig upplagad utbytesenhet för när det är en DOA ska det vara en helt ny kartong. I synnerhet som Halebop bara tillåter 2 dagar som DOA borde det vara helt ny kartong.

    Alternativet då jag inte laddat eller startat den och den alltså är oanvänd är ju att använda sig av ångerrätten på 14 dagar om det blir krångel med att få en helt ny i kartong.

    Som tur är hann jag inte öppna simkortskuvertet så det går ju att skicka tillbaka den om jag behöver. Fast det är synd om jag måste göra det för erbjudandet var ju bra så jag hoppas det löser sig.

    Fast det lär ju ändå ta tid och krångel med att skicka tillbaka den och vänta på en ny vilket är tråkigt nu när man sett fram mot den så länge. Så recensionen får vänta dessvärre, dock såg den trevlig ut och är inte så mycket större än min gamla x10 mini pro som får göra tjänst några dagar till nu.
     
  6. Wilburt

    Wilburt Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har haft den några dagar nu

    I fredags for jag ner till SIBA och plockade ut en.

    Det är en väldigt skön liten lur med en matt yta på det rundade bakstycket vilket gör att den ligger perfekt i handen. Skärmen är mycket tydlig och det flyter på bra i menyerna. Som gammal iPhone-användare så har jag höga krav och jag måste säg att Android har en bra bit kvar. Däremot så är Active en jättebra kompromiss när man vill ha en mindre telefon som tåler mer än vad iPhone gör och dessutom till halva priset.

    Jag har tidigare även haft en Desire som jag sålde efter ett par veckor då jag tyckte det var en riktigt plastigt smäckig telefon. Active ger en betydligt bättre kvalitetskänsla.

    Jag har haft med den i bassängen för att prova kameran under vatten och det gick bra. Det kom in lite vatten under det yttersta skalet men där gör det ingen skada. Dock bör man nog plocka av det och göra den torr även där om man har badat med den.