Wifi -> 3G

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av znapie, 16 feb 2010.

  1. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som det verkar i denna tråden är det bara tele2 som har problem med detta. Men återkom gärna ändå. Det är ju bra om dom som inte har problem skriver det här, samt vilken operatör dom har..
     
  2. Droid110

    Droid110 Guest

    Får se om jag har samma problem med Nexus med, förmodar att jag kommer ha. Tele2 är ju dock budgetabonnemang och man får vad man betalar för. Hade inga som helst problem när jag hade Telia.
     
  3. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Har fått min nalle nu och har pillat en hel del.. Men om jag har förstått det hela rätt så händer detta när ni låter wifi ligga på under natten? så att telefonen kan synca o hålla på?

    Jag har inte hunnit ha min i så många timmar än, så det har jag inte hunnit testa. Men min telefon har varit uppkopplad mot wifi hela tiden och 3G-nätet verkar fungera utmärkt ändå, även när jag gick ifrån förut (åkte iväg o handlade).

    Jag har som sagt 3.. Men som jag skrev tidigare så borde det bero på att telefonen en form av prefered setting. (det vill säga en form av motsvarighet till boot-order i en PC).. Det vill säga vad den ska föredra, och om det inte finns tillgängligt så hoppar den ner till nästa..

    Har ni startat en forum-tråd på Googles officiella forum för Nexus One om detta?
     
  4. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Som det verkar är detta ett Tele2 problem. Har inte hört om någon som har andra operatörer med detta problem. Har du?
     
  5. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Ne, men jag skrev tidigare att jag kunde skriva en truddilutt här i tråden när jag fått min telefon. O nu har jag fått den :cool::P:)
     
  6. Droid110

    Droid110 Guest

    Frågan är vad man ska göra åt saken? Måste vara något som spökar hos Tele2.. Kanske borde skicka ett mail/ringa dit..
     
  7. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det tycker jag verkligen. Hänvisa till denna tråd.
     
  8. Droid110

    Droid110 Guest

    Kan slänga iväg ett mail senare ikväll men det vore ju bra om flera skickade in så det inte tror att det endast är en person som det strular för :).
     
  9. esseven

    esseven Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    406
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller med. Jag skickade in via deras webformulär häromdagen, men har inte fått svar.
     
  10. henq

    henq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung S6 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S6 Edge
    Samma problem här - Samma operatör här
     
  11. noShame

    noShame Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  12. Droid110

    Droid110 Guest

    Sådär, kommenterade att det strulade med min hero med.
     
  13. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Som jag misstänkte när jag bad alla skriva operatör så ser detta ut som ett Tele2-problem. Tele2s konfiguration verkar ha något problem med Android i allmänhet med tanke på alla trådar här på forumet rörande dem. Det borde gå att fixa tycker man eftersom Telia som ju kör samma 3G-nät inte verkar ha detta problem. Frågan är bara vad som skiljer i deras konfigurationer.
     
  14. Thide87

    Thide87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Igår fungerade det perfekt för mig. Startade om telefonen ett par gånger, men det körde på i alla fall.
     
  15. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Jag får inte 3G alls att fungera. Har lagt in APN inställningar rätt (tror jag :)), men kan ej surfa på 3G't ändå :/
    vad kan det då vara? :s
     
  16. Droid110

    Droid110 Guest

    Förmodlingen dålig täckning..
     
  17. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar vara en del som har problem med Tele 2 (som ni skriver ovan) hur som tänkte jag bara meddela, för att stärka teorin om att detta är begränsat till Tele 2, att jag inte har några av de problem som beskrivs i tråden. Har Telia här och lyckas alltid koppla upp mot 3G när jag slår av Wlan eller liknande.

    Får ni fortfarande dessa problem om ni flashar den radio (inklusive ROM då :P) som följde med 36B?

    Kan ju tillägga att jag kör CM 5.0.4.1 med UV kernel och orginal bcm4923.ko nu, men har hittils aldrig haft problemet (vad jag kan komma ihåg).

    Har du kontrollerat att du "bockat i" APN-inställningarna för internet? Du ska ha en grön liten prick på den posten i listan då :) Har du det kan jag bara rekommendera två saker:

    1) Kontrollera igen att allt verkligen är korrekt (själv satte jag en 3:a istället för en 4:a första gången jag skulle konfigurera min APN)

    2) Har du ett gammalt SIM-kort så kan det vara läge att byta, har läst på olika forum att folk med äldre kort inte alltid kan koppla upp sig.
     
  18. pki

    pki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    ROM:
    Evolution
    Platta:
    Xiaomi Pad 5 Pro
    Hade en Hero innan och då hade jag täckning med 3G där jag befann mig :)

    Är det Data roaming du menar?

    Skrev av det som stod i Wikin, tycker jag kontrollerat både 1,2 och 3 gånger :)

    Ne, det har jag inte. Hade Hero innan, och där funkade 3G utmärkt.


    EDIT: *sliter sitt hår* jävla dum man är :) va nog för trött igårkväll när jag pillade med inställningarna :)
     
    Last edited: 4 mar 2010
  19. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag har ett sjukt irriterande problem.

    Jag har tele2 kompis med mobil surf.

    Jag har stora problem med att skicka mms, ibland funkar det ibland inte. Nu precis gick det jättebra att skicka men oftast så står det bara att det är ett nätverksfel och så försöker den skicka om hela tiden.
    Där jag kan så använder jag wifi då jag bara har mobil surf 200mb, vilket räcker gott för mig har jag märkt.
    Men det störande problemet är att när jag vill skicka ett mms så vill den inte skicka iväg skiten oftast. För att skicka mms så måste det väl inte gå över 3g nätet? sms funkar som vanligt hela tiden. För när jag skickar ett mms så syns det en liten logga där uppe som ser ut som ett H med två st pilar i vardera riktning, den kommer upp när jag skickar mms men inte sms. Telefonen sätter väl på 3g eller va den nu behöver automatiskt? min verkar göra så iaf när det funkar. Hursom.. det strular väldigt mycket iaf och jag verkar inte vara den enda som har problem :(
     
    Last edited: 5 apr 2010
  20. iak

    iak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    Jag la in två APN för tele2, en för mms och en för data för att få den att kunna ta emot och skicka mms när jag sitter på wifi. Detta har tyvärr inte hjälpt ursprungsproblemet i tråden...

    Testa med följande APN-inställningar
    APN för data
    NAME: Tele2 data
    APN: internet.tele2.se
    MCC: 240
    MNC: 07
    APN type: default​

    APN för mms
    APN: Tele2 mms
    APN: internet.tele2.se
    Proxy: 130.244.202.30
    Port: 8080
    MMSC: http:mmsc.tele2.se
    MMS proxy: 130.244.202.30
    MMS port: 8080
    MMC: 240
    MNC: 07
    APN type: mms​

    Hoppas att det kan hjälpa fler med samma problem
    Tänk bara på att ta bort alla APN och lägg in helt nya och spara samt att starta om telefonen innan du testar om det funkar.