[Guide] Roota Nexus One (N1 Vanilla -> CM)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av bjoli, 3 mar 2010.

  1. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Vänligen läs allt innan du börjar, jag vet att man brukar fuska:

    OBS! Tänk på att eventuell garanti försvinner! Följande guide utgår från att du har en orörd Nexus One och använder Windows XP. Du gör allt på egen risk!

    En del text är lånad från http://forum.xda-developers.com/ och http://www.cyanogenmod.com/


    Från en Nexus One med originalprogramvara till CyanogenMod.

    Målet är att få en rootad Nexus One med möjlighet att lägga in nya ROMar utan att behöva dator.
    Om du använt telefonen är det bra att veta att allt som du inte gjort extern backup på försvinner.

    Programmet Mybackup fungerar 30 dagar gratis och klarar jobbet, men välj INTE kontakter då det strular när du sedan synkar mot Gmail.

    Synka först mot Gmail så kontakter m.m. finns där. Gör alla backuper och kopiera sedan hela minneskortet till datorn så du har en extra backup.


    Vill du veta mer om vad de olika sakerna som dyker upp betyder finns en bra ordlista här:
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Ordlista

    OBS! Jag har genomfört varje steg på en egen telefon när jag skrivit denna guide men det kan hända att det kan behövas extra omstarter osv som inte jag råkade ut för. Om det händer dig så hör gärna av dig i denna tråd så vi kan komplettera guiden.


    Okej, nu kör vi!

    Ladda ner:

    a, Du behöver två program, "adb" och "fastboot" för att kunna kommunicera med din telefon. Dessa hittar du i SDKn som du hittar här: http://developer.android.com/sdk/index.html
    Ladda ner SDKn (för Windows) och packa upp filen t.ex. på C:\. En kort sökväg till mappen underlättar.

    b, USB-drivrutinen - Gå till C:\android-sdk-windows och klicka på SDK Setup (grön android) och låt programmet starta. Gå sedan till Settings och bocka för "Force Https://...". Klicka på "Save & Apply". En ruta kommer upp och försvinner när det är ok.

    Gå sedan till "Available packages" och klicka på "Refresh"-knappen och sedan på plus-tecknet bredvid

    "https://...", markera "Usb Driver package..." och klicka sedan på "Install selected". Du får upp ett nytt fönster och där väljer du "Accept" och klickar sedan på "Install Accepted". Ett nytt fönster kommer upp och när nedladdningen är klar klickar du på "Close". Du kan nu stänga ner fönstret som SDKn öppnat.

    Nu är USB-drivrutinen installerad. Du bör sen en mapp som heter usb_driver i C:\android-sdk-windows-mappen.

    c, Recoveryn - En bra recovery gör övriga installationer enklare.
    Ladda ner "recoveryn" från http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=611829
    Det finns tre varianten, men det är bara skillnad på utseendet (Bilder finns i tråden). Spara filen i SDKns "Tools"-mapp som "recovery.img".

    d, ROM-filen - I detta fallet CyanogenMod. Du hittar filen under rubriken "Latest version:" på
    http://forum.cyanogenmod.com/index.php?/topic/150-cyanogenmod-for-nexus-one-v5041-02272010/

    Packa INTE upp filen!

    e, Google Apps - För att få Googlespecifika program behövs "Google Addon:" som finns här:
    http://forum.cyanogenmod.com/index.php?/topic/150-cyanogenmod-for-nexus-one-v5041-02272010/

    Packa INTE upp filen!


    Förbered telefonen:

    Anslut telefonen med kabel till datorn.

    Montera minneskortet och kopiera sedan de tre filerna (Recovery, ROM och GApps) till roten på minneskortet i din telefon.

    Ta ur kabeln ur telefonen.

    Gå till ”Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på ”USB debugging”.

    Stäng av telefonen.


    Låsa upp Bootloadern

    Starta telefonen genom att hålla inne styrkulan och trycka på power-knappen. Släpp inte styrkulan

    innan du fått fram en vit sida med några Androider som åker bräda
    !

    Det bör stå en text liknande:

    "NEXUSONE PVT SHIP S-ON
    HBOOT-0.33.0012
    MICROP-0b15
    TOUCH PANEL-SYNT0103
    RADIO-4.03.00.21_2
    Dec 17 2009,13:05:23"


    Anslut telefonen med kabel till datorn.

    I rutan som kommer upp väljer du "Ja, bara den här gången" och klickar på "Nästa". Välj "Installera från

    en lista eller angiven plats (avancerat) och klicka på "Nästa". Markera "Inkludera den här platsen i

    sökningen" och klicka på "Bläddra". Klicka dig fram till platsen du lagt SDKn och välj "usb_driver" och

    klicka på "OK". Klicka på "Nästa" och vänta till installationen är klar. Klicka på "Slutför".


    OBS! Tänk på att eventuell garanti försvinner!

    Lås upp "bootloadern" genom att starta kommandotolken och gå till din "Tools"-mapp (t.ex.

    c:\android-sdk-windows\tools\) och skriv:

    Kod:
    fastboot oem unlock
    Du får nu upp en massa text som bland annat beskriver att garantin försvinner och att telefonen kommer fabriksåterställas.

    Flytta markören till "Yes" med "volym upp"-knappen. Tryck sedan på "Power".

    Telefonen startar om och du har nu ett upplåst hänglås längst ned på skärmen.

    När telefonen startat klickar du på den gröna Androiden, "Skip", "Skip" igen, "Next" och "Next" igen.

    Gå till ”Home -> Settings -> Applications -> Development ->” och slå på ”USB debugging”. Stäng av telefonen.

    Starta telefonen genom att hålla inne styrkulan och trycka på power-knappen. Släpp inte styrkulan innan du fått fram en vit sida med några Androider som åker bräda!


    Gör en backup på original-ROMen

    Starta telefonen genom att hålla inne styrkulan och trycka på power-knappen. Släpp inte styrkulan

    innan du fått fram en vit sida med några Androider som åker bräda
    ! Det ska nu stå "*** UNLOCKED ***" överst.

    Starta recoveryn genom att starta kommandotolken och gå till din "Tools"-mapp (t.ex. c:\android-sdk-windows\tools\) och skriv:

    Kod:
    fastboot boot recovery recovery.img
    Telefonen startar nu recoveryn och du manövrerar till "Backup/Restore" med styrkulan. Välj genom att klicka med densamma. Välj "Nand backup" och bekräfta med klick på styrkulan.

    När det är klart backar du med "volym ner" och väljer och klickar med styrkulan på "Power off". Bekräfta med ännu ett klick på styrkulan.


    Flasha in recovery och lägg in CyanogenMod

    Starta telefonen genom att hålla inne styrkulan och trycka på power-knappen. Släpp inte styrkulan innan du fått fram en vit sida med några Androider som åker bräda!

    Flasha in recoveryn genom att starta kommandotolken och gå till din "Tools"-mapp (t.ex. c:\android-sdk-windows\tools\) och skriv:

    Kod:
    fastboot flash recovery recovery.img
    När det är klart klickar du på "Power". Det ska då blinka till på telefonen och texten "HBOOT" skall bli blåmarkerad. Klicka på "Volym ner" (så "Recovery" markeras) och sedan på "Power" igen. Telefonen ska nu starta i "Recovery"-läge.

    (Det gjorde inte min. Istället kom det upp en triangel och ett utropstecken. Jag fick ta ur batteriet och starta om genom att hålla inne styrkulan och trycka på power-knappen. Sedan flashade jag om recoveryn och gjorde om ovanstående.)

    Nu rekommenderas ännu en backup. Manövrera till "Backup/Restore" med styrkulan. Välj genom att klicka med densamma. Välj "Nand backup" och bekräfta med klick på styrkulan. När det är klart backar du med "volym ner" och väljer tills du kommer till huvudmenyn.

    Gör nu en "wipe". Om du hoppar över detta kan det dyka upp problem senare. Klicka på "Wipe" och sedan "Wipe data/factory reset" och bekräfta med klick på styrkulan. Backa med "volym ner".

    ROM

    Nu väljer du "Flash zip from sdcard" och klickar på styrkulan. Välj filen som heter "update-cm-5..." och klicka på styrkulan. Bekräfta med ännu ett klick på styrkulan. Vänta tills flashen är klar. Det kan ta ett tag.

    Google Apps
    Väljer ännu en gång "Flash zip from sdcard" och klicka på styrkulan. Välj filen som heter "gapps-passion..." och klicka på styrkulan. Bekräfta med ännu ett klick på styrkulan. Vänta tills flashen är klar. Det kan ta ett tag.

    Klicka nu med styrkulan på "Reboot system now".
     
  2. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Reserverad
     
  3. Mantisen

    Mantisen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra guide!

    Läser man igenom den ordentligt och följer den borde ingen ha några problem! ;)
     
  4. ebest

    ebest Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra! Verkar som en del kan behöva denna på svenska :)
     
  5. Putte

    Putte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gott snack! Kan komma att behövas i framtiden. Bugar och bockar :)
     
  6. thenolifers

    thenolifers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer att använda den här guiden när min telefon dyker upp. Har visserligen windows 7, men tror att jag kommer att kunna använda mig av den ändå. Möjligtvis skulle guiden kunna göras ännu bättre med några bilder på processen. Hur som, stort tack på förhand!
     
  7. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag tänkte på bilder men har ingen vettig lösning för det. Hade faktiskt planerat ätt filma allt men kunde inte hålla mig tills jag ordnat lokal m.m. :)

    Om någon tar bilder på ett eller annat sätt när ni fixar installationen så kan ni väl skicka ett pm så kanske. vi kan lägga till det.

    Förresten, är det några särskilda steg du skulle vilja se bilder på? Om det går att återskapa just det så kanske jag kan ordna det.
     
  8. mygran

    mygran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bra initiativ bjoli! Har letat efter en sån här guide och de låter kanon att det jobbas på bilder till också :)
     
  9. korv

    korv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    dum fråga kanske men på cyanogen står det 3. Update your radio if necessary
    hur vet man om det behövs?
     
  10. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är den nyaste
    Radio Image (fastboot flash radio): 20100203_2 (ERE36B)

    Kolla i settings om du har den versionen har du inte så är det väll dags o uppdatera
     
  11. thenolifers

    thenolifers Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mmm, sant. Kanske skulle guiden kunna kompletteras med hur man uppdaterar radion? Jag vet i alla fall en person, nämligen jag själv, som är i behov av en sådan guide :)

    Jo, angående bilder tänker jag att det kanske främst är bilder när man är inne i fastboot-läget. Du skriver om de där androiderna som åker bräda, det skulle kunna vara en bild. Nandroidbackup-delen skulle nog också kunna lyftas med bilder.

    Tänkte på det här med oem-unlock. Kanske går det att tydliggöra att det är på telefonen det dyker upp en massa text när man genomför det steget.

    Och jo, den här guiden borde ju in på wikin!
     
    Last edited: 7 mar 2010
  12. korv

    korv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har en äldre version, letade lite på wikin men hittar ingen info om vad radio är eller varför den ska uppdateras , ska kolla mer sen men om du har ett snabbt svar så skulle det uppskattas:)
     
  13. patroN

    patroN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara rent generellt vad som CM innebär lite grundläggande. Hittar inget konkret
     
  14. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Lite kort: CM är en förkortning av CyanogenMod. Cyanogen är en utvecklare som bygger vidare "standard"-ROMar och lägger till funktioner och förbättringar. Se http://www.cyanogenmod.com/
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    @korv
    Jag tänkte ta med detta först, men eftersom det dyker upp en viss "brick"-risk och att jag själv inte lade in den så hoppade jag över det och det är därför andra posten i tråden står som reserverad än så länge.


    Du kör ju med en nyare så du får gärna skriva hur du gjorde så kan jag lägga till det. :)
     
  16. korv

    korv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad är det som kan gå fel när man uppdaterar radio?
     
  17. TossiToker

    TossiToker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är väll en hel del,

    Filen kan vara korupt "trasig"
    Strömen kan ta slut i mobilen
    Du kan tappa mobilen så den stängts av

    Listan går som sagt göra lång,
     
  18. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem, jag kan komma in i recoveryn via adb, men om jag försöker via mobilen enbart så kommer jag till gubben med utropstecknet. Någon som vet vad jag gjort för fel och hur jag löser det. Har lagt in ra recoveryn på minneskortet. Men får inte till det
     
  19. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Menar du att telefonen botar in i recovery när du skriver adb reboot recovery men inte om du startar och håller trackball intryckt?
     
  20. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    yes, när jag håller inne trackballen så bootar den in i fastboot (flashade recoveryn via fastboot) men via fastboot boot recovery-RA-nexus-v1.6.2.img så kommer jag in i recoveryn.