Train Status Sweden - En pendlares bästa vän

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av RickardP, 11 jan 2011.

  1. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Inga som helst kommentarer på detta?
     
  2. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jo, det är så.
    Men jag vill gärna se ordinarie tid och ny tid i stationsvyn.

    Speciellt när det blir riktigt mycket strul, och ett tåg kan bli såpass sent så att tåget som skall gå efter faktiskt kommer att gå före, så man får en lite bättre "överblick"
     
  3. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    I och med att SJ nu släppt sin app så kändes det ganska meningslöst att fortsätta, men så fick jag höra att det tydligen är så att SJ totalt koncentrera sig på sina egna tåg och inga andra så jag som hämtar data från Trafikverket har mera tåg i databasen.

    Sen har det senaste dagarna dykt up väldigt intressant information som kommer förhoppningsvis att lyckas göra Train Status Sweden stabilare och snabbare.

    För er som kört min app länge eller i alla fall testat den får gärna komma med för och nackdelar vs SJs app så ska jag försöka förbättra TSS till det bättre.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kommer fortsätta använda din app. SJ:s app visar inte information från de tåg jag åker med, men det gör din app. Dessutom är det osäkert om jag överhuvudtaget skulle använda SJ:s app. Av erfarenhet vet jag att information från SJ inte är att lita på :) Jag kommer att fortsätta använda din app, även om SJ skulle visa info om mina tåg.

    Jag tycker att det är ett stort plus att ha direktkontakt med utvecklaren av en app eftersom det gör att man kan rapportera buggar och komma med förslag. Om det inte är ett enormt företag (som t.ex. SJ) som utvecklar en app, känns det ju som att det inte tar så lång tid innan en ny version av appen kommer.

    Men så till någon typ av jämförelse:
    SJ:s app visar på karta var tågen befinner sig. Huruvida det är live eller inte vet jag inte, men det är en bra funktion. Om det går att fixa i din app skulle det vara jättebra. Dock misstänker jag att Trafikverket sitter och håller på den informationen och de ger kanske inte ut den till folk?

    I SJ:s att kan man söka på tågnummer. Dessa finns och visas för alla på Trafikverket hemsida (Läget i tågtrafiken - Trafikverket) så det borde väl kanske gå att fixa?

    En mycket bra funktion som SJ:s app har, är att man får notifikationer om ett tåg är försenat. Det skulle jag vilja ha i din app också. Ungefär som i SJ:s app: Man kan välja ett tågnummer eller en station och sedan välja mellan vilka tidpunkter och vilka dagar man ska få notifikationer. För att spara batteri skulle jag vilja att man kunde välja hur ofta appen ska kolla om ett tåg är försenat. Kanske var 10:e, eller var 20:e minut? Ju fler alternativ desto bättre. Kanske går det att göra så man kan välja tider med hjälp av Tasker?
     
  5. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    hehe, låter bra, kan informera att det fanns ett tåg som var 1½ timme försenad enligt tavlor mm men SJs app visade inte det, enligt en idag.

    Jag försöker hålla så bra kontakt med mina användare som möjligt, kan informera att vi är ett gäng som håller på med tågdata som har bra kontakt just nu runt nya "upptäckter" av data senaste dagarna, bland annat har en hittat vilken webservice SJ appen kör på och samma person hittade vilken webservice nya Trafikverkets info sida hämtar ifrån också.

    Så saker händer just nu i tågdata världen, jag försöker vara inblandad så gott jag hinner och antagligen kommer en helt omskriven server som kommer göra TSS stabilare än någonsin framöver.

    Positionering av tåg är något som jobbas på men får se hur det ska lösas, sökning med tågnummer är något som står på TODO listan sedan start men inte prioriterats men ska höja den i listan då du efterfrågar det ;-)

    Notifieringar är en funktion som är pågång, kommer göra mitt system en aningen bättre än vad jag tycker SJ lyckats med.

    Angående batteritid och notifieringar så tänker du lite fel, allt checkande kommer ske på servern och sedan skicka notifieringar som kan starta appen mm istället för att ta batteritid och jobba på mobilen.
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Så länge informationen kommer direkt från Trafikverket är jag nöjd. :) Ju färre mellanhänder desto bättre? Känns ju som att det borde gå snabbast?

    Det ser jag fram emot!

    Nu kan jag ingenting om sånt, men visst måste väl telefonen koppla upp sig mot servern för att kunna kolla om något nytt har hänt, även om servern kollar mot Trafikverket? Hur ska telefonen annars kunna ta emot notifikationer?
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Dessutom skulle det vara bra om man kunde få se information om problem på en viss station när man väljer att kolla på den stationen.

    [​IMG]

    Den här bilden kommer direkt från Trafikverkets hemsida och visar information om Stockholm C. Du skulle kanske kunna visa samma text i din app? Stationsnamnen som syns längst ned på bilden skulle kunna vara klickbara i din app så man kommer till den station man klickar på - precis som på Trafikverkets hemsida. Hoppas du förstår vad jag menar :)
     
  8. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Japp, pågång...
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Fantastiskt! Mycket bra!
     
  10. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Karta, karta, karta, kartan är det enda som gör att SJ appen är bättre..

    Om man bortser från den sjukt irriterande buggen att man hela tiden får "ändringar sker på servern"..

    Förresten så tror jag att jag kan återskapa den buggen...

    Om man kollar en station, trycker home-knappen och sen ett tag senare tar upp appen igen, så försöker den ladda samma station som var på när man minimerade appen. Det är nu man får det felmeddelandet, trycker du på refresh en miljon gånger får du fortfarande upp samma felmeddelande. Men om du trycker bakåt och sen trycker på stationen, så fungerar det bra.
     
  11. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Okej, karta? Du menar så man kan se vart tåget är?

    Funktion att se vart ett tåg är på karta kommer att komma med hjälp av min samarbetspartner MapFriends.

    Eftersom jag redan har "välj station på karta" genom dem så kommer jag fortsätta med kart funktioner genom dem och denna funktion jobbar dem på.

    För och nackdelar med att blanda in en till app men en stor fördel är att man kan då från MapFriend dela info med kompisar som har det.

    Angående felmeddelandet så har jag bytit ut själva meddelandet så det ska inte stå som det gör nu efter uppdateringen som kommer framöver.

    Men bra förklarat Arias, lite mer att kolla på angående själva felet.

    Jag fortsätter inte lova något men efter kommande helg tror jag att jag kan börja sätta up tidsplan för när nästa version kommer, mitt mål är innan snön kommer i alla fall men förhoppningsvis kan jag släppa en bug fix version inom kort.
     
  12. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis, karta över vart tågen är.
    Skönt att höra att det är på väg, även om jag är skeptisk till att dra in "en till" app i det hela. Men men, återstå att se hur bra det fungerar!


    Glädjer mig att höra, vi alla vet nog hur mycket den här appen kommer behövas när snön väl har fallit..
     
  13. SirMille

    SirMille Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kolla iPhones "mina tåg"

    Jag kanske har missförstått. En app med info för alla stationer är bra, men hur ofta använder man en sådan?

    Man vill ju veta vad som händer med ens egna tåg. Särskillt dom man tar frekvent. Även alternativ om krångel skulle uppstå. För personer som bara reser enstaka gånger skulle även "mina tåg" fungera då du lägger in tåget när du planerar din resa hemma, o sen har du notifikationer om ändringar direkt i fickan. Kanske kan appen även hämta information med lite tätare mellanrum när tågtiden börjar närma sig.

    Läste om en app till iPhone som var tänkt lite såhär.

    För tillfället är no1 tåg (och buss) app Lokaltrafiken för den är grymt enkel, snabb o effektiv.

    Cred till er för ni har spår nummer o lite annan information.
     
  14. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Varför kommenterar du ens här om du inte sätt eller förståt appen?

    Det enda inte Train Status Sweden inte har som du nämner ovan är notifering på försenade tåg, man kan inte heller välja favorit tåg (ännu).

    Det finns ett par appar som gör det du nämnt och SJ har en egen app sedan någon vecka tillbaka.

    Fördelen med TSS vs SJs är ju att jag kör Trafikverkets data medans SJ endast har sina egna tåg.

    Lokaltrafiken har väl inte tåg? eller har den appen tåg beroende på val av bolag du kollar på kanske?
     
  15. SirMille

    SirMille Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag trodde all feedback var bra feedback. Men om jag nu inte förstått appen så kanske det säger ett o annat om den också.

    Du väljer själv om du vill ta åt dig eller inte. Du hade heller inte behövt svara mig om du fann det ointressant eller jobbigt från första början.

    Pga attityden har du iaf gjort att de inte blir mer feedback från mig. Jag är ledsen.
     
  16. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad jag förstod på din feedback hade du ju inte ens testat appen med tanke på vad du skrev.

    Men jag misstolkade kanske och ber i så fall om ursäkt och om du inte förstod appen trots testat den så är det självklart intressant att veta vad som går att göra åt det, men du är den absolut första som någonsin nämner ett ord om att inte förstå den.

    Jag har testat tror jag samtliga andra android appar som har tågdata och TSS är en av dem bästa användarvänlig mässigt vad jag sätt.

    Men jag var ju ganska dryg tidigare så förstår om du inte vill svara på vad du anser var otydligt.
     
  17. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Verkar som att appen slutat fungera helt?

    Får bara meddelande om att servern inte svarar.. Varit så i alla fall sen igår.

    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  18. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för att du skrev det, Google Appengine har nu ändrat om sina regler för vad som är gratis och inte gratis så TSS backend server gick över dem gränserna och då tvärvägras, har satt en budget på 2 USD nu per dag och hoppas det ska hjälpa, kom igång nu för mig i alla fall.

    Jag har en updatering pågång där jag byter backend server och gör att jag kan hosta den på min redan betalande dedikerade server istället för betala dyra priser till Appengine.

    Säg gärna till om det skulle spöka igen.
     
    Arias gillar detta.
  19. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för snabb suppprt, som vanligt!
    Verkar fungera fint nu igen.


    Sent from my Sensation using Tapatalk
     
  20. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Train Status Sweden version 1.5 är nu släppt på Market för updatering, tyvärr verkar ens sparade stationer försvinna, kan bero på updatering av sqldatabasen som sköter det men hade hoppats det skulle inte göra det men men, inte så mycket att göra just nu.

    Stora ändringen är en ny backend server istället för Google AppEngine JavaServlet kör den nu mot en .Net webservice som hostas på min egna swebserver så jag har mycket mer koll på trafik och data mm som görs på den.

    Kan även snabbare fixa problem.

    Nya backend servern hämtar även data från ny data källa på Trafikverket så det borde gå en aningen snabbare att få infon än tidigare då backend skrapade data och omvandlade ganska rejält, nu behövs inte lika stor omvandling.

    Bugfixar finns även med kan dock inte säga alla då det försvann en hel del i en hdd krasch men ni som använder den dagligen borde märka skillnad i meddelanden ni får vid problem mm.

    Återkom här vad ni tycker och känner eller om ni har problem med nya versionen.

    Ungefär samma info hittas på bloggen på Välkommen till Train Status Sweden! - Train Status Sweden
     
    Arias gillar detta.