Batteritips för Arc/Ray/Active/Mini/MiniPro/Neo/Pro

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av PolliSoft, 8 okt 2011.

  1. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag jobbar på Sony Ericsson, bland annat med batterifrågor.

    Ett tips som jag tänkte dela med mig till er som har problem med batteritiden kan göra följande. Observera att det endast gäller de telefoner i titeln, och endast för program-versionen 4.0.1.x (t.ex. 4.0.1.A.0.283 för Arc).

    Bakgrund:
    I de nämda telefonerna sitter ett chip (kallad fuel gauge) vars enda uppgift är att läsa av batterits tillstånd och rapportera batterinivån (i %) till mjukvaran i telefonen. I tidigare programversioner har detta chp haft lite problem med sin firmware, vilket har gjort att batterinivån inte alltid stämt så bra som det går.

    I 4.0.1 fungerar detta mycket bättre, men för att vara säker på att den ska rapportera så bra som möjligt, gör då följande:
    1. Ladda batteriet fullt. När telefonen visar 100%, låt den då ladda ett par timmar till för säkerhets skull. På detta sätt får chippet reda på maxspänningen på batteriet.
    2. Ta bort laddkabeln och ladda ur batteriet fullt, alltså tills telefonen stänger av sig själv. På detta sätt får chippet reda på minimispänningen i batteriet.

    Efter du gjort det kommer chippet in ett läge som kallas "learning mode". Chippet kommer då kontinuerligt att mäta hur batterikapaciteten påverkas och kommer att rapportera mycket exakt batterinivå till telefonen.
    Det finns även andra sätt att komma in i learning mode, men med metoden ovan är det garanterat att man gör det. Att man behöver ladda ur batteriet helt för att komma in i learning mode med denna metod är tyvärr nödvändigt och har med batteriets kemiska konstruktion att göra.

    Om man tar ut batteriet kommer man tyvärr att behöva göra om samma procedur för att komma in i learning mode igen.

    Om någon har frågor som rör detta eller andra batterirelaterade saker, fråga i tråden och jag ska försöka ta mig tid att svara.
     
    Last edited: 8 okt 2011
    kungensbror gillar detta.
  2. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kul med tips inifrån så att säga!
    Det där med batteriets kemiska konstruktion skulle jag vilja att du utvecklade mera..... bla. hur långt tömmer telen batteriet i V innan den stänger?
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jävla intressant läsning! Nästan synd att man har vansinnigt bra batteri i sin Ray. Skulle vart kul att testa :)

    1,3% / timme vid normalt användande räcker fint för lilla mig iaf.
     
  4. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    4.0.1.A.0.283 gav mig tillbaka samma standbytid som jag hade med orginal-firmware på min Xperia arc, kan inte klaga på det då jag får ut 7-10 dagar mellan laddningar.

    Ang. övriga notiser har jag hört nämnas från andra källor att batteriet inte bör laddas ur helt. Naturligtvis är hårdvaran så konfigurerad att även när batteriet når 0% enligt mätare så är det inte helt tomt men det är lika väl något som rimmar illa med vad jag läst.

    En komplett urladdning är förståss inget problem, vad jag förstått bör man dock undvika att göra det regelbundet då det kan minska kapaciteten hos batteriet i förtid. Stämmer detta?

    Sedan så bör det nämnas att många, däribland mig själv, har upplevt kraftigt förbättrad batteri-tid genom att utföra det sk. "batteri-tricket".

    Dvs. att rycka ut batteriet ur påslagen enhet runt 40-50% laddning, hålla det ute ett par minuter och sedan sätta in det igen.

    Resulterar även detta i en återsynkronisering av batterimätaren eller finns det något annat skäl varför detta gett en dramatisk förbättring av batteritiden?

    Det bör nämnas att detta är inte bara relaterat till visad batterinivå, min egen telefon har på tidigare firmware klarat sig betydligt längre innan den slagit av sig själv efter detta "trick".
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det enda jag vet är att telefonerna stänger av sig innan det är helt urladdat då det är som du säger inte bra för nutidens batterier att ladda ur helt och hållet.
     
  6. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Till vilken spänningsnivå som telefonen tömmer batteriet till är kopplat till den plattform som används och de komponenter som sitter med. Alla komponenter måste vara specade att klara spänningarna. I runda slängar brukar det dock vara drygt 3V innan telefonen stänger ner sig.
     
  7. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Det är som du säger inte batteritiden i sig som förbättras om man gör som jag skriver ovan. Det är endast den rapporterade mängden energi kvar som kommer att stämma bättre överens med verkligheten.
    Detta gör att man slipper scenarion där en telefon stänger av sig fast mätaren visar 3% kvar eller att telefonen visar 1% när det faktiskt är 5% kvar.
     
  8. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    En komplett urladdning är förståss inget problem, vad jag förstått bör man dock undvika att göra det regelbundet då det kan minska kapaciteten hos batteriet i förtid. Stämmer detta?
    Regelbundna urladdningar är inget problem för de batterier som används i telefonerna som nämns. En urladdning är ju precis som du skriver inte att tömma batteriet helt, telefonen stänger ner sig långt innan det inte finns någon ström kvar i det.

    Sedan så bör det nämnas att många, däribland mig själv, har upplevt kraftigt förbättrad batteri-tid genom att utföra det sk. "batteri-tricket".
    Dvs. att rycka ut batteriet ur påslagen enhet runt 40-50% laddning, hålla det ute ett par minuter och sedan sätta in det igen.
    Resulterar även detta i en återsynkronisering av batterimätaren eller finns det något annat skäl varför detta gett en dramatisk förbättring av batteritiden?

    Om du menar att telefonen visar högre % efter "tricket", kan det ha med följande att göra.
    När du laddar ur ett batteri ser kurvan ut som enligt denna bild:
    [​IMG]
    När du drar ut batteriet och sätter in det igen (speciellt runt 50%) kommer fuel gauge-chippet att estimera vad som är kvar. Det enda det har att gå på är spänningen för tillfället. En liten felbedömning i voltmätning kommer att slå ganska mycket på estimeringen i den regionen av kapaciteten.
    Det resulterar också i att all data som fuel gauge-chippet samlat på sig om batteriet kastas, och det börjar om igen. När det börjar om igen förutsätts det att det är ett nytt batteri som sätts i. Så om du använt batteriet ett tag och det tappat kapacitet (vilket alla batterier gör), så kommer estimeringen att vara lite sämre än om du låtit batteriet sitta i hela tiden.
     
    Dadido och Exodite gillar detta.
  9. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nej, det var inte det jag menade.

    Jag försökte förklara att det faktiskt inte är en placebo-effekt utan faktiskt en högst märkbar förändring i standby-tid som uppnåtts genom att utföra 'tricket'.

    Vi pratar om att gå från 1-2 dagar till 5-7 dagar.

    Det du säger angående kalibreringen verkar högst rimligt, jag börjar tro att rycka batteriet kan helt enkelt ha botat buggen som förhindrade telefonen att gå ned till fullo i deep sleep.

    En enkel omstart hjälpte inte mig men att rycka batteriet gjorde det, som sagt inget med den visade batteritiden att göra utan snarare den faktiska.

    I vilket fall är jag naturligtvis glad att problemet är borta i nuläget hur som helst, bara ren nyfikenhet från min sida. :)
     
  10. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ok, då förstår jag. Det är ju grymt bra att batteritiden gått upp, men det beror troligen på något annat än det som beskrivs i denna tråden.
     
  11. Zkeeter66

    Zkeeter66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Då får jag gratulera att du har löst det som stordelen av batteri tillverkarna söker svaret på! :P
    Med tanke på att du har utökat batteriets kapacitet med ca 200 % börjar det lukta Nobellpriset i kemi.......

    Som pollisoft säger. din förändring ligger i mjukvaran/appar, inte i hårdvaran, Tyvärr.
     
  12. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Lite kul med dessa inlägg som dyker upp ibland med batteritider som är helt oslagbara... :-).

    Det finns ingen smart phone som klarar mer än två dygn om du ska ha den "smart", dvs använda den med full synk osv.

    Att köra det sk "batteritricket" tror jag inte speciellt mycket på, däremot testade jag att dra ur det helt som trådskaparen beskriver. Det gav nog ca 5 timmar extra :-).

    Sent from my Neo
     
    androm och Zkeeter66 gillar detta.
  13. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Intressant läsning. Tack för goda tipps och förklaringar här. :)
    Man kan aldrig få nog med batteri till sin smart phone. Var på efterfest i lördags och körde slut på min mobils batteri med spotify, för alla glada deltagare på efterfesten ville "höra sin låt" hela tiden. Till slut dog telefonen av batteritorsk.
    Hur jag än vrider och vänder på saken så kan jag inte få lika bra batteritid som på mina gamla feature-phones. Går ej att jämföra ens.
    Det värsta jag har varit med om i batteritid var SE P990i (Ursäkta Sony Ericsson), jobbade på ett ställe som fick in 50 stycken sådana när de kom. De var törstiga som fan, fick tillbaka flera stycken på en gång för att användarna som fått en sa att batteriet tog slut på en halv dag. Problemet var att de synkade mailen i sina mobiler och denna synkning slukade batteri så det stod härliga till, trots att jag ändrade inställningar så att mobilen inte skulle synka så ofta så var mobilen blodtörstig som attan efter energi.

    Jag kopplade in en P990i på min USB-port på datorn och satte på laddning, efter 7 timmar när jag skulle gå hem från jobbet kollade jag batterinivån på mobilen, USB-porten hade lyckats ladda upp den från 30 till 35% på dessa timmar. Sedermera släppte SE någon uppdatering som hjälpte att lösa problemet rätt mycket som tur var, för att som jag var på väg att göra var inte kul. Samla in alla 50 lurarna och skicka tillbaka. :(

    Symbian = ShitCrapTurd OS ;)
     
  14. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har en fråga till Pollisoft angående min X10s batteri. Copy-paste:ar detta från ett gammalt inlägg jag skrivit i X10-forumet.

    "Jag måste bara höra om det är någon annan som har sett liknande tendeser på sitt batteri som jag gör.

    Surfade idag med mobilen, använder dolphin mini och har många flikar uppe samtidigt. Den var fulladdad i morse och efter 1½ timmes surfande var den nere i 12%. Brightness ca 65%.

    Lägger sedan av mig mobilen (ej i laddare) under 20 minuter. Kommer tillbaka och ser att den nu är upp i 19%. Spelar sedan Angry Birds (Rio) i ca 25 minuter och telefonen visar nu 18%.

    25 min spelande tog alltså 1% medans 1½h surfande tar 88%? Vad kan det vara för fel? Är det dolphin mini som kanske är skurken?"
     
  15. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    X10 använder inte det fuel gauge-chip som den här tråden handlar om. Sättet att mäta batterikapacitet kvar sker helt i mjukvaran för X10/X10Mini/X10MiniPro/X8. Dock handlar det om samma grundprincip. Funktionen som skall visa rätt nivå i % behöver två ställen på skalan att använda sig av. Den bästa mätningen får man genom att ta den ena punkten vid full laddning och den andra som full urladdning (där telefonen stänger av sig). Estimeringen av hur mycket batteri som är kvar sker sedan genom "Coulumb counting", dvs man mäter hur mycket ström som går ur respektive in i batteriet.
    För att gå tillbaka till din fråga så skulle det kunna vara så att batteriets kapacitet var felestimerat när du började surfa, och mätningarna under tiden gav en mer korrekt estimering.
    Tyvärr endast gissningar, det krävs mer undersökningar innan man kan säga något säkert.
     
    Last edited: 11 okt 2011
  16. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för svaret. Har testat kalibrera mitt batteri ett par gånger (har funnits diverse trådar här och på xda för x10) men det kanske inte riktigt har fungerat
     
  17. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det tycks som att mina inlägg är mycket mer svårlästa än jag ämnat, jag ber om ursäkt för det.

    Det var aldrig min intention att påskina att batteriet i sig skulle magiskt tredubbla sin kapacitet genom det välkända 'battertricket'. Dock har nämnda trick resulterat i en markant ökning av den faktiska standybytiden så någon sorts effekt måste det haft.

    Min intiala tanke var att detta skulle ha att göra med kalibreringen av batterimätaren eller liknande men efter att ha läst Pollisofts inlägg tycks det tydligt att sådana förändringar inte alls borde hamna inom den skala som diskuteras.

    Därmed tycks det mig mer rimligt att utförandet av 'battertricket' snarare botat någon existerande bug som fått enheten att dra konsumera mer energi än brukligt.

    Ledsen om detta var oklart från mina inlägg.
     
  18. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Bevisligen är det många som har fått hjälp av batteritricket. Inte bara SE-modeller utan även många andra modeller av andra tillverkare här på forumet. Så någonting är det som hjälper med det.
     
  19. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag kan iofs mycket väl tänka mig att en stunds surfande tar mera energi än att spela ett spel. Spelet håller visserligen displayen tänd hela tiden, och det går förmodligen åt en del beräkningskapacitet, men när man surfar så måste någon form av radiofunktion vara aktiv, antingen 3G eller WiFi, och det är nånting som drar ordentligt med ström.
     
  20. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Låter visserligen rimligt. Men det är väl också underligt att batteriet "laddar" upp sig när jag sedan slutar surfa?