Ett första intryck

Diskussion i 'Xperia ray' startad av gudas, 6 sept 2011.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det gör det ju absolut. Svårt att jämföra om man inte har telefonerna bredvid varandra under mätperioden :)

    Drog ur min vid 12 idag och nu, sju timmar senare, har den 79% kvar. 3% i timmen. Då har jag snackat lite i telefon, spelat Wordfeud och snackat lite på Gtalk.

    Då kör jag Green Battery bjafset och mycket wifi.
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Kolla med CPU Spy att den verkligen går ner i Deep Sleep och stannar där långa perioder (ser inte ut så). Tom min X10 mini drar typ 0.5-0.8% i timme då den vilar (3G + Data + BT påslaget, dock med sync avstängt förutom en väderwidget)
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har kört CPU Spy en stund nu, och största delen av tiden så ligger den i "Deep Sleep" (2 h), följt av 245 MHz (31 min). Det är nog 3G-tillgängligheten som är problemet i alla fall
     
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Min Ray är inte direkt någon höjdare när det gäller batteriet. Ligger också i deep sleep största delen av tiden och nu är jag nere på 41% kvar, drygt 8 timmar efter att telefonen laddades. Har dessutom konstant full 3G-mottagning på jobbet, så det lär knappast vara mottagningssvårigheter som är problemet.

    Spelat och surfat lite på raster, men större delen av dagen har telefonen legat i standby. Har inte lyckats identifiera några uppenbara batterislukare bland mina installerade appar heller.

    Batteriet räcker visserligen fortfarande någorlunda för mina behov men det är långt sämre än på min tidigare ZTE Blade där jag kunde ha 70-80% kvar när jag går och lägger mig på kvällen.

    Haft luren i ungefär en månad nu så det borde inte bero på att batteriet inte har kommit upp i kapacitet pga att ha laddats för få gånger.. Gissar på att min Ray antingen har levererats med ett risigt batteri, eller så behöver det kanske en kalibrering.
     
  5. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter tio timmar idag hade jag under tjugo procent kvar på batteriet, utan att ha gjort något annorlunda med telefon än vad jag brukar hinna med när jag arbetar. Det är snarare så att jag använt den mindre.

    Brukar ligga på ungefär sextio procent när jag kommit hem under de två veckor jag haft telefon. Redan efter någon timme har den varit under nittio. Har reparerat telefon för att se om det gör någon skillnad.

    T.ex. wifi av, eller inställning för gps verkar inte göra någon större skillnad under den tid jag haft telefon.

    Skärmen har kunnat förbruka trettio till fyrtio procent utan att den varit aktiv. Kanske är normalt.

    Energiförbrukningen är jag lite missnöjd med, kanske att det beror på att jag fortfarande inte är tillräckligt bekant med telefonen och Android.

    Storleken riktigt älskar jag. Jämfört med min iphone så är telefon med flipfodral liten i handen. Skärmens storlek med upplösningen är inte ens i närheten av att kunnas jämföras.

    Jag har ju begränsad erfarenhet av smartphones, men mitt positiva intryck av telefon bara växer och växer för var dag.

    *supernöjd*

    -Tapatalk- Xperia Ray
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jaja, så illa är den väl inte i alla fall. Just nu visar den "Unplugged for 15 hours" och batterimätaren visar 40%. Det blir i medeltal 4 % / h.
    Men jag har även en X10 mini pro, och den kan visa "Unplugged for 85 hours" och 35% kvar.
     
  7. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har kollegor på jobbet med X10 mini pro som inte klara 8 timmar utan att ladda och de använder telefonen mest att ringa med och bara synka jobb mail.
     
  8. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ja, så är det ju med alla telefoner. Inget unikt med Ray eller X10 mini. För varje person som får dålig batteritid går det alltid att hitta någon som får bra batteritid med "lite" användning. Med smartphones och multitsking blir telefonerna dessutom än mindre predikterbara.

    Likt daltemyr laddar även jag min gamla X10 mini typ var tredje eller fjärde dag.
     
  9. Graffen

    Graffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    'Predikterbara"? Oh, rly? :D
    Vad är det för fel på "förutsägbara"?
    Teknis-slang minsann... :cool:
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det här med batteriindikatorn är ju delvis ett mentalt problem också. Vissa tycker att det börjar bli tomt i bensintanken i bilen när bensinmätaren visar på två tredjedelar.

    Sen är det ett tekniskt problem också, på min förra mobiltelenon, när batteriindikatorn var ett till hälften fyllt batteri, så lärde man sig att det inte betydde att man hade halva batterikapacieten kvar utan att det var en halvtimme kvar innan batteriet var heldött. Androids batteriindikator, eller om det är hårdvaran i min X10 mini och och Arc som är bättre, verkar man kunna lita på mera, så står det 50% i batteriindikatorn, så har verkligen bara halva laddningen gått åt. Det tar kanske en stund att vänja sig vid.
     
  11. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER


    Idag efter fyra timmar hade den tagit fyra procent, en klar förbättring efter jag körde reparation igår. Nu vet jag inte om fru är pga detta eller för att något av de program som jag tidigare testat strulat till det.

    Jag kör med samma program idag sin jag körde undan reparationen igår.

    Haft samma program "igång"också.

    -Tapatalk- Xperia Ray
     
  12. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vad var det för reperation du körde? Var den inlämnad eller gjorde du ngt själv?
     
  13. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det var den reparationen som man erbjudsatt göra via programmen som man kan installera på datorn.

    Vid koll av uppdatering till telefon så erbjuds man det. När man har telefon ansluten till datorn.

    -Tapatalk- Xperia Ray
     
    Hiero gillar detta.
  14. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Läste att gummit på baksidan lossnat för någon. Är detta ett reellt problem eller? Ger det en känsla av att kunna lossna lätt?
     
    Last edited: 19 okt 2011
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har i alla fall råkat ut för detta. Det är ena nedre hörnet på baksidan som numera är blankt i stället för matt. Det handlar om en yta på ca 1x5 mm. Kanten ser ut ungefär som skinn som flagnar när man solat för mycket. Det är inget man direkt lägger märke till eller stör sig på så hemskt mycket dock. Jag har inte gjort något försök till garantianspråk eller liknande, jag tror inte att det ens går, jag skulle antagligen bli utan telefonen i två veckor varefter Annovo konstaterar att jag varit oaktsam eller att telefonjen på något märkligt sätt blivit fuktskadad.
     
  16. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är bara ett problem som uppstår på rayen med svart skal, då det är den enda med gummibeläggning. Min ray guld är helt blank plast på batterilocket.
     
  17. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är lite märkligt att det bara är den svarta som har fått denna beläggning, men jag kan dock tänka mig att andra kulörere, särskilt de ljusare, skulle lätt kunna se ganska smutsiga ut efter ett tag, eftersom en matt yta är svårare att hålla ren.
     
  18. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Är det såpass att det kan vara värt att välja bort den svarta helt även om man nu gillade denna bäst?
     
  19. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    150kr plus frakt för en ny baksida och man kan då kanske välja en annan färg. Fronten på den svarta är ljusgrå.

    Om nu färgen försvinner.

    Så, tja, vet inte om det hjälper att välja men bra att veta kanske.

    -Tapatalk- Xperia Ray
     
  20. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vardå? original?