Problem: Mobil stänger av sig.

Diskussion i 'Sensation - Allmänt' startad av magnuso, 23 sept 2011.

  1. magnuso

    magnuso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Märkte idag att min mobil var avstängd. När jag satte på den så visade den 50% mindre batteri än det skulle vara kvar. Då ringer telefonen och den stänger av sig. Provar att starta den igen ett par ggr och tillsist vill den vara igång men då visar den mer batteri. Ringer igen på den och den stänger ner sig. Startar om den då har den mindre batteri igen. Låter den vara igång tills det ringer och då funkar den med ca 12% batteri kvar. Testar att starta om den mest för skojs skull, då har den 80% kvar av batteriet.
    Kör orginalrom. Blir att testa under helgen.
     
  2. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Lämna in den!
     
  3. GurraATG

    GurraATG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag lånar den här tråden lite grand eftersom jag har exakt samma bekymmer som dig och jag inte kommer vidare med min garanti.

    Telefonen kör 2.3.4 med orginal-rom

    Jag köpte min Sensation precis efter att den släpptes i våras och var då otroligt nöjd med mitt köp. Den absolut bästa telefon jag någonsin haft både vad gäller byggkvalitet , design, funktionalitet och hastighet. Totalt sett har jag fortsatt varit nöjd om det inte varit för detta problem.

    Bekymren började efter 3 veckors användning, när jag tog upp telefonen ur fickan en dag så var den avstängt, min första tanke var att jag glömt att starta den på morgonen och slog därför automatiskt på den igen och lade tillbaka den i fickan (eftersom den tar ett tag att starta upp). Efter 5 minuter skulle jag slå in pin-koden men då var den åter avstängd. Nästa uppstart väntade jag med att lägga ner den i fickan för att se vad som gått fel. Denna gång kom jag ända fram till att Sense laddade upp widgets varefter skärmen släcktes. Jag trodde först att det var "skärmsläckaren" som gått in men när jag tryckte på "On/Off" knappen så startade telefonen igen.

    Detta förlopp återupprepades under flera timmar. Olika gånger så kom jag olika långt. Några gånger så var telefonen igång en hel halvtimme. Vid några tillfällen satt den även på laddning. På kvällen så upphörde helt plötsligt fenomenet och telefonen klarade av att vara igång under natten.

    Eftersom jag skulle iväg på semester dagen efter valde jag för säkerhets skull att göra en "fabriksåterställning" och installera alla applikationer från början. Allt verkade frid och fröjd ungefär en vecka när förloppet återupprepade sig. Ibland kom telefonen enbart till pin-koden och ibland klarade den sig en halvtimme.

    Jag valde att lämna in telefonen (fabriksåterställd) till NetOnNet och förklarade bekymret. De hade aldrig hört om det förut men skickade iväg den till Anovo. Efter 4 veckor kom den tillbaka utan att de hittat något fel men uppdaterat programvaran.

    Denna gång klarade sig telefonen ytterligare 1 vecka men började sedan att stänga av sig.

    Nästa gång jag var på NetOnNet så valde de att ge mig en ny telefondel. Jag fick behålla bakstycke och batteri för att försöka utesluta en del i denna felsökningssoppa. Eftersom de inte hört talas om detta bekymmer tidigare hävdade de att det troligtvis var något program som jag installerat som stängde av telefonen. Jag är mer av den inställningen att det är ett hårdvarufel, återkommer längre ner till varför.

    Den nya telefonen klarade sig rekordlång tid, 5 veckor innan den helt plötslig en dag var avstängd. Denna gång kom problemet lite saktare. Efter denna enda avstängning klarade den sig ytterligare 1 vecka fram tills nu. Nu stänger den av sig ett tiotal gånger i rad och är sedan igång ett dygn. Sedan stänger den av sig igen.

    Jag skulle nu behöva er hjälp med att isolera felet ytterligare. Jag har lite olika vägar framåt.

    Min misstanke just nu är som sagt att det är något med hårdvaran, speciellt strömförsörjningen. När detta händer är det inte något "avstängningsförlopp" som man hade väntat sig vid en "mjukvaruavstänging". Telefonen bara slocknar och går att starta upp på direkten. Detta tycker jag tyder på att strömmen helt plötsligt brytits. Detta skulle kunna ha att göra med glapp mellan batteri och telefon (vilket skulle kunna förklara varför samma fel inträffar på olika telefoner). Detta skulle dock inte kunna förklara att det inträffar massor av avstängingar under en kort tid för att sedan fungera länge utan problem.

    Jag skulle behöva visa att inget annat program beordrar avstängning. Om jag minns rätt bygger ju Android på Linux och varje applikation är en egen användare med egna rättigheter. I Linux är det om jag minns rätt enbart administratörer eller power users som har rätt att stänga av enheten. Gäller samma för Android. Isådana fall hur ser jag vilka användare (program) som har dessa rättigheter? Jag skulle kunna sedan kunna avinstallera dessa och se om problemet kvarstår och då bli isolerat till hårdvarufel. Tänker jag rätt?

    Ett annat steg vore att låna ett nytt batteri från NetOnNet för att ha provat två helt olika konfigurationer.

    Blev visst mycket text, hoppas ni orkar läsa det :)

    Har ni några andra idéer? Det jag uppskattar hjälp med snabbast vore ett sätt att se vilka program som har rättighet att beordra en avstängning.

    Tack för hjälpen på förhand!

    mvh
    /Gustav
     
  4. magnuso

    magnuso Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt problem löstes med att jag ringde HTC och förklarade.

    De skickade ett nytt batteri och efter det har mina problem försvunnit.
     
  5. kralleman

    kralleman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    magnuso: Problemet har fortfarande inte dykt upp? Funderar på om jag skall köpa nytt batteri istället för att skicka in till anovo. Men om problemet dyker upp snart igen efter byte av batteri så är det ju ingen större vits..

    Hur fick du dem att skicka ett nytt batteri? De ville inte göra det till mig...