När kommer en smartphone med bra batteritid?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xtreme, 13 okt 2011.

  1. xtreme

    xtreme Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nästan alla smartphone lider av dålig batteritid, särskilt de med större skärm och bra prestanda. Finns det någon smartphone framöver som planerar att ha bra batteritid (iaf mkt bättre än telefonerna idag) och prestanda. Några rykten?
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Först och främst får du nog definiera "bra".

    Jag tycker två dagar är bra nog för mig.
     
  3. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Svårt när skärmarna blir större också.
    Det är väl den som drar typ 90% av batteriet.

    Att jämföra en vanlig nokia 3110 med en smartphone kanske inte är rätt melodi.
    Dock håller jag med om att batteri förbrukningen är ett litet problem när man använder telefonen till allt möjligt musik spel twitter osv.

    Tycker dock att min nalle klarar sig hyfsat dock hört att vissa modeller som har problem.
     
  4. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Fattar inte problemet. Så länge en telefon räcker en dag (en lång dag som kanske avslutas med en fest fram till 3-4) är det väl inga problem?
     
  5. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Ja, frågan är vad bra är ?

    Mina Androider har räckt och räcker utan problem en dag. Jag laddar varje natt vare sig det behövs eller ej,mest bara för att vakna och ha ett fullt batteri.

    När jag sitter i bilen laddar jag via en ciggladdare för att förstärka ytterligare.
    Så länge batteriet räcker 1 dag med mitt önskade användande är jag nöjjd
     
  7. Gutenisse

    Gutenisse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag pratar ca 8 timmar om dagen via bluetooth och jag tror telefonen klarar drygt 2 timmar utan laddning. Helt ok.

    Som "dator" räcker den ungefär lika länge och som bokstöd fixar den ett dygn.

    Jag är nöjd med batterikapaciteten.

    Skickat från min HTC Desire Z med Tapatalk
     
  8. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Batterier är svårt. Utvecklingskurvan för batterier är inte så spännande och man kan inte förvänta sig att det händer något revolutionerande de närmsta decennierna heller.

    I min utbildning lär vi oss en del om hybridbilar och elbilar. Där är det största problemet att det största batteriet du rimligen kan ha i en bil (sen blir det för stort/tungt), tar dig ungefär 3 mil. På en vanlig dieseltank kommer man ungefär 50 gånger så långt. Sen tar det 5 minuter att tanka dieselbilen och den är full igen. Batteriet i elbilen tar flera timmar att ladda. Bara för att ge lite perspektiv på hur dåliga batterier är som energilagrare...

    Visst kan man prata om att göra en effektivare bil, bättre däck, skrov med mindre luftmotstånd och så, men som bäst kanske man kan hoppas på att fördubbla körsträckan i det långa loppet (pun unintended).

    Eller att bygga processorer som drar mindre ström, mobilnät som kräver lägre effekt, osv, men man kommer inte att komma så långt där heller. Skärmen står, som det har nämnts, lätt för 80-90 % av batteriförbrukningen en vanlig dag. Och skärmen behöver ge ut en viss effekt i ljus. Nu har jag inte räknat på det och vet inga siffror, men man kan knappast göra skärmarna oändligt mycket effektivare än idag.

    Nä, för att lösa batteriproblemen på smartphones, så behöver vi nog komma på bättre sätt att ladda telefonen på, oftare. Solceller på baksidan, skakladdare som i vissa armbandsur, induktionsplattor i bordet på tågen, cykeldynamo, osv ... Det finns en del idéer, men ingen är tillräckligt bra för att bli kostnadseffektiv (eller laddningseffektiv)... :S
     
  9. fredda88

    fredda88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2011
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kanske dags att hoppa av utbildningen om ni blir matade med helt felaktiga fakta. De flesta elbilar idag tar dig iaf 10mil på en laddning!

    Mitsubishi i-MiEV och ett par andra märken ligger kring 13mil.
     
  10. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag överdriver en aning för att få fram perspektivet.

    Ska du komma 10 mil med en elbil av mått som liknar en vanlig bil idag, väger batteriet 400 kg. Det är en ganska stor del av den totala vikten (neråt 10 % av vad en FULL dieseltank väger)

    Mitsubishin du nämner är en väldigt liten bil med ungefär 60 hästkrafter. Om man dubblar bilstorleken och motorstyrkan, kommer man inte riktigt lika långt som med den klena minibilen (ungefär hälften så långt).

    När jag pratar om laddning som tar flera timmar, så utgår jag från ett vanligt eluttag i väggen och maxeffekten du kan få ut där. Tills varenda garage har fått ett speciellt högeffektuttag, får vi nöja oss med det.

    Men, jag kom på att jag också ljög. De 3 milen jag pratar om är rimlig räckvidd för en hybridbil där man använder endast elmotorn. Som sagt, handlar kursen om hybridbilar, så jag blandade visst ihop siffrorna lite.

    Hursomhelst, så kan man inte förvänta sig att elenergi/kg kommer fördubblar vartannat år a la Moores lag. Kommer vi längre än vi gjort idag, så är det förmodligen med ännu farligare och ovanligare grundämnen än vi använder idag. Jag kanske låter pessimistisk, det är inte meningen. Jag vill bara betona att batteriutvecklingen i princip står stilla, medan telefonerna blir mer och mer krävande...
     
  11. hallonraden

    hallonraden Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    hejsan
    har en motorola defy, köpte ett 3500-batteri från dealextrem.
    nallen blev lite tjock men slår man av datahanteringen när man inte surfar så räcker laddningen några dagar...:)
    vänligen nils
     
  12. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Men varför har batterierna utvecklats så jäkla långsamt dom senaste 10 åren överhuvudtaget? Det mesta inom elektornik blir ju bara bättre och effektivare osv.. varför inte batterier.. tänk va najs om dom kom på nån ny teknik som gjorde att man kunde få ut en veckas aktiv användning med en smartphone.. lär det hända inom 50 år eller... hahha
     
  13. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag är inte proffs på batterier, men batteribranschen slåss mot lite andra utmaningar än resten av teknikutvecklingen gör.

    Det finns helt enkelt en fysisk (kemisk) begränsning för hur mycket elektrisk energi du kan lagra i ett ämne. Det räcker liksom inte med exaktare tillverkningsteknologi för att kunna trycka in fler elektroner än det får plats...

    Särskilt återladdningsbara batterier är svårt. Olika batterityper lider av olika begränsningar. Vissa typer blir sämre varje gång man laddar upp dem, vissa blir avsevärt sämre om de laddas ur (sånna har vi i våra telefoner), vissa är effektiva men osäkra och måste omgärdas med skyddsanordningar som gör dem större än mindre effektiva batterier, vissa är miljöfarliga, vissa tar en evighet att ladda upp, medan andra ger för svag uteffekt.

    Det finns inte oändligt med kombinationer av material som på ett bra sätt kan lagra elenergi, och de kombinationer som finns verkar ha olika nackdelar.
     
  14. theLadder

    theLadder Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Verkar inte vara nån vettig lärare ni har?
    Man kan räkna med att en elbil drar max 2 kWh/mil, så 10 mil = 20 kWh, om det väger 400 kg har batteriet endast en energidensitet på 50 wh/kg, dags att vakna?

    Men lita inte på mig, kolla på ett par exempel:
    Tesla Roadster:
    En sportbil som började levereras 2008, en bil som finns på riktigt alltså.
    The Electric Tesla Roadster | Tesla Motors
    Tesla Roadster - Wikipedia
    55 kWh batteri som väger 455 kg, dvs 120 wh/kg!
    Bilen drar 1,33 kWh/mil, och får då en räckvidd på 40 mil.
    Dessutom har den 288 hk och gör 0-100 på under 4 sekunder!
    Har åkt med i en och den är häftigaste bilen jag åkt i.

    Tesla Model S:
    Lyxig sedan som lanseras nästa år.
    Model S | Tesla Motors
    Tesla Model S - Wikipedia, the free encyclopedia
    Största batteripaketet har 85 kWh och väger 540 kg (ligger som en platta i golvet, låg tyngdpunkt!).
    Det ger 157 wh/kg, tre gånger bättre än 50 wh/kg som du talar om?
    För 10 mils räckvidd skulle batteriet väga runt 150 kg, inte 400 kg som du sa.
    Bilen väger ändå ungefär lika mycket som en bmw 5-serie.
    Orginalversionen gör 0-100 på ca 5,7.
    Kommer även en sportmodel som gör 0-100 på under 4,5.
    Räckvidd 48 mil.
    Kommer även ha snabbladdning så att den går att ladda på under en timme, visst kommer det ta lång tid att ladda på vanligt eluttag, men är det batteriernas fel? (va ju det vi diskuterade). Att det tar lång tid att ladda hemma bör ju inte spela så stor roll, man ligger ju ändå och sover hela natten.
     
    Last edited: 15 okt 2011
  15. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Har man inte data igång alltid kan man lika gärna ha en gammal Nokia. Själva poängen med en smartphone är ju att alltid vara uppkopplad och uppdaterad.
     
  16. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja, det stämmer. Och så kostar den 400 000 spänn. Och batteriet i den väger ett halvt ton. En full tank diesel väger 10 % av det. (Fast, ja, motorn blir lättare än en dieselmotor, så hela bilen väger inte mer än en ganska vanlig bil. Men det är med hjälp av lösningar som är alldeles för dyra för vanliga familjer idag)

    Som du säger, så handlar inte tråden om hybridbilar, därför har jag inte lagt fram fler siffror än vad som behövs för att de som inte är insatta i branschen ska förstå att det största problemet med elbilar är batterierna och laddningen av dessa. Jag försöker inte säga att elbils/hybridbilsbranschen är död. Om jag startat en tråd om det hade det varit för att berätta att jag tror det är där framtiden ligger.

    Mina siffror blev lite röriga när jag blandade föreläsningsanteckningar med wikipedia-info (400 kg fick jag ifrån wikipedia, räckvidden på några mil fick jag från föreläsningsanteckningar med batterier som väger ungefär som en full tank diesel). Men som sagt lade jag inte fram siffrorna för att berätta om elbilar i allmänhet, utan för att visa att batterikapacitet är ett problem i alla branscher där man är beroende av den.

    Jag pratar gärna om hybridbilar i ett annat forum (eller bussar/lastbilar/hjullastare, som vi sysslat mer med).
     
  17. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tekniken finns men för att allmänheten ska få tillgång till det så måste det vara lönsamt för tillverkarna.
     
  18. nane

    nane Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det där med alternativa laddningsmetoder låter som en bra ide'. Kinetisk energi borde man kunna använda sig av,åtminstone de av oss som cyklar och går och inte har bil. Solceller är kanske svårare då man inte gärna flashar med sin telefon (om man inte är 15 år). Men allt mindre lurar kräver också mindre batterier (ytmässigt) och då kan man inte få lång batteritid på köpet,det motsäger sig självt. Numera är jag van att ladda min telefon varannnan dag,i början var det en störande grej och de som köper en ny mobil idag som uppgraderar från nån gammal modell blir chockade av att batteriet inte håller en vecka. Får man välja mellan smidighet och batteritid tar jag smidighet.
     
  19. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nu är det ju inte så svårt att stänga av/sätt igång data/3G trafik.
    Jag gör alltid det när jag vill spara på batteriet, har en skit simpel widget som fixar biffen. Tar ungefär 5 sekunder sen är data igång igen :P
     
  20. Fredag

    Fredag Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kan inflika lite smått att Galaxy Note har ett batteri på 2500 mAh som standard. Det är väl ändå ett rekord för standardbatterier?