Roota?

Diskussion i 'Evo 3D' startad av calz, 9 okt 2011.

  1. calz

    calz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  2. Freeman

    Freeman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Skulle jag också vilja veta, har inte riktigt "vågat" roota min ännu, är ni många därute som gjort det, och vad har ni gjort med mobilerna efter att ni rootat, vad har ni plockat bort, installerat som ni inte kunde innan, och så vidare, jättebra att detta kom upp, skriv allt ni kan ni som rootat!!!
     
  3. Henka

    Henka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nån som prövat då?
    Vill se lite grymma modar till en grym lur snart!
     
  4. Jaw_B

    Jaw_B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Länken till guiden är för CDMA versionen av evo3d:n. Tror vi måste följa en guide som gäller GSM versionen. (Provat att temp-roota enl en CDMA guide, och det gick iaf inte) Och efter en del läsande på XDA-dev så verkar det som det är problem med att roota GSM versionen än så länge. Vad jag förstår finns det 2 sätt att låsa upp telefonen. Antingen via "officiella" htc sättet eller också via revolutionary. Men om jag förstått det rätt finns det en bugg som gör att batteriet inte längre kan laddas när telefonen är avstängd om man låser upp telefonen via dessa sätt. (mao. glömmer man ladda telefonen och batteriet går till 0% kommer man inte få igång telefonen igen) Vilket verkar lite trist. Dock har jag inte provat själv, och detta är min första android.. så jag kan ju ha helt fel :) Har någon lyckats roota sin telefon är jag också nyfiken hur man gått till väga!
     
  5. muhsli

    muhsli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    roota telefonen var det första jag gjorde när jag fick den. :)

    Om ni ska roota så ska ni göra det XDA-way och inte den officiella vägen.
    Sen vilket tillvägagångssätt ni gör det på beror på vilket hboot-version ni har.
    För att kontrollera vilken HBOOT-version ni har;
    -Gå in på Menu->Inställningar->Ström
    -Bocka ur "Snabbstart"
    -Håll in strömknappen i överkant och välj "Stäng av"
    -Vänta tills telefonen är helt avstängd
    -Håll "Vol -" intryckt och tryck sedan samtidigt in strömknappen tills dess att en vit recovery-meny dyker upp.
    -Skriv ner vilken hboot-version du har, vilket anges i menyn
    -Välj reboot i menyn, navigera dig med hjälp av volym-knapparna och bekräfta ditt val med hjälp av strömknappen.


    [Tutorial] S-Off & Rooting EVO 3D GSM Hboot 1.49.0007 - 1.49.0008 +S-On+CWM

    [Tutorial] [UNLOCK/ROOT] EVO 3D GSM Hboot 1.49.0011> + S-On
    (Obs! Jag rekommenderar "Revolutionary CWM")



    Tilläggas bör, att det inte finns något särskilt stort utbud vad gäller modifikationer till GSM-EVOn ännu, helt och hållet pga att HTC släppte felaktig källkod till kerneln och sedan inte har kommit med de riktiga.
    Man kan tjata på dem dagligen, men det verkar gå väldigt trögt att ladda upp det som fattas.
    Så tills dess är utbudet ganska fattigt, men det finns en och annan ROM att ladda ner. Och sen så är det ju alltid skönt med root ;)


    Min nuvarande setup ser ni här nedan, och den består av
    [ROM] LeeDrOiD 3D V2.0.0 - 3rd September | HTC WWE #2.3.4 | FAST | STABLE & Tweaked
    +
    [THEME] DARK3D for LeeDrOiD 3D V2 GSM

    Mvh
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 okt 2011
  6. Jaw_B

    Jaw_B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ah vad skoj :) Blir att roota nu då. För du har inte märkt av de eventuella batteri-problem som skrivits om på xda-dev?
    "So, it is confirmed both CWM (Official & Revolutionary) charging bug, device not charging when battery is 0% drained."
    Som det står i den andra tråden du refererar till? Har inte riktigt haft mod att prova efter det. :P
     
  7. muhsli

    muhsli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har hört att den buggen existerar här med officiella CWM, men jag har inte märkt av det med Revolutionary, som jag tills vidare använder mig av..
    Och ja, de facto har jag har tömt batteriet vid ett tillfälle och det var i samband med kalibration efter att jag flashade LeeDrOiD.
    Men annars tömmer man inte batteriet särskilt ofta egentligen, eller hur? :)

    Jag hade en version av CWM på min Desire HD vid ett tillfälle med samma bugg, men det är knappast något man lider av och definitivt inget att haka upp sig på. ;)
    Go for it säger jag bara!
     
  8. calz

    calz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Gött mos, tack tack ! Bakis söndagen räddad!
     
  9. Jaw_B

    Jaw_B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur är det med alla appar och annat man köpt (inte minst utanför android market) när man lägger in en ny rom som LeeDrOiD? Och vore ju bra att veta hur man återställer till "orginal" htc om man skulle ångra sig? :)
     
  10. zajkoo

    zajkoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jag har försökt mig på att roota evo 3d, men har inte fått det att funka alls. Började tidigt i morse och har inte kunnat använda telefonen sedan dess. Jag har gjort precis som guiden säger, som mushli berättar om, och fick den att bli unlocked. Men när jag skulle flash Rom har jag inte kommit in i telefonen, utan den har stått fast i bootloadern hela tiden. Har testat flera gånger och olika roms.

    Läste på xda att någon hade haft liknande problem och hade löst det, men svaret har inte kommit upp i forumet. länk: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1488616

    Tacksam för svar om någon har en lösning!
     
  11. HDD_x8

    HDD_x8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kanske är värt att du frågar i forumet själv och dessutom skickar PM till OP och snubben som sägs ha lösningen...
     
  12. zajkoo

    zajkoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har gjort detta, så jag väntar allt på svar där. Men ifall någon hade haft koll här hade inte det heller vart fel..

    Så tänkte jag :)
     
  13. HDD_x8

    HDD_x8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har inte rootat evo men har roota andra.
    Kan du beskriva var du fastnar någonstans i processen?

    Antar att du klarat av 5.1 men inte 5.2?
     
  14. zajkoo

    zajkoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag lyckades med att roota genom guiden som länkades här(xda), via htcdev. När jag sedan skulle flasha in ROM, ville inte telefonen starta efter det, utan stod och bootade i startskärmen (eller vad man ska kalla det). Testade att flasha samma rom igen, men ville inte då heller och testade även två andra roms, med samma resultat. Jag väntade 10-15 minuter varje gång, men den ville inte starta.

    Jag har sedan försökt att "unroota" eller få evon relocked, så att säga. Men det vill inte funka heller, utan nu stannar den vid startskärmen med vit bakgrund när det står HTC i grön text.

    Är änna lite förvirrad på vad jag ska göra. Inväntar svar från xda några dagar till. Sedan skickar jag väl in den, även om jag inte tror att garantin gäller längre. Men nåt måste ju göras.


    Edit: Hittade ett värdefullt inlägg på xda som gjorde att jag fick igång den, rootad och flashad med en rom. Jag är glad.

    Tack för visat intresse och hjälp, HDD_x8!
     
    Last edited: 17 feb 2012
  15. 02dino

    02dino Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan ju vara så att du rootade den med s-on vilket innebär att du inte har full access till vissa grejer som gör att du inte kan flasha vilken rom rom helst, extra kod kan behövas skriva in i fastboot å sånt, men jag gjorde typ samma misstag, fixade den till s-off och då kunde jag köra vilken rom som helst, bara å slänga in på sdkortet och installera via cwm. men nu har jag låst igen bootloadern och den är på s-on nu igen för det finns inga bra rom's ute i mitt tycke :) enda problemet när jag gick tillbaka, installerade stock ruu europe, men det finns bara 7 språk, inget skandinaviskt, letar fortfarande efter svensk stockrom...
     
  16. jonathan.karlsson

    jonathan.karlsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag funderar också på att roota min telefon nu. Jag har kollat lite på CM9 och AOKP, men vad jag har förstått så är det problem med kameran och 3D-funktionen med de ROM:arna. Är det någon som kör en "clean" ROM där det mesta funkar, inkl kamera, 3D, nerladdade spel etc.?