Betatestare till Tower Defense-spel.

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av cmbellman, 10 okt 2011.

  1. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag håller på att utveckla ett tower defense-spel som heter "Bounce Defense". Det är ett klassiskt TD med en skillnad mot de traditionella. Fienderna är olika typer av bollar som studsar mot kanter och torn. Tanken är alltså att man får använda en till dimension i sin strategi, att få fiendevågorna att studsa i en så optimal bana som möjligt för att kunna nyttja sina uppgraderade torn på bästa sätt.

    Market länk:
    https://market.android.com/details?id=com.adermark.bouncetd

    Spelet finns i beta v1.02 på market att tanka hem och är gratis. Gratisversionen är en nedlåst variant där man spelar med två typer av torn (laser och slow). Resterande torn (missil, artilleri och emp) låser man upp med in-app billing från market och det kostar i nuläget lägsta möjliga tillåtna av google, $0.99, eller 7SEK (plus moms) för svenska marknaden. Jag måste ha med den här varianten eftersom det är en del av spelet, så det behöver testas både låst, olåst och själva förläljsningsmomentet. Hade gärna taget ett öre för den, men det går inte.

    Vill ni prova den upplåsta varianten men tycker det är idiotiskt att betala dryga 8 spänn som det blir med moms, så får ni mitt ord på att jag refundar pengarna till er (refunding är inbyggt i google market / merchant) så snart ni hojtar till med er android-reg-mailadress till mig. Refundar jag kommer man dock inte kunna spela vidare olåst.

    Skulle vara väldigt tacksam för alla möjliga testscenarios nu, och rapporter av buggar, förbättringar, kritik osv.

    All feedback knappas in på bloggen: Bounce Defense Beta

    Spelet är så gott som färdigt vad gäller spelmotor och grafik, men själva gameplay kan behöva balanseras plus att jag kommer lägga in fler levlar och svårighetsgrader.

    Jag har utvecklat primärt för snabba processorer, men det finns möjlighet att under settings avmarkera vissa renderingar som borde göra det spelbart även på gamla / långsamma telefoner. Jag testar själv bla på en snik-samsung galaxy gio och där flyter det på helt acceptabelt med full rendering påslaget (även om det kan hacka till tillfälligt när man har massor av explosioner samtidigt, de är uppbyggda av en helskottas massa partiklar)

    Skulle även vara tacksam om man inte ned-ratar spelet under betatiden. Jag skriver tydligt i beskrivningen att det är beta och enbart för betatestare, men nån äggskalle har ändå varit inne och kryssat i "en stjärna"...

    Tack!
    Anders
     
    Last edited: 10 okt 2011
  2. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Vad behöver du phone calls rättigheterna till? Network och storage kan jag förstå.

    Sent from my Google Nexus S using Tapatalk
     
    cmbellman gillar detta.
  3. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De här är de permissions jag har med i manifestet

    HTML:
        <uses-permission android:name="android.permission.INTERNET" />
        <uses-permission android:name="android.permission.READ_PHONE_STATE" />    
        <uses-permission android:name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE" /> 
        <uses-permission android:name="com.android.vending.BILLING" />
    
    Jag behöver read_phone_state för att kunna kryptera purchase info lokalt med hjälp av device-id. Detta för att man ska kunna spela med köpta tillägg utan att ha nätåtkomst (behöver inte verifiera mot android market varje gång). Vill ju ha nåt unikt att kryptera med så man inte bara kan langa över purchase-info till kompisarna som inte köpt.

    Har du någon bättre idé?
     
    Last edited: 11 okt 2011
  4. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag var nyfiken vilket är anledningen till att jag frågade, då jag är noga med rättigheterna och installerar inte appar där jag inte förstår varför appen behöver en viss rättighet.

    För att svara på din fråga dock, jag skulle använda Android_ID
    Settings.Secure | Android Developers

    Det finns en bug i vissa Android 2.2 (enligt Google ska alla ha patchat mot det men det finns information på nätet som motsäger detta) som gör att Android ID rapporteras som "9774d56d682e549c" (samma som emulatorn rapporterar). I dessa fall kan du t.ex. ta MAC addressen från wifi kortet och använda den instället, eller så kan du strunta i att det i några fall inte är ett helt unikt värde och använda det ändå. Som sagt, Google säger att det ska vara patchat.

    Det hela beror dock på hur stort du själv upplever att problemet med att behöva TelephonyManager är. Jag skulle t.ex. inte ha installerat spelet bara pga denna rättighet, men jag tror samtidigt att jag är i minoritet. Majoriteten av använderna accepternar nog alla rättigheter, så det är en avvägning du får göra.
     
  5. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Testade detta spel lite snabbt, detta är nog de roligaste spel jag har till min Android :cool:

    Ett litet minus: Laggar lite om man sätter på snabbspolnings läget, kan bero på att min processor är på 1GHz

    Sent from my SK17i using Tapatalk
     
  6. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Jag har själv funderat på android_id men valde bort det av orsakerna du nämnde. Dock är device_id inte heller helt bra med tanke på att vissa enheter inte har phonemanager. Och jag har faktiskt inte sett permission-grejen som nån stor nackdel, men du har rätt. Jag ska nog byta till android_id istället, så sjukt viktigt är det inte att det är en garanterat unik nyckel, det är mest för att förhindra ett superenkelt hack där nån kan lägga ut en färdig "purchase" fil på nätet för hemtankning.

     
  7. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, och jättekul att höra! :-)

    Vad gäller lagg vid snabbspolning så BORDE det inte vara nån skillnad mot "normal"-läget. Men borde och är, är inte alltid samma sak i datorernas värld. Jag ska hur som helst ta en titt på det. 1ghz borde definitivt inte vara någon flaskhals, jag testar själv på 800mhz och 600mhz (men även snabbare). Dock är processorns hastighet inte alltid helt rättvisande i såna här tester eftersom snabbare processorer ofta har större skärmar och tätare pixlar, vilket gör alla grafiska beräkningar betydligt långsammare.
     
    Last edited: 11 okt 2011
  8. ozp

    ozp Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

  9. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag uppdaterat betan på market och tagit bort "read_phone_state". Tack för synpunkten, Urban!

    Tog även bort internet-åtkomsten eftersom billing tydligen funkar fristående. Trodde båda behövdes innan. Lägger till internet när det är dags att implementera globala hiscore-listor.
     
    Last edited: 12 okt 2011
  10. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Kul att jag kunde hjälpa, ska testa spelet lite senare :)
     
  11. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Lite tråkigt att den har en tjänst igång, billingservce som drar minne i onödan när man inte spelar?
     
    cmbellman gillar detta.
  12. cmbellman

    cmbellman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt rätt! Hade utgått från exempel-appen för in-app billing, "dungeons", på dev-sajten, och den verkar inte helt 100. Jag har försökt råda bot på det nu, och det ser inte ut som billingservice körs när man hoppat ur spelet längre.

    Tack för synpunkten.