Custom ROM, det bästa jag kunnat gjort!

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av deivall, 8 okt 2011.

  1. deivall

    deivall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tråden är mest skapad för att beskriva för alla andra hur otroligt nöjd jag blev med min Optimus 2X efter att jag installerat CyanogenMod-7.1.0-RC-Optimus2x. Eftersom jag inte är en “helnörd” kommer mina prisande ord inte fyllas med massa fakta från olika mätprogram, bara mina observationer.
    För att installera CyanogenMod följde jag den här guiden:
    LG Optimus 2X: Full Update Guide - CyanogenMod Wiki
    Jag skulle inte beskriva processen som enkel, men tar man sig tid och läser igenom allt så kommer du efter någon timme sitta med en helt “ny” telefon i dina händer. Avsnittet som beskriver hur du installerar Android SDK och får de att fungera med din telefon var enligt mig mest komplicerat:
    Howto: Install the Android SDK - CyanogenMod Wiki
    För att flasha min telefon så använde jag ROM manager. Programet kan inte prisas nog för hur enkelt och smidigt allting gick.
    Saker som fungerar smärtfritt/”som-det-ska” med min moddade telefon:
    • WiFi, med tidigare orginal ROM har jag 50% av de gångerna jag skall ansluta till ett trådlöstnätverk fått de kända “WiFi-felet”. Efter flera försök måste jag starta om telefonen för att kunna ansluta. Efter att jag modda telefonen har jag inte en gång misslyckats med att ansluta till ett närverk.
    • GPS, samma som ovan. Helt fläckfritt efter mod.
    • Uppstart. Telefonen starta nu upp supersnabbt.
    • Användandet av telefonen är nu helt underbart. Att ha flera program igång, att växla mellan dem känns precis som det är tänkt.
    • Batteritiden, känns nu helt överkomlig. Att tillägga här är att jag använder BatteryCalibration: https://market.android.com/details?id=com.nema.batterycalibration
    Jag försöker när jag sitter här hitta något som är negativt med min telefon. Kan inte än hitta något utan att känna mig som en “fan-boy”
    Avslutningsvis vill jag säga. Har du inget för dig några timmar i höstmörkret, är trött på din “supertelefon-som-inte-funkar-f*n-i-h****te”. Prova! Du kommer enligt mig bli sjukt nöjd.
     
  2. torbjorne

    torbjorne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Bästa jag gjort var att gå från cm7 till topogigi ;)
     
  3. deivall

    deivall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får ta mig en titt på den moden också.
     
  4. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har precis gått från stock v10d till cm7 och tycker den är betydligt rappare med cm7 (2.3.7).

    Hade varit kul med en beskrivning av vad exakt det är som är bättre med topogigis rom (2.3.4) jämfört med cm7, enligt dig.

    Edit:
    Vilken version av topogigi och vilken kernel kör du?
     
    Last edited: 8 okt 2011
  5. deivall

    deivall Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vilken nightly använder du?
     
  6. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jag kör 163 och BB 725 hämtat från Modacos Gr3 rom.
     
  7. ljblom

    ljblom Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Håller helt med! blev så otroligt less på bugg cm7, men nu med topogigi är det buggfritt och snabbt :)

    topogigi 1.9 ute nu
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Vilken version och kernel kör du, innan 1.9?
     
  9. torbjorne

    torbjorne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kör med topogigi 1.9 med kerneln som ingår. Det ändå jag kan klaga på är att den är lite långsam från sleep till lock screeb men med den batteritiden är det värt.
     
  10. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Vet vilken känsla det är att gå från stock till en Custom rom, länge leve open source och Android! :-D
     
  11. torbjorne

    torbjorne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER



    Med horse Power kerneln. Sjukt bra!
     
  12. Skrutt

    Skrutt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ursäkta en helt okunnig på området då jag aldrig rootat någon lur. Men nu börjar jag bli så trött på att vänta och alla buggar att jag överväger root. Men om jag väljer att lägga in Cm7 som väll är den romen med nyaste android och uppdateras ofta? Vad är nackdelen då? Är det något som inte fungerar eller finns det ingen anledning att inte roota? Är det några större problem att återställa till stock om man inte blir nöjd? Fungerar BT? Vilket jag fattat är det som inte brukar fungera?
     
  13. RikNik

    RikNik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Do it!

    Jag blev galen på telefonen innan jag la in CM. Nu är i princip allt bättre. Den är långt ifrån bra men jag slipper iallafall typ 90% av alla bsod och omstarter.

    Jag har kört CM i ca 3-4 månader och har inte ens funderat på att gå tillbaka till stock. Jag lovar att du inte kommer ångra dig. Jag menar, kan det bli sämre än lg-stock?
     
  14. zeg

    zeg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 3 Pro
    ROM:
    CyanogenMod 13.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 3:
    LG G4
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Platta 2:
    Onda V919 Air
    Vill tillägga att Topogigi's och Paul's MCR som är baserad på dom senaste läckta GB romarna från LG fungerar riktigt bra.
    Har i och för sig bara testat några dagar med dom men allt verkar funka som det ska, varit helt stabil för mig utan omstarter eller konstigheter och batteritiden är riktigt bra.
    Även v20i och v20j standard är helt klart ett lyft från LG's Froyo romar.

    mer info om Topogigi's rom
    [ROM] 20111014- lg o2x gb stock mod by topogigi v. 2.0 - Back in black - xda-developers

    mer info om Paul's rom
    14 Oct Gr4 WIP (V20j): MoDaCo Custom ROM for the LG Optimus 2X with Online Kitchen - Android @ MoDaCo
     
  15. Oramia

    Oramia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Helt klart det bästa någonsin <3
     
  16. exnm

    exnm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har satt mig ner nu och ska försöka fixa detta på min lur, har tröttnat på den skiten!

    Men en fråga, på steg 2 i guiden är det massa saker att göra. Min lur är Rootad sen innan via Superoneclick (vad det nu heter). Behöver jag göra det steget och roota eller kan jag hoppa över?
     
  17. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER


    Du ska installera CWM och sedan flasha in CM 7 och sedan Gapps.
     
    exnm gillar detta.
  18. exnm

    exnm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kunde inte installera ClockworkMod Recovery!
    Får felmeddelande "Ett fel uppstod vid nedladdning. Kontrollera din internetförbindelse, och att SDkortet är monterat och har tillräckligt med utrymme!"

    Jag sitter uppkopplad på WIFI och har ett tomt 16 gb kort i mobilen:(
     
  19. Fok

    Fok Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,

    Efter att ha läst era kommentarer gick jag från MIUI till att prova Topogigi och blev väldigt postivt överraskad till en början i alla fall. Jag tog hem 2.0 versionen i XDA-tråden med Spica-Kerneln och min telefon har aldrig flytit så bra. Konsekvensen är att den verkar dra batteri sjukt ojämnt, som om den triggas igång ibland fast jag itne använder den då den blir var och bateriet bokstavligen sugs ut ur den. Säg att första 3 timarna tappar jag typ 1 % när den är i idle, sen kanskej ag använder den och efter det tappar jag 20 % på en timme eller två utan problem. Ingen av er andra som upplevt något liknande?

    Eftersom det flyter så sjukt bra vill jag verkligen få det att fungera. SKulle nog kunna gå så långt som att påstå att jag skulle vara nöjda med telefonen om den flöt så bra med en hyfsad bateritid som det blir med Topogigi. Så är det någon som haft några problem i övrigt elelr liknande mina?

    /Fok
     
    Last edited: 17 okt 2011
  20. kruppin

    kruppin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tänk på att installera senaste versionen av CM7 om ni ska ha det, då RC är en riktigt gammal en utan A2DP osv. Hur som helst tycker jag att V20i eller v20j är mycket bättre än CM7 på alla sätt och vis, så det är vad ni borde köra. Dvs antingen MCR Gr3, Gr4 eller också topogigis rom.. Tycker dock den sistnämnda inte är något vidare, men det är väl mer en smaksak. :P