Batteritips för Arc/Ray/Active/Mini/MiniPro/Neo/Pro

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av PolliSoft, 8 okt 2011.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det beror helt på hur batteriindikatorn är konstruerad. På enklare konstruktioner mäter man bara polspänningen på batteriet, och den sjunker vid belastning, men ökar igen när batteriet får vila sig en stund. På lite mera avancerade konstruktioner så kan det bero på att logiken räknat fel förut, så som PoliSoft beskrivit, eventuellt på grund av för dåligt eller för litet beräkningsunderlag.
     
  2. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag prövade detta på min SE Active och det verkar fungera på den med. Inbillar mej att jag har längre driftstid om den nu har visat fel tidigare eller vad det nu beror på.
    Bättre har det blivit iaf. Ligger nu uppemot 3 dagar istället för drygt 2 med ungefär samma användande.
    Brukar trycka i laddaren när den visar 10% kvar men det kanske fanns mer kvar i batteriet än den har visat.


    Sent from my Xperia Active. Using Tapatalk.
     
  3. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nice, skall testa på min Ray då jag har fått otroligt dålig batteritid på sistone. Synd att det behöver göras om varje gång batteriet åker ur, jag brukar tappa telefonen i backen någon gång i veckan och då lossnar nästan alltid bakstycket och batteriet... :P
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu var det ju inte batteriets laddningskapacitet som påverkades av den beskrivna metoden, inte heller hur länge man kan använda telefonen på en laddning egentligen, utan den påverkar hur exakt batteriindikatorn visar hur mycket ladning som finns kvar i batteriet. I viss mån kan metoden påverka batteritiden eftersom telefonen stänger av sig när den tror att batteriet är nästan slut förstås, så om den är felkalibrerad kan den möjligen stänga av för tidigt, men det är även möjligt att den väntar för länge, och telefonen dör för att batteriet tar slut på riktigt, vilket inte är bra för batteriet.

    Har du tappat din telefon i backen nån gång i veckan så hårt att batteriet ramlat ur så är det nog snarare det som är problemet med din batterikapacitet. Det kan ha kommit smuts eller skräp på batterikontakterna eller så har telefonen eller batteriet skadats av den omilda behandlingen.
     
  5. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror jag försöker kolla upp det här med Android System i stället för smuts och skräp, känns som ett troligare spår. Efter att den nått 10% tickade den ner stadigt 1% var tionde minut ungefär, trots att jag slagit på Power Save Mode. Känns inte helt normalt.
     
  6. iXob

    iXob Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ska knalla ner och köpa en Ray imorgon, tänkte bara kolla om detta fortfarande är ett aktuellt problem eller om det har fixats med nyare uppdateringar?
     
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Du kan lugnt köpa en Ray om det bara är det som du bekymrar dig om. Det har aldrig varit ett problem ju. Det enda det här batteritipset handlar om är att kalibrera chippet som används av batteriindikatorn så att den visar mera korrekt.
    Det är ett kännt faktum att smartphones drar mycket ström, och Ray är inget undantag, så man ka naldrig räkna med batteritider på flera dagar. Det är bara att konstatera faktum.
     
  8. Destroyedbeauty

    Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2012
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag brukar köra med principen som trådskaparen tipsar om, ladda fullt och låt sitta i några timmar för att sedan låta batteriet ladda ur totalt under dagen.

    Men..

    Jag har problemet att, trots att jag låter laddaren sitta i en hel natt, så verkar det ändå vara någonting som drar oerhört mycket batteri för mig efter att laddaren åkt ur, eftersom jag kan skicka några sms och batterinivån sjunker då till 90-93% på 5-10 minuter? ;o

    Kan säga att jag har stängt av 3G, Wifi, synk och alla bakgrundskrävande funktioner men ändå är batteriet helt jävla fucked-up! Någon som kan hjälpa mig med detta?

    Telefonen är hur som helst en Sony Ericsson Xperia Arc S.
     
  9. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    När man skall ladda telefonen fullt enligt steg 1; skall telefonen vara igång eller avstängd?