Batteritid

Diskussion i 'Xperia active' startad av lasson, 16 okt 2011.

  1. lasson

    lasson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur tycker ni batteritiden är?
    Håller den längre än en dag?
    Hur är det vi sparsamt användande och då den blir belastad?
     
  2. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Som jag nyttjar min lur så har batteriet hållit runt 2 dagar de första laddningarna men sen gjorde jag en urladdning tills telefonen stängdes av och laddade den full med några timmar extra och får nu ut drygt 3 dagar.
    Vad som har gjort det lilla extra kan jag inte svara på men bättre blev det.
    Känns som den livslängden på en laddning är normalt för den här typen av telefon.
    Med min Active : Ringer normalt mycket,smsar normalt,spelar lite,surfar lite,musik via BT lite,inspelning video lite,knäpper kort lite,använding av div appar/Market normalt,GPS inget alls,synkning av div konton flera ggr dagen mm.
    Alltså så är jag ingen "hård" användare av min Active.
    Använder man den mer aktivt så tror jag att batteritiden ligger runt 1-1,5 dagar.

    Edit : Kanske ska nämna att jag stänger av överföring av bakgrundsdata nattetid för att inte väckas av tex nån skitgrej på Facebook.
     
    Last edited: 16 okt 2011
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Oavsett vilken smartphone du köper får du nog räkna med att ladda den
    varje natt. Sen spelar apparna man laddar ner till telefonen en stor vikt på batteritiden,hur mycket man synkar och hur ofta osv osv
     
  4. erolwi

    erolwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tycker att batteritiden inte är.något vidare. Nästan lite sämre än min 2 år gamla iPhone 3gs...

    Sent from my Xperia Active using Tapatalk
     
  5. PetroL

    PetroL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sämre an den motorola Defy jag bytte ifrån.
     
  6. oskich

    oskich Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Rätt kass batteritid - blev dock bättre med Appkiller i autoläge och avstängd datatrafik när man har den i fickan, så nått dygn med mkt användande får jag nog....
     
  7. erolwi

    erolwi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Idag har jag kollat väder nån gång, ett par minuter på fejan, ca 3 min samtal, 1 sms, och surfat ca 10 min och tryckt lite allmänt nån gång, läst 2 mail. Nylladdad mobil när jag gick till jobbet och vid ca 19:30 dör mobilen pga att batteriet är slut...

    Körde app killer nån gång på dagen. Har allt i synkväg på , facebook, twitter mm
    Kollar man förbrukning så får jag följande:
    -Skärm 25%
    -wifi 21%
    -maps 15%
    -Viloläge 14%
    -Telefonen inaktiv 13%
    -Samtal 5%
    -Fejan 3%

    Varför drar, wifi, maps, viloläge mm så mycket? Måste amn börja stänga av wifi mm mm?

    Hur reklamerar man en telefon pga batteritid?
     
  8. PetroL

    PetroL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag vägrar stänga av något öht, blir det inte bättre om någon månad alternativt med CM7 så åker den tillbaka och jag tar en ny Defy igen...
     
  9. opc

    opc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Haft min i en vecka och lyckas numera få ut kanske 1.5 dagar efter att ha installerat juicedefender, och då slår jag bara på wifi när jag surfar.
    Har gått från fulladdad till död över natten flera gånger, får se om det berott på att jag glömt stänga av wifi eller om det är någon bugg.
    Perfekt mobil för mig annars, surt dock att den marknadsförs som en outdoors-mobil och kanske håller 5h med gps aktiverad..

    Det är min första smartphone så jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig men hade hoppats på mer.
    Får se om 2.3.5 kommer och om det ger någon förbättring.


    Minns på den gamla goda gh688-tiden, då hade man bordsladdare och reservbatteri, tiderna går igen.
     
  10. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Såhär såg det ut för mej idag.
    Lite använd. 17% kvar vid skärmdumpen.

    [​IMG]
     
  11. opc

    opc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har jag uppfattat det korrekt att du fått ut tre dagar på en laddning?
    Har 46% när denna togs, då är wifi avstängt, bakgrundsbelysningen avstängd om jag inte behöver den (via widget) samt juice defender är installerat..
     

    Bifogade filer:

  12. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Yes. Det stämmer att det är över 3 dagar men jag heller inte använt den mycket. Samtal och musik har förts via Bluetooth,lite lätt surf,koll av väder å mail ett par ggr om dagen,några minuter spel,nått kort taget,laddat hem nån app å prövat de,Tapatalk lite då å då och några sms skickade. Bakgrundsdata är avstängt när jag sover.
    Jag använder inte juice defender för att jag tyckte det går åt mer ström med den.

    /Håkan

    Sent from my Xperia Active. Using Tapatalk.
     
  13. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Har märkt att min ray kan dra ur batteriet fortare med wifi på men inte alltid. Sen bor jag och jobbar på ett ställe där telia/tele2 3g täckning inte är optimal, har märkt att luren flippar mellan 2g/3g rätt konstant, misstänker att detta kan vara en strömtjuv det med så jag har låst den till 2g och kör med wifi av. Skall jag använda luren aktivt så slår jag på wifi eller 3g beroende på vart jag är.

    Märkte samma sak med min Nokia N900 tidigare så jag körde 2g som standard där med.

    Angående 3g med telia/tele2 så har jag hört att det är ett "känt" problem som kan framkalla detta om det finns för många telefoner inom samma cell.
     
  14. montpleas

    montpleas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har en active. jag köpte den dan före nyår. helt ny. jag får ladda den 2 ibland 3 gånger per dag, ändå fast jag inte pratar i den. men många säger att skärmen drar mest batteri.
    jag spelar lite wordfeud och angry birds så kanske är det normalt att få ladda en xperia active så ofta, jag vet inte.

    men jag tycker det är för ofta om man jämför med de gamla SE walkman-mobilerna som fanns för några år sedan.
    där höll batteriet oavsett i mer än två dagar om man laddade upp det rätt första gången...

    men då fanns ju inte touch skärmarna, vilka är ena riktiga batteri-utsugare...:)
     
  15. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nej batteritiden går ju inte att jämföra med en icke smartphone, är det mest batteritid man vill ha så är inte en smartphone bra även om just Active har ett litet batteri.

    Stänger man av de funktioner man ej använder för stunden och väljer att låsa den så den inte hoppar mellan Gsm/3G hela tiden för det drar ström har jag märkt. Gör man så så räcker den rätt okej faktiskt.

    Däremot spelar man spel eller annat processorkrävande så visst då får man ladda ofta.
    Så är det ju oftast på andra spelgrejer också,en bärbar dator kanske går i 5-6 timmar vid vanlig mindre krävande användning men bara 1 timme vid spelande som kräver max prestanda.

    Men visst skulle det behövas något revolutionärt på strömfronten så batteritiderna blir längre. Det finns ju lite ideér som bränsleceller och sådant men inget har slagit igenom ännu fast det kanske kommer.