Energy Meter v2.0.2 - avläser elförbrukning på elmätaren hemma

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Bugumala, 30 aug 2011.

  1. Bugumala

    Bugumala Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har skapat en app som läser av en diod på framsidan av elmätaren. Då ser man hushållets totala elförbrukning, medel och momentant.
    https://market.android.com/details?id=se.bugumala.energymeter&feature=search_result

    Nytt för version 2 är att andra mobiler med Energy Meter (och på sikt också datorer) kan koppla upp sig mot mätmobilen. Förbrukningen presenteras då i en graf där man kan zooma och panorera. Zoomar man in en tidsperiod så ser man medelförbrukningen och kan då avgöra hur mycket en särskild apparat hemma drar genom att slå på och av den några gånger.

    Instruktioner:
    Server - ställ in portnummer för kommunikationen i inställningar. En popup visar vilken adress server startat på.

    Display (klient) - Välj "meny->Start display", när grafen visas finns en annan inställningsmeny för serverns ip och port
     
    wamiduku, kivimart och Tucken gillar detta.
  2. Tucken

    Tucken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Mycket intressant app testade den idag och den fungerade fin fin på min Hero.
    Hade varit mycket intressant om det går att lösa så man kan läsa av på datorn!
     
  3. Bugumala

    Bugumala Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan du koda lite java så finns det en början på dator-klient:

    energy-meter-display - A server that receives signals from the android app "Energy Meter" - Google Project Hosting

    Jag lägger gärna till kodare till projektet, själv har jag inte så mycket tid tyvärr.

    Jag hade funderingar om telefonen skulle kunna agera webserver också men hittade ingen enkel lösning på det, blir kanske för mycket last också.
     
    kivimart gillar detta.