Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. Ondskan

    Ondskan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Fungerar i vart fall utmärkt för mig att köra i min Defy och i min Xoom. Så det bör väl fungera i två telefoner också skulle jag tro. :)
     
  2. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ställde en fråga i Appförslag och idéer men lägger den här med...

    Jag lyssnar mycket på ljudböcker med audiobookplayer. Kör med CM7 både på Lighten och Tattoon och har ett MW600 headset.
    Samma problem på bägge. Ibland funkar knapparna på MW600 till ljudboken men oftast startar det en låt med musikspelaren istället, Skitstörigt, både musik och ljudbok samtidigt...

    Går det att styra vilken app som kontrollerar knapparna på MW600 med Tasker???
     
  3. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Nej, det går inte. Tyvärr.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har lagt in mitt schema i en google-kalender. Jag har två profiler i Tasker, en som kollar om jag jag lektion och stänger av ljudet om jag har det och en som kollar om jag har lektion och om jag har det och telefonen ligger plant med skärmen uppåt så stänger den också av vibrationen. Min telefon låter ofattbart mycket om jag får sms när den ligger på ett bord :) jag har dock märkt att det här bara funkar om jag har skärmen på när jag tar upp telefonen ur fickan. Om skärmen är av stängs vibrationen inte av när jag lägger telefonen på bordet, vilket är ganska irriterande. Går det här att fixa på något vis? :)
     
  5. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej
    Har en fråga fattar inte riktigt hur man får ihop sina tasks, går det att skicka automatiska meddelande med wahtsapp vid en viss tidpunkt och dag?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  6. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har för mig att sensorerna (accelerometern, gyro, ljussensor, m.m.) inte är aktiverade när skärmen är av. Det är en egenskap hos Android och inget Tasker kan göra något åt.
    Det var ganska länge sedan jag läste det så det kanske inte gäller längre men det var också anledningen att t.ex. stegräknare-appar behövde ha skärmen igång för att fungera.

    Tasker har ingen funktion för att styra just Whatsapp så det kan bli svårt. Det är kanske inte omöjligt eftersom Tasker kan öppna en app och skicka data till den men det är inte säkert att Whatsapp lyssnar.
     
  7. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Eftersom jag inte är en Tasker pro så skulle någon vilja hjälpa mig med en task? Jag vill att latitude startas i 3 minuter varje timma, möjligt?
     
  8. Pixel67

    Pixel67 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha hjälp med en liten task, har suttit och funderat på hur man gör, men kommer inte på det.

    Jag får ibland sms när jag inte kan svara på det och tänker då att jag svarar på det sen. Glömsk som jag är glömmer jag då oftast att svara på det. Går det att få tasker att påminna mig om att svara om jag inte gjort det inom, säg, 20 minuter? Och kanske att det går att stänga av påminnelsen om det är ett sms jag inte ska svara på :) Det vore vänligt om någon kunde hjälpa mig med det :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  9. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Denna funktion finns inbyggd i t.ex Handcent SMS. Dvs att du får påminnelser om att du har ett oläst sms, tid mellan påminnelser samt antal påminnelser går att ställa in.

    Vill du inte använda den så går det säkert att få till en liknande funktion med Tasker. Leta upp Event -> Phone -> Recieved text och utgå från den, skapa sedan en task som pågår ända tills du t.ex öppnar din SMS-app.
     
  10. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är möjligt.
    1. Tryck +, ange ett namn om du vill och välj "Time"
    2. Markera "Repeat" och avmarkera de andra två, sätt 1 timme och tryck OK
    3. Välj "New Task" men låt namnet vara tomt
    4. Tryck +, "App" och "Load App".
    5. Välj "Latitude" och tryck OK
    6. Tryck + och välj "Task" och "Wait".
    7. Ställ in 3 minuter och tryck OK
    8. Tryck + igen och välj "App", "Go Home" och tryck OK
    9. Tryck OK och så är det klart! :)

    Ett problem med den är att om du använder telefonen när det är dags att starta Latitude så blir du avbruten med vad du än håller på med.

    Det går att ordna så att den bara startar Latitude om skärmen är släckt men är inte skärmen släckt när det är dags att köra Latitude så kommer den inte starta igen förrän nästa timme.
    1. Tryck där det står "Every 1h".
    2. Välj "Add", "State", "Variable" och "Variable Value".
    3. I "Name" skriv in "%SCREEN", under "Op" välj "Matches" och i "Value" skriver du "off".

    Hoppas det hjälpte och funkar. :)
     
  11. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Undrar om han inte behöver snäva in kontexten till det vakna dygnet också. Kan tyckas onödigt att det ska rulla igång på natten. Fast jag har förstås ingen aning om vad han har för tanke med det hela.
     
  12. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Tack så mycket för hjälpen! :D
    Medborgare har nog en poäng i vad han säger, är det bara att ändra i TIME saken? Alltså avbocka "from" och "to" och ställa in när på dygnet Tasken ska starta.

    Och igen, tack så mycket!

    Sent from my SK17i using Tapatalk
     
  13. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja göra en task som ändrar alarmsignalen mellan gångerna alarmet går.

    Har klickat runt lite och min tanke är att trigga det på när alarmet går men kan inte hittat nån (simpel) metod att ändra signalen tills nästa gång. Nån som har nån idé?
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har ett litet problem med Tasker. Jag har en variable query i en task. Den funkar jättebra. Problemet är dock om jag kör tasken en gång, trycker på det röda korset istället för den gröna bocken, kör tasken en gång till när jag fyller i textfältet och trycker på den gröna bocken. Då fortsätter inte tasken. Variabeln får ett värde men tasken avbryts och kan inte köras så att den fungerar förrän jag har startat om telefonen. Är det jag som har gjort något konstigt eller är den en bugg i Tasker?

    Det funkar inte ens om jag inaktiverar Tasker och sen startar det igen
     
  15. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Låter som en bugg i Tasker. Det är inte den enda tyvärr.
    Brukar också få boota om ofta för att vara säker på Taskers funktion.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har en Browse URL i en task. Delar av adressen ska bestå av variabler som naturligtvis heter något med %namn. Problemet är att det finns %-tecken i adressen redan innan man lägger dit variablerna. Hur gör man för att Tasker inte ska tolka de tecknen som variabler?
     
  17. Fritte

    Fritte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har försökt få till att SMS ska läsas upp med TTS om telefonen är i Car mode men inte lyckats.
    Finns det någon annan här som lyckats få till det och har lust att dela med sig?
     
  18. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Denna guide beskriver hur du ska göra:
    Read SMS while in Car Dock - Tasker Wiki

    Har ingen svensk voice-engine så det lät inget vidare, men meddelandet lästes upp när jag fick ett.
     
    Fritte gillar detta.
  19. KiethR

    KiethR Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köp hem SVOX Swedish så får ni svensk röst, har det själv och det fungerar fint med tasker. :)
     
  20. Don_M

    Don_M Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER



    Jag gjorde settupen enligt Wikin, men sen ångrade jag mig och tog bort den. Detta var första gången jag tog bort en profil jag gjort, men trots att jag hade deletat profilen och tasken så läser telefonen änndå upp att jag har "ett nytt sms från nummer ....." Hur blir jag av med det igen..?! o_O