Problem: Problem med Exchange och SGSII "kan inte ansluta" [LÖST]

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av PatrikS, 14 okt 2011.

  1. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag får inte kontakt med någon av flera olika exchange-konton, jag har EXAKT samma inställningar som jag VET fungerar på flertalet andra android-telefoner med vanilla-mail-appen från google men samsungs verkar rätt skit.

    Någon som har en hint vad det kan bero på?
    Jag såg något flimmra förbi om telefonnummer och iemi och jag vet att mitt sim-kort saknar telefonnummer, kanske är det på det det skiter sig, för det gör det inte på autentiseringen mot servern.

    Eftersom "snabba frågor"-tråden och liknande är helt värdelösa att söka i så blir jag tvungen att skriva en ny tråd.

    Se mitt sista inlägg för svar.
     
    Last edited: 28 okt 2011
  2. Nexarb

    Nexarb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag packade precis upp en ny SGSII och har samma problem som du. Är nyfiken på om du hittat någon lösning.

    Jag har satt upp mail på säkert 10 SGSIIor och alla har fungerat klockrent.. Tills nu. Enda skillnaden på den nya luren är att jag uppgraderade till 2.3.5 innan jag satte upp kontot, på andra lurar som jag uppgraderat till 2.3.5 har exhange-mailen redan legat inne på och då har det funkat utan problem.

    Som sagt, har du hittat någon lösning så vore jag super tacksam om du kan tala om hur du gjort. Eller om någon annan kan ha en ide, är tacksam för alla förslag.

    /Stefan
     
  3. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem.
    Jag köpte telefonen för några dagar sedan och installerade exchangekonton som fungerade direkt. (2.3.4) jag installerade även 100 program till :D och Jag uppgraderade även telefonen till 2.3.5.
    När jag hade lekt färdigt så bestämde jag mig för att fabriksåterställa och rensa telefonen från allt skräp.
    Nu när jag installerar exhange igen så får jag samma fel som ni.

    Om någon kommer på en lösning utan att använde 3:e part mail klient så vore jag tacksam.

    //Micke
     
  4. Nexarb

    Nexarb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har nu suttit många timmar och strulat med detta problem, har dock inte hittat någon lösning.

    Det jag gjort är att först backa tillbaka till 2.3.4 mha Odin. Använde mig av KI4an från denna posten https://swedroid.se/forum/54375-varfor-kan-jag-inte-uppdatera-min-telefon-i-kies.html. Jag gjorde ett gäng factory resets fast utan framgång.

    Sen tänkte jag, humm, 2.3.3 funkar ju säkert, så jag ladda ner KF3 från samma post som ovan och la in den mha Odin. Bota luren och den fastna i en bot-lop, körde en factory reset och den hoppa igång, men till min förvåning så kommer samma fel här.

    Sen testa jag att dra in 2.3.5 mha Kies, funkade fint men inte helt oväntat så är felet fortfarande kvar.

    Jag har testat över WIFIn och vi 3g-nätet, med och utan simkort men inget har hjälpt.

    Som sagt, tänkte bara tala om detta, kanske kan va bra att veta. :)

    Det vore intressant att veta om någon sitter på 2.3.5 med fungerande Exchange mail.

    Börjar fundera om det är något fel på luren...

    /Stefan
     
  5. BarT

    BarT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Samma fel även här. Uppdaterade till 3.3.5 och gick tillbaka till till 2.3.3 och nu får jag ingen kontakt med exchangeservern längre :-( Ska testa att uppgradera igen, kan ju inte skada...
     
  6. Sw_V

    Sw_V Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat allt som ovanstående gjort, utan framgång men en kollega löste problemet för min del. Även efter en total wipe så verkar det finnas en cache i programmet Epost.

    Gå in och töm den och försök sen att sätta upp Exchangekontot på nytt. Fungerade perfekt för oss.
     
  7. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu fungerar det för mig efter att jag fick detta mail från samsung


    Hej Mikael

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.


    Du kan testa igen nu om det går, det har varit problem med vår server
    med det ska vara åtgärdat så testa igen. Om det inte skulle fungera så
    kontakta oss igen.


    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
    Samsung Support
     
  8. Nexarb

    Nexarb Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag satta mig nu på morgonen och tänkte testa att rensa cachen som Sw_V föreslog men innan jag skulle göra det tänkte jag testa en gång till. Och gissa om jag blev förvånad när det bara hoppa igång. :) Frågan är om det har med Samsungs server att göra som dom skriver till it2perm. Känns konstigt att en inställning i deras server skulle hindra mig från att komma åt vår exchange server. Men hur som helst, jag är supernöjd att det funkar ingen och håller tummarna för att det hoppat igång för er andra också.

    /Stefan
     
  9. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    när jag tänker efter så första gången man försöker så står det en text att man godkänner att Samsung lagrar information om telefonen mm för att kunna kommunicera med Exchange eller något liknande. kul dock att man får ett meddelande om att det är fel på ens apn inställningar när det är servern som har problem.

    //micke

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nej det fungerar inte för mig alls, jag har tömt cachen, testat mot 2 olika exchange-tjänster, sedan testat direkt med "touchdown" vilket i mina ögon suger då den inte integrerar med resten av telefonen och har ett värdelöst skitanvändargränsnitt.
    touchdown fungerar dock direkt.
    frågan är vad i helvete ska samsung med mina uppgifter till!!?

    Jag ringde supporten och de sa att det var fel på exchangeservern, nej sa jag då men de stod fast vid det.

    Några bra tips?

    Jag ville verkligen inte roota den här telefonen men snart gör jag det för att slänga ut samsungs förstörda email-app så jag kan lägga in googles äkta.
     
  11. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    vad är det för felmeddelande som du får? är det samma felmeddelande i touchdown?

    /micke

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  12. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Nej, inga felmeddelanden i touchdown, där fungerar det direkt.

    Jag ser hur 3G-symbolerna lyser och kontakten med vår exchangeserver fungerar, vilket jag vet för jag testade med fel lösenord med flit och då får jag "fel lösenord".
    Sen, slocknar dom.. tänds igen.. och "servern kunde inte kontaktas" eller något liknande.
     
  13. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hmm,

    om det är samma fel som Samsung pratar om så ska du få ett fel som säger att du ska prova med standard inställningar för apn eller liknande

    /Micke

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  14. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    snabb fråga till er som lyckats då , kan ni se erat egna telefonnummer eller inte?
     
  15. Sw_V

    Sw_V Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej. Det står "okänt" under den posten.
     
  16. it2perm

    it2perm Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Måste fråga. Vart ska jag se telefonnumret?

    //Micke
     
  17. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  18. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    jag fick löst problemet till sist :

    Samsung Galaxy S2 with Office 365 or BPOS

    Lösningen var att byta från m.outlook.com till "vår" smtp-server på företaget.

    Hoppas detta kan hjälpa någon annan stackare också.