När började er IT-revolution?

Diskussion i 'Off Topic' startad av ViLANDER, 23 okt 2011.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ja, jag kom i mina sinnes fulla bruk att tänka på när jag började använda IT-prylar och upptäcka en helt ny värld. Datorn gjorde sitt intåg i mitt liv för fyra år sedan (då jag var 15 år) och därefter började jag att lära mig successivt mera om IT-världen. Jag var väldigt sent ute - jag brydde mig inte om IT och diverse saker runt omkring det, samtidigt som jag inte hade tillgång till bredband förrän då.

    Två och ett halvt år senare började jag få intresse för mobiler och bärbara enheter. Först började det med handdatorer som denna:

    [​IMG]

    Under denna tid var det bara kul att ha något att bära på; något tekniskt att ständigt ha framme. Något senare började jag fatta intresse för mobiler och av ren tur så hamnade jag här, på Swedroid. Jag var med vid släppet av Nexus One och därefter kom intresset att kunna skriva applikationer.

    Kort sagt - jag började med IT-grejor och datorer när jag var dryga 15 år, och det som är tänkt att diskutera är när ni andra började fatta intresse för IT och vad var den bakomliggande orsaken till det?

    Peace folks.
     
  2. Droid113

    Droid113 Guest

    Jag började fatta intresse när jag var 11-12 år, när jag fick en ny dator i julklapp av min pappa. Vi byggde ihop den själv, och jag började kolla upp lite mer om datorer och sånt, och hittade sweclockers. Där läste jag på och blev riktigt intresserad. Eftersom Sweclockers även radar upp Swedroids nyheter så gick jag in där och kollade också.
    Sedan dess är jag tekniknörd.

    Värt att nämnas är även att under hösten 2010 och våren 2011 har min riktiga revolution börjat. Jag har köpt in en himlans massa prylar, fått en macbook av skolan och har inköpt tre androidenheter, två telefoner och en tablet. Den första telefonen gick sönder :c


    En ny stationär dator är även med i planeringsstadiet för tillfället, och beställningsdatumet blir antingen i vinter, eller någon gång nästa vår eller sommar.
     
    Last edited by a moderator: 23 okt 2011
  3. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Började med Windows 95 och Krim. ;'D Fanns inget bättre än att koppla upp sig på 56k modemet klockan 7 innan skolan (kan man ha varit 8-9år?) och råna en kärring online. Köpte/byggde min första dator när jag var 13 med storebror.
     
  4. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Började med att vi fick en Intellivision att spela på därefter en Atari ST & en C64 när vi var ca 10år. (född 1975 så är 36år nu)
    Har alltså suttit med skruvmejsel och justerat in bandspelare när man laddade in spelen ;)
    Skrev små enkla spel & demos på c64... det var tider *he he*

    Första pc skruvades ihop ca -94 en P90.. sen en p133 något år efter det.
    Kommer ihåg att man kunde lämna in hårddisken för cd-bränning(backup), att ha egen brännare var för dyrt. Skivorna kostade runt 200kr lite beroende på kvalite.

    Mycket skruvande och pillande med pc av olika varianter tills 2001 då karln gjorde mig på smällen. Sen har jag varit upptagen med barn och numera kör vi bärbara så det är mest mjukvarusupport till vänner och enstaka hårdvarupillande om kompisar behöver hjälp.

    Min första mobil var en Mitsubishi Pocker NMT.. måste varit 1992 ungefär. Skaffade Nokia 2010 direkt när den kom -94 sen har det rullat på med 1-2 olika per år.
     
    Last edited: 23 okt 2011
  5. andysign

    andysign Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    1 824
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag började när jag var 13, 1995, med en 386:a
    Sen där efter har jag alltid haft ett intresse för elektronik, it, datorer, telefoner och hifi.

    byggde ihop min första egna dator när jag var 16-17
    därefter har jag väl ägt ett tiotal stationära och 4 bärbara.

    Mobiltelefoner har alltid varit med mig, köpte min första philips diga när jag var 15. sen bytt telefon var 1-2 år.
    Min första smartphone var en Motorola, kommer inte ihåg modellen men var 3's första smarthpone 2003-2004.
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jadu. Jag är född 83 så jag är 28 i år.

    Antar att det började den dagen då min plastfarsa tog hem vår första hemdator. Jag gick i 2:an eller 3:an. Det borde alltså vart runt 92 eller 93. Då startade iaf intresset! Skifree var grymt! Windows 3.x var det iaf.

    När man började hålla på med ICQ och liknande hade vi en laptop hemma. 28.8-modem var tokhett då (de flesta andra jag kände hade bara sina slöa 14.4).

    Första egna datorn köpte jag begagnad av en kompis. Var mest för att kunna lira på mitt rum. Köpte den för typ 500:- och den visade svartvitt så klart. Matade den gjorde man med B-disketter (5,25" eller vad de var).

    Då det förändrade något hemma var något åt senare. Båda morsan, och plastfarsan, beställde var sin personalköpsdator. Var en 400mhz:are med grafikminne nog till Half Life. Efter det började jag lira CS.

    Mobiltelefoner har jag haft egna sedan jag gick någonstans mellan 7:an och 9:an. Dvs. mellan 97 och 99. Då kom telefonerna på riktigt. Innan dess hade vi en hemma, en Eriksson hotline, som kostade skjortan men var rejält fräck! När jag var ute och lekte (lirade fotboll eller annat) så hade jag den med mig så att morsan kunde ringa hem mig till käk.
     
  7. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Familjens första dator införskaffades 93-94 nångång tror jag och då var man 7-8år. Första egna datorn fick man runt 97-98 när man var 11-12 och det var då intresset för datorer och IT verkligen började komma igång och man började ganska tidigt experimentera med Linux.

    När det gäller mobiltelefoner så fick man sin egna med ett kontantkort när man gick i 7-8an runt slutet av 90-talet höll mig till vanliga "dumma" mobiler fram tills man skaffade en windows mobil närmare bestämt HTC S730 2007 eller om det var 2008. Sen blev det en annan HTC windows mobil i form av HTC Snap. Sen hoppade man på androidtåget när HTC Legend släpptes och man köpte den ganska omgående efter lanseringen. Sen blev det en Nexus One några månader efter Nexus kom ut på marknaden och den använde man till Nexus S kom och denna införskaffades. Nästa android blir med all säkerhet Galaxy Nexus.
     
  8. MarkTheGreat

    MarkTheGreat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jadu. Jag e född -95 och min första egna tekniska pryl var en dator jag fick i julklapp, det satt en Pentium 4 i den (130nm) @ 3Ghz, den klockade uselt och idlade @70 grader.
    Grafikkortet var ett radeon x800 pro om jag inte minns fel.
    Denna burk var början för mig.
    Nästa stora steg var nog min första "smart"phone, en Nokia 5800xPressmusic. körde S60V5 så om den e smart vet jag inte. Innan dess hade jag nokia 3310.
    Och i dagsläget sitter jag på en awesome burk (X6 1055T, HD6850) och en HTC Legend.
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fick hem våran första hem-pc runt -99, då började man ju spela de demo-spelen som kom med, "Rage Incoming" vet jag ett spel hette, det var skitkul att spela... Likadant där försökte man smygsurfa på 56k på nätterna, gick sådär bra.

    Jag var då i åldern... runt 10 år. Sedan vid 13-14 började jag lära mig programmering, html -php -mysql t.ex...

    Har aldrig byggt en dator eller sådant skoj... Första smartphonen fick jag ju, 2008, en LG-viewty, inte särskilt smart var den heller, då den , t.ex hade resistiv touch och den fungerade extremt dåligt.
     
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Roligt att höra om andras historier! Det skiljer sig rätt så mycket på hur man ramlade in i IT-atmosfären. :)
     
  11. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV

    Min första dator typ 1985, spelade mest Giana sisters och några till.

    Sedan 1997 skaffade jag mig min första 386:a eller om det var en 486:a, så var det igång. Började jobba inom IT 1998.
     
  12. Etzolin

    Etzolin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    463
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Började fatta ett mer tekniskt intresse för datorer någonstans runt 10-års åldern. Minns att farsan alltid blev sur för att jag råkade pilla lite för mycket :D Kom inte ihåg hur gammal jag var, men fick intresse för att modifiera mobiltelefoner då jag hade en Motorola V360. Lyckades bricka den på första försöket, men det skrämde mig inte :)
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 121
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Hmm, första datorn var en C64, det var när jag gick i 2:an dvs runt 1987 kanske, det var en C64C med det nya skalet. Användes väl mest till spel från början men jag började rätt snart testa mig fram i programmeringsträsket, dock helt utan framgång.
    Därefter blev det ett gäng Amiga-maskiner, följt av en 486:a och sen gick det bara utför.
     
  14. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    6 år, 8-bitars Nintendo
     
  15. mikil

    mikil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    928
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Första datorn var någon PC med 5,25" diskettstation. Spelade mest Digger :)
    10cm tjock laptop med rödorange skärm kom sedan om jag inte minns fel. Efter det köptes det en Amiga 500. Sen tog det fart på riktigt med 386, 486 osv. Minns så väl när farsan begrundade länge om han skulle välja en CD-ROM eller ett ljudkort då det kostade på tok för mycket att köpa bägge samtidigt. Har också varit med om hela internetracet.

    Första mobiltelefonen jag kom i kontakt med var en jättekump med bärrem och en tillhörande lur med snurrsladd. Det var på den tiden det brusade i luren om det var dålig mottagning ;)
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Första gången jag satt vid en dator var jag 8 år och datorn var en Wang 2200. Detta var nog 1975. Några år senare hade jag en sådan hemma och jag lärde mig Basic genom att översätta befintliga text-spel från engelska till svenska. Från början hade datorn endast 16 kB RAM, jag var tvungen att bygga ut den till 32 kB för att kunna spela ett spel som hette Startrek 20k.

    Lite googlande ledde till sidan Wang 2200
    Nostalgi!

    För en 5-10 år sedan försökte jag plocka fram en gammal Wang 2200 från ett förråd och damma av den. Tyvärr startade den inte alls, den var helt död.

    Wang 2200 hade Basic i ROM. I början av gymnasiet hade jag en dator som hette Altos. Den hade någonting märkligt som kallades för operativsystem. På den tiden hette operativsystemet CP/M och jag förstod nog inte riktigt nyttan med det, man kunde ju lika gärna göra allt från en basic-prompt som en CP/M-prompt. :). Men Altos 8"-disketter var mycket snabbare än kassettbanden till Wang.

    Därefter blev det PC som körde MS-DOS 2.10, 3.12, 5.0 och IBM PC-DOS 6.
    På detta kom sedan Windows 1.0, 2.någonting, 3.0, 3.1 och en kort bekantskap med 95.
    Då jag på jobbet kommit i kontakt med Linux blev Windows 95 en besvikelse och jag började köra Linux även hemma. På den tiden var det Slackware 3.0 som gällde.

    m v h Henrik
     
  17. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Min första dator var den klassiska Commondore 64 på åttiotalet. Blev mest spel för min del då jag inte upplevde det som så kul att göra något annat eftersom det bara fanns DOS och inget OS med grafiskt UI. När internet blev vanligt på nittiotalet var då IT-intresset började ta form på allvar för min del. En hel ny värld öppnades.
     
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Intressant på min ära
     
  19. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Använt datorer sen jag var runt 4 men det är bara de senaste 3-4 åren jag använt datorer seriöst.

    Första smartphonen köpte jag i vintras.

    Kommer nog köpa en ny dator till gaming i vinter eller kanske i vår.
     
  20. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag har ingen aning om när jag började använda datorer, men första egna datorn fick jag när jag var 8-9 år. Den var väl mest speldator, för jag vet inte hur många timmar jag och lillebror har spelat Sonic på den. Den dog tyvärr ganska tidigt (den var inte ny när jag fick den). Jag har testat mig fram MYCKET, och det är väl därför jag är såpass duktig som jag är idag. Min första laptop fick jag för några veckor sedan.

    Mobiler har man väl hållt på med sedan 4 års ålder. Då spelade man mest snake, i svarvitt förståss :) nu är jag inne på min fjärde mobil.