Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

  1. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Nu blir jag orolig igen: P3Droid har enl Twitter en quadrant test på 1700, en annan finns på Youtube med ung detsamma. Moto Razr får runt 2200. En SGS2 kommer ju upp i över 3500! Är det det ökade antalet pixlar som gör det ?
     
  2. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Görs inte själva benchmarksen i samma upplösning oavsett lur? Något annat vore konstigt.

    Vol
     
  3. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vad gör ni med mobilerna om valet av grafikchip avgör om ni köper eller ej? Vad är det ni inte kan göra med denna telefon?
     
  4. Volatyle

    Volatyle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Det här är min teori beträffande fokus på detta;

    Android har sedan sin introduktion fått ta mycket kritik från många användare, (med all rätt!) gällande sitt hackiga och slöa UI. Detta har så klart förbättrats allt eftersom nya versioner har släppts, och enligt vad vi fått höra skall ICS ha riktig hårdvaruacc i OS'et. Jag tror dock många här (inklusive mig själv) har uppfattat det som att Google sagt detta flera gånger tidigare, och vi har gång efter annan blivit besvikna när det visat sig att det fortfarande går slött.

    Parallellt med detta har man märkt av att utvecklingen av snabbare/bättre hårdvara har kompenserat upp för den bristande hårdvaruacc och således gjort att telefonerna blivit mer smooth.

    Det är således inte konstigt, att många här har ett stort fokus kring hårdvaran, och tycker detta är en viktig punkt. ÄVEN om nu ICS påstås ha löst detta problem så vill man av förklarliga skäl också ha en ordentlig hårdvara.

    Makes sense?

    /Vol
     
  5. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Tror snarare att det är så att många har trott att det ska vara en dräpar maskin, och får den då inte det senaste av det senaste så gnäller man på det.
     
  6. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Min fundering till er som kan det här med hårdvara är eventuell skillnad i batteritid mellan nexus och sgs2 både om man kör vanliga program, typ surf och liknande och vid krävande spel. Sgs2 verkar ju ha relativt bra batteritid vid normal användning, hur är den vid spel?

    Vad tror ni om nexus batteritid vid normal och tung last av gpun. Jag spelar inte själv och använder väl inte gpun särskilt mycket så det är inte avgörande, men skulle vara kul att veta vilken som är den energisnålaste kretsen överlag.

    Sänks gpuns klockfrekvens när den inte används på samma sätt som cpun?
     
  7. Wardancer

    Wardancer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Grafikchip används ju för avkodning av video etc med, många hoppas nog kunna spela upp 1080p video via hdmi ut t.ex. Samt det kommer ju rätt fräsiga spel nuförtiden och med den stora skärmen så kommer ju tummarna faktiskt inte täcka över 50% av skärmen :P
     
  8. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Är inte så insatt i Quadrant-test men min rootade HTC Desire får 1400. Då låter 1700 ganska lite i mina öron, speciellt när man jämför med SGS2.
     
  9. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    OMAP 4460 har en speciell del för avkodning av video som dom kallar IVA 3 multimedia accelerator. Den är som jag förstår en egen del av chipset och inte en del av grafikchipset. Med den som stöd till GPUn så borde det inte vara något att oroa sig för.

    [​IMG]
     
    bombay gillar detta.
  10. Gunde

    Gunde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker allt det här pratet om besvikelse på hårdvaran är lite felplacerat, tyvärr är det så att TIs OMAP 4460 för tillfället är den bästa SoC:en på marknaden som är brett tillgänglig. Visst hade Google kunnat köra med Samsungs Exynos 4412 istället för OMAP 4460 som referens-SoC, men den var antagligen inte redo i tid och i tillräckligt stort antal för Googles planer. Det kan också vara så att andra tillverkare inte var särskilt sugna på att köpa SoCer från en konkurrent i Samsung. Detta kombinerat med de erkänt väldigt bra mediafunktionerna i OMAP-serien är ändå 4460n det bästa valet just nu.

    Sen kan man ju alltid tycka att TI borde ha varit klara med OMAP 4470 i tid till Galaxy Nexus launchen, men förseningar och liknande sker tyvärr allt för ofta.

    Jag läste också att någon skrev att OMAP 4460 har två st. s.k. Cortex M3 kärnor för enklare uppgifter, detta stämmer inte, de kärnorna finns enbart på 4470:n.

    Slutligen måste jag också tillägga att alla benchmarks som görs just nu är helt och totalt värdelösa. Det är först när ICS är ute på marknaden i färdig form och Galaxy Nexus finns i händerna på konsumenter man ens kan börja tänka på att benchmarka den.
     
    stefanb, Dikkie, Goldstar och 1 annan gillar detta.
  11. thebaggen

    thebaggen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En fråga jag har är om det finns LED-lampor som lyser vid missat samtal/när man får sms, någon som vet? Jag var besviken när inte Nexus S hade det, får hoppas Galaxy Nexus har det :)
     
  12. agran

    agran Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Yes det finns en sådan dold under skärmen
     
  13. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kanon! Då blir det en Galaxy Nexus för mig då :)
     
  14. breakman

    breakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    47
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    LG G4
    Det det lilla som gör det. :)

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  15. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    En Nexus är ju lika mkt mjukvara, och senaste uppdateringar. Verkar faktiskt vara en välkomponerad mobil tycker jag, kameran ser riktigt vass ut.
    Grafikdelen, ja, kanske ålderstigen men jag har inte min mobil till att spela på så ingen fara.

    Ska bli kul att prova Nexus serien nu :D
     
  16. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ett av de stående problemen med quadrant är att den räknar ett avbrutet testmoment som ett snabbt avslutat. Därför är alla höga testresultat extremt tveksamma. Det går inte att skilja ett bra resultat pga instabil programvara från ett bra resultat på stabil programvara.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  17. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Känner mig mycket lugn då gpu'n till 95% kommer jobba med gui. Oroar mig mer för inbränningar i skärm som jag läst om på forumet vad gäller amoled. Hur klarar galaxy nexus den biten... lite tufft att vänta ut det känner jag.
     
  18. Wardancer

    Wardancer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Min nexus one har då inga inbränningar över huvudtaget? Var har du läst om det? Aldrig hört talas om tidigare.

    Samt de som mummlar om att grafikchippet inte skulle duga tänker oftast inte på att det är grov överklockat jämnfört mde Nexus S. Så det är knappast dåligt, det är bara inte _lika_ modernt som i t.ex. Galaxy S2 (även om det presterar mycket bra i de tester jag sett)
     
  19. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Har även jag haft min Galaxy S sedan 1.5år tillbaks och har inga som helst problem med inbränningar trots wordfeudmissbruk ;)
    Kollegan som köpte sin samtidigt har inte heller några inbränningar på sin.

    Finns nog en del som har mobilen som klocka på nätterna, dvs att skärmen aldrig stängs av. Då kan jag tänka mig att det kan bli inbränningar på sikt.

    Det vanligaste man gör om man får inbränningar är att köra en vit skärm ett dygn eller så, då brukar de försvinna.. Vet inte om någon som råkat ut för inbränningar testat det...??

    För övrigt, hur ser det ut gällande kameran på Nexusen?
    Snackades om en bakgrundsbelyst kamera, någon som har bekräftat detta eller vet vad det innebär?
     
  20. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    sorry, jag skrev på mobilen och "orkade" inte svappa runt, men här är det
    https://swedroid.se/forum/54841-wordfeud-branner-skarmen.html?highlight=wordfeud

    Gott att höra! Det verkar som de i tråden jag länkat till fått kraftiga inbränningar som inte försvunnit med någon metod. Det finns även ett svar från Samsung i tråden om jag minns rätt att de inte uppmärksammat något liknande problem innan.
    /Anders