Googles listor (tasks/uppgifter)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nummerskivan, 25 okt 2011.

  1. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag använder Google tasks och har flera listor.

    När jag ger en uppgift ett slutdatum, så syns det bara i kalender (på webben) om jag tittar på just den lista uppgiften ligger i. Tittar jag på "anteckningslistan" så syns inte de viktiga tidsbestämda "att göra" i själva kalendern.

    1. Kan man göra så att dessa alltid syns?

    Eftersom inga kalenderappar och taskappar är kompletta, så måste jag kombinera. Det betyder att ena GTask-appen sätter tider på uppgifterna, så att det blir precis som i google. Dessa syns då inte i den kalender jag använder mest (biz cal).

    Däremot syns de, IBLAND i Jorte (vilken jag har för att jag måste ha en liten 1x1-widget).

    Om jag skriver in uppgifterna i Astrid (taskapp) så syns uppgifterna i biz cal IBLAND och som egna, och IBLAND dubbla uppgifter i Jorte.

    2. Någon som har fått ihop det så att man på ett säkert och bra sätt får in uppgifter med slutdatum i sin kalender? Astrid skapar en händelse i min kalender, vilket inte GTask gör.

    Jag har ännu inte sett en enda kalender som kan visa den vy i biz cal som jag älskar, d.v.s. stående, ren (utan klockslag i varenda ruta som CalenGoo har) och organiserar tider som ligger samtidigt på ett tydligt sätt (Jorte lägger dem rakt på varandra så att man antingen inte ser ena, eller bara ser ett virrvarr - jag prenumererar på familjens alla kalendrar.)
     
  2. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Jag förstår inte helt och hållet om det är Widgeten eller Kalenderapplikationen som är problemet för dig? Men efter att ha testat ett antal kalenderapplikationer så kollade jag in Pocket Informant och den är verkligen toppen för mina behov. Där kan du också lägga in tasks som synkar mot Google tasks och det finns många inställningar att göra. Pocket Informant kostar dock en slant (ca 70 kr tror jag).

    Om det däremot är widgeten som är problemet för dig så kan jag inte hjälpa dig. Jag använder själv Smooth Calendar men den visar vad jag vet inte tasks och den finns inte i 1x1-format.
     
  3. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    En bra Widget verkar annars vara Pure Calendar Widget. Den kan dock inte visa 1x1 men kan visa uppgifter från en mängd olika applikationer (Gtask, Astrid, Pocket Informant mfl) och det går att göra många olika inställningar efter tycke och smak.
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hej!

    Nej, widgetarna har jag inga problem med (mer än jag gärna tar emot tips om en 1x1 dagsagenda som även visar tidsbestämda tasks - detta finns dock för Jorte, men då tillkommer ju problemen med tasks som visas dubbelt).

    Mitt problem är alltså att tasks inte syns i kalendern på ett smart sätt. Antingen inte alls, dubbelt, eller ibland och otaliga kombinationer.

    Det andra problemet är att när jag är på googles webbplats i kalendern, så syns bara uppgifter i kalendern, om jag har just den listan med just den uppgiften synlig till höger. Om jag t.ex. redigerar listan "böcker att köpa till barnen" så syns inte "Ring Gysinge!!!" längre eftersom det ligger i listan "att göra". Jag vill se alla tidsbestämda tasks i kalendern, oavsett vilken lista jag är i för tillfället. Kanske detta sätt att visa/inte visa tasks, är det som gör att Jorte visar uppgifter ibland/ibland inte.

    Astrid sätter in tidsbestämda tasks som en egen hela dagen-händelse, varpå jag ibland får dubbla tasks i kalendern. Jorte visar alltid tasks, medan Biz Cal ibland visar de tasks som skapat en händelse i kalendern, ibland inte (mycket märkligt, då Astrid har skapat riktiga händelser i min kalender, med min färg, inte tasks/listors färg).

    LOL vad snurrigt, hoppas det går att förstå. Det var knappt jag själv fattade, utan har testat fram och tillbaka hela dagen igår.
     
  5. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag måste nog ha en trialversion av pocket informant. Jag vågar inte köpa rakt av. Jag förstår att tasks synkas, men hur visas tidsbestämda tasks i kalendern? Det lär jag nog inte få veta förrän jag testar själv.

    Synd att de inte gör en trial som går ut efter några dagar, eller är proppad med reklam så att den går att testa men inte använda ordentligt. Jag menar, det GÅR att göra trials med fulla funktioner, men där utvecklaren inget förlorar eftersom folk kan testa, men inte utnyttja.
     
  6. hamroid

    hamroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2011
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    ROM:
    Original
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5E
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4 Classic LTE
    Du har möjligheten att köpa en app och sedan avboka inom 15 minuter. Det är ju en väldigt kort tid men kanske räcker för att snabbt se om det fungerar eller inte.
    Se följande länk: Returnera appar - Android Market Hjälp
     
    Nummerskivan gillar detta.
  7. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack för tipset. Frågan är om det verkligen funkar med returen, eller om man som med allt annat, stöter på problem och så - tyvärr - gick tiden ut.
     
  8. spanga

    spanga Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har aldrig varit några problem för mig. Ditt kort belastas 15 minuter efter att köpet gjorts, om du inte avinstallerat appen. Du behöver alltså inte vänta på att få några pengar tillbaka...
     
  9. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Bara att avinstallera då, inget annat? Tack för upplysningarna, bra att veta :)
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har försökt köra Jorte, men kom inte alls överens med visningen av events för dagarna. Jag har ofta 10-20 olika events på en dag och då syns inte alla och alla tasks hamnar utanför skärmen.

    Calendar Pad har en renare visning av alla events och en popup som visar alla events om de inte får plats i rutan för dagen (jag har satt "Day view type" till "Popup day view" vilket jag tycker funkar bäst + font size 8).
    Samma utvecklare (MoaiApps) har även en app som jobbar mot Google Tasks: Things To Do. Själva appen tycker jag inte är jättebra eftersom jag inte kan sortera mina listor som jag vill. Där är GTasks bra mycket bättre och är det jag använder för att hantera Google Tasks.
    Det jag använder Things To Do till är att få in mina tidsbestämda tasks in i kalendern. Jag tror det funkar bra. Har inte använt tidsbestämda tasks så länge eftersom det strider lite mot GTD-principen där tidsbestämda aktiviteter ska läggas in i kalendern, men det går ju att sätta datumet på en task som en deadline och använda det i planeringssyfte.

    Alla appar är gratis, men jag har köpt Pro-varianten av kalendern eftersom jag vill stödja utvecklaren.

    Calendar Pad: https://market.android.com/details?id=jp.ne.gate.calpad
    Calendar Pad Pro: https://market.android.com/details?id=jp.ne.gate.calpadpro
    Things To Do: https://market.android.com/details?id=jp.ne.gate.things
    GTasks: https://market.android.com/details?id=org.dayup.gtask
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Nu har jag testat Things To Do, men den hanterar inte mina listor med indrag så det fungerar inte. Annars lade den till uppgifterna på samma sätt som Astrid verkar det som.

    Calendar pad saknar den veckovy jag alltid arbetar med och i stort sett är det enda jag använder. Ser ut som ett skolschema i strukturen och visar önskat antal dagar, och går att rulla på i oändlighet. Jorte har liknande, fast där syns saker som händer på samma tid löjligt dåligt.

    Jag tror att jag får nöja mig med:
    Business Calendar som min huvudsakliga kalender.
    Jorte för 1 x 1-widgeten, som även visar tasks med datum (vilket inte Business Calendar gör).
    GTask för tasks.

    Återstår att finna en bra docs-app. Helst som Evernote eller note everything, fast måste synka med docs och INTE jobba online och ladda hela tiden.

    Jag är lite rädd att köpa appar där testversionen inte har synkfunktionen. Dåliga erfarenheter av hur det fungerar gör att jag inte har lust att prova utan att veta exakt hur det blir. Som med Astrid som faktiskt synkar, men när den lägger in regelrätta uppgifter i själva kalendern, så syns de inte i alla kalenderappar. Det är ju högst märkligt. Sådant vill man gärna testa först.
     
  12. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Hej
    Jag har testat nästan alla google tasks appar som finns (tänkte skriva en review någon gång).

    Den jag gillade mest, var Tasks+ (lite svår att hitta på market pga namnet). Vet inte om den har de funktioner du letar efter, men den var ifall en av de apparna mest flest inställningsmöjligheter.

    https://market.android.com/details?id=com.iss.tasksplus
     
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack, ska genast testa.