Fråga: Sälja SII för att köpa Iphone 4S?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av stayhard, 24 okt 2011.

  1. stayhard

    stayhard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har precis köpt mig en Galaxy SII och tycker den är lite stor men framförallt så känns den så fruktansvärt ömtålig, ja jobbar inom industri och mekar mycket bil hemma och ja vågar knappt ha telefonen på mig när ja gör nåt för de känns som att jag kommer bryta av den...

    Då ja köpte denna är för att den har bra prestanda och har android, hade en x10mini förut som ja roota, prova flera rom, kernels m.m. och tycker det är underbart roligt att testa massa "hackande". Men är lite sugen på en iphone 4S då den känns lite mer rejäl och är mindre men å andra sidan så kan jag ju inte göra nåt speciellt med den förutom att jailbreaka.


    Om jag köper en iphone 4S, kommer ja bli besviken då?
    Kanske ska hålla mig till SII?

    Någon som har erfarenhet av skal till SII, om den känns mer hållbar med de?

    Oerhört tacksam för tips och svar!
     
  2. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Skulle tro att 4s är mer ömtålig, kolla bara drop testet tex. Plast flexar mer än glas :)
     
  3. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Iphone 4 är inte direkt känd för att vara stryktålig, skulle tippa att SGS 2:an tål mera av den varan. Har inte hört någon än som lyckats spräcka glaset på en SGS 2, iofs så känner jag bara ett par stycken med den. Däremot så vet jag många som spräckt glaset fram eller bak på 4:an.
     
  4. deliverance

    deliverance Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    Är du van med android så kommer du med största sannolikhet bli galen på ios, jailbreak hjälper (lite) sen så har dom väl inte släpt något untether jailbreak till ios5 (rätta mig om jag har fel).

    Tror även att iphonen är mer ömtålig, jag kör med ett Siliconskal och tycker att det gör mobilen mkt mer robust, köper du det större batteriet så borde det bli ännu bättre.

    Annars så finns det ju stöttåliga android mobiler.

    Det är mina åsikter.

    Lycka till i valet!

    Skickat från min SGS2:a via Tapatalk
     
  5. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag kan rekommendera case från Case-mate, jag har två olika, ett "barely there" när jag är hemma och sånt som är lite lugnare och ett "Tough Case" när jag ska ut och slita i skog osv. Självklart blir den lite större med det senare men väldigt säkert!

    Så om du vill testa en iPhone för att det känns lite roligt att testa gör det, men säkerhetsmässigt tror jag inte det är så stor skillnad.

    http://www.case-mate.com/Samsung-Ga...l/Samsung-Galaxy-S-II-Cases-International.asp
     
  6. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Jobbar personligen i en "stökig" hamn där ömtåliga telefoner inte gör sig alls... Har 7-8 kollegor som har iPhone4, alla utom 1 har sprucket glas fram eller bak. Vi är 3 som har SGS2 ingen av oss har haft några skador på våra mobiler (peppar, peppar!).
    Jag använder inget skal alls utan en liten mobilstrumpa för att avvärja smuts, det är allt.
    En kollega använder Case-Mate Tough-Case. Så, med den vetskapen i ryggen så tycker jag definitivt att du ska köra på SGS2. Lycka till!

    edit: Samtliga iPhone har något typ av skydd på sina. Den som inte gått sönder använder även han en tough-case till sin, men givetvis gjord för iPhone då! :)
     
  7. Nabilon

    Nabilon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tycker du helt klart ska ta en titt på den här videon:

    iPhone 4S vs. Samsung Galaxy S II Drop Test

    Sen gäller det självklart att vara försiktig. Smarta telefoner med pekskärm är generellt mer ömtåliga. Ett rejält skal/case samt kanske ett skärmskydd är nog att rekommendera om du vet att du kommer använda den på ett, ibland, oömt sätt.
     
    Skinksallad gillar detta.
  8. Klashosh

    Klashosh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    +1 på den. Om du tycker SGSII är ömtålig ska du definitivt inte skaffa en iphone. Skulle mer kika på en defy eller liknande om jag ville ha en tålig smartphone.
     
  9. petu

    petu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Varför frågar man om köpråd till iphone på ett Android-forum???
     
  10. Dec

    Dec Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är bara att köpa ett skal till den, annars håller den utmärkt!

    Iphone brukar vara stora och tunga imo, och ju större dem är ju hårdare smäller de i marken, och utan samma typ av glas som Galaxy S2 har så går det inte så fint.

    Vad man har hört så har iphone 4/4s ett ömtåligare glas som inte är lika "böjbart" som rent gorilla glas, därför är det lätt att göra sönder luren genom att tappa den.

    Om detta är fakta eller inte är jag inte säker på, men film snippet ovan är ju något sorts bevis på hur ömtåliga de två telefonerna är
     
  11. zorco

    zorco Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag fick för mig att ta ett kort med min S2a i somras när jag var ute och cyklade rätt snabbt på en cykelväg med asfaltsbeläggning... när jag lagom får upp den ur fickan och ska låsa upp den så tappar jag den rakt i asfalten medans jag cyklar. Jag är HELT säker på att min nya mobil utan något extraskal eller liknande är helt pajj efter att ha studsat runt på asfalten! (har haft en iphone 3gs som pajjade när jag missade fickan hemma...). Vart två små skrapmärken som nu har slipas bort i fickan och inga spår finns kvar. Samsung galaxy S2 håller riktigt bra, precis som tapptestet visar i videon som länkats!
     
    Last edited: 25 okt 2011
  12. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Iphone 4 känns som en porslinstelefon som kan gå sönder i hundra delar om man skulle tappa den, jag har haft en så jag vet. Samsungen känns mycket tåligare.
     
  13. stayhard

    stayhard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack så oerhört mycket Swedroids befolkning! :D

    Efter alla dessa svar, lite mer användande av min Galaxy och lite test av Iphone 4, så har jag bestämt mig att jag har kvar min Galaxy SII.

    Beställde skal i veckan så hoppas ja kommer bli ännu mer säker på att den håller :)


    Hörde även att det fanns ett bättre batteri till mobilen? Ska det göra telefonen tyngre eller nåt?

    Tack så mycket allihop! :)
    MVH Andreas
     
  14. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Du gör ett helt rätt val!
    Själv använder jag iPhone på heltid nu, efter att bytt bort en SGS II.
    Men med den bakgrund du gett, om att du jobbar inom industri osv och har telefonen med dig så skulle jag inte rek. iPhone iaf.

    Kommer ihåg en av mina tidigare SGS II jag råkat tappa ett fåtal gånger och inte tagit någon stor skada, medans jag är inne på min 2a iPhone, efter att tappat den första och den sprack direkt.

    Du kommer bli otroligt nöjd av att stanna kvar hos SGS II är min synpunkt på det hela.

    Mvh
     
  15. deliverance

    deliverance Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=52087

    Samsung släpper nytt starkare batteri till S2

    Skickat från min SGS2:a via Tapatalk
     
  16. Drewmor

    Drewmor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Så du tycker att SGS2 är ömtålig... Och du funderar på att köpa en lur med GLAS på både famsidan och baksidan? medans SGS2 har gorilla glas? Är du skön eller?
     
  17. Mixztel

    Mixztel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Telefon 2:
    Galaxy S8+
    Telefon 3:
    iPhone 7
    Platta:
    Nexus 7
  18. Slipurson

    Slipurson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    ROM:
    Stock
    Info:
    Gear 2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Note 8.0 LTE
    ROM:
    CivZ SphereKat
    Info:
    Jobbtelefon...
    Du valde helt rätt :)

    Jag jobbar själv inom industrin, trådvalsverk för att vara exakt, och jag kör med Invisible shield på displayen för att inte riskera nått med den (tar kanske bort lite av känslan, men hellre det än en repa :P)

    Har även testat lite olika skal, det jag tycker ha funkat bäst är ett lite tjockare gummiskal som bara har öppningar för högtalare och inte för knapparna. (köpt på skal-man)
    [​IMG]

    Har även testat ett Krusell-skal som jag tycker funkar rätt bra det med men det är mera öppet i över och underkant så där finns det ju risk för skador.
    [​IMG]

    och för att säga samma som dom flesta i denna tråd plast håller bättre än glas :)

    Den där OtterBoxen såg ut att kunna vara tålig den med.
     
    Last edited: 26 okt 2011