Sony köper ut Ericsson ur Sony Ericsson?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Concha, 6 okt 2011.

  1. toastedfish

    toastedfish Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Iphone 6
    Det du glömmer är att det faktiskt är Ericsson delen som varit mest lönsam. De har en stor marknadsandel. Och vad menar du att man skulle kunna göra för att kämpa emot? Ska vi köpa aktier för några miljarder och rösta emot en försäljning?
     
  2. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Hoppas detta inte går igenom:(

    Ni har väl hört om rootkitet som Sony skulle använda på cdskivor för att man inte skulle piratkopiera dem. Det var för många år sen men tänk på det

    Sent from my awesome X8 using Tapatalk
     
  3. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ja detta vore riktigt tråkigt om det blir av.

    Sony vill väl kunna begränsa och låsa in konsumenten sin vana trogen. Minns deras musikspelare ingen ville köpa som inte tog mp3 utan krävde konvertering till deras eget ATRAC format. Planteringen av Rootkit i folks datorer och den fula hanteringen av Playstation 3 där man stänger av funktionalitet visar bara att det är profiten som betyder mest även när det blir dumsnålt och begränsar det egna företaget i stället då man tappar försäljning och rykte.

    Möjligen kan de bli lite snabbare på att välja senaste hårdvara än SE har varit men de tappar mixen av teknik & design samt mjukvara som gjort SE telefonerna bra. Särskilt trist nu när SE börjat öppna upp sina Android telefoner.

    En sådan modell som Xperia Active en modern smartphone efterträdare till den legendariska hajfenan skulle Sony aldrig tagit fram själva.

    Än mindre den smarta lösningen Active har med att kontaktskydden mot väta sitter i ytterskalet och därmed lätt bytes av konsumenten själv då det bara är att byta skal om de börjar bli slitna.Det är en sådan omtänksamhet Sony nog själva inte skulle tänka på,det är typiskt Ericsson tänkande i den finessen. Och ett extra skal följer med redan från början.

    Jag kommer ihåg Sonys enkla gamla kasettbandspelare där de som den enda av kvalitetstillverkarna på den tiden körde med en magnet som fälldes ned mot bandet istället för ett riktigt raderhuvud som i stort sett alla andra tillverkare hade utom det allra billigaste lågprisskräpet.Detta för att magneten var några kronor billigare.(och som bieffekt bidrog till att smygradera diskanten även vid avspelning) så genvägar har de tagit förr.

    Jag har en ny Sony-TV som är utmärkt i de flesta avseenden utom att mediespelaren har bland det sämsta formatstödet på marknaden. Nu visste jag just detta vid köpet så jag kan leva med det.

    Nej, hoppas verkligen inte att detta går igenom för då dör det sista av Ericsson mobiltelefoners teknikarv. Det lär också bli en massa SE människor som förlorar jobbet när allt flyttas till Asien.

    Nu är ju inte Sony bara skit de har också gjort en massa bra saker som första Walkman spelaren som jag givetvis köpte direkt fast den var svindyr då, De har gjort bra Tv-apparater och en hel del ok hifi-prylar och jag har ägt och äger en hel del Sony prylar som jag varit nöjd med.

    Men just i detta fallet tror jag det är dåligt både för Sony och Sverige att släppa Ericssondelen. Och för alla SEMC anställda i sverige blir det riktigt illa om det blir en nedläggning.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Nä, jag glömde ju inte det, jag talar ju mest om mobildelen. När det gäller kämpa emot, så vet jag inte... Vi vanliga människor kan nog inte göra så mycket, mer än det traditionella, protestlistor, demonstrationer och skriverier i tidningar. Den reela makten finns hos våra politiker, det är ju de som måste förstå att våra svenska företag är viktiga. Visst kan det gå dåligt, men man kan inte låta de viktigaste företagen går i kras. Ok, SE är kanske inte ett viktigt företag på samma vis som Ericsson men jag kan inte tänka mig att det är bra för svensk ekonomi om våra största och företag (för SE var ändå ganska stora) gå i utländska ägor. Kunskaper, patent försvinner här ifrån och stoppar effektivt framtida utveckling. Nä, jag kanske är orolig i onödan, men jag ser inte detta som något positivt. Snarare hade det varit bättre om Ericsson faktiskt tog tillbaka sin mobildivision. Tror de liksom Apple verkligen skulle kunna få fart på rulljangsen, om de på något sätt fick tillbaka sin teknikjargong, som de en gång i tiden hade. De låg många gånger först med ny teknik, vilket de inte är nu för tiden.
     
    Nagarebozhi gillar detta.
  5. Concha

    Concha Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Gällande arbetstlllfällen så har jag svårt att tro att div kontor och arbetsställen blir påverkade, som tex Lund. Stor del av utvecklingen är där och skulle Sony mot förmodan stänga ner där, så skjuter dem sig i foten. Jag har svårt att se att Sony gör detta och jag tror inte att dem gör det. men man vet aldrig, och det sista ordet är ju inte sagt.
    Sony Ericsson är LUND.. och göra sig av med utvecklingen där, skickar dem tillbaka till stenåldern.. :)
     
  6. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med att det är inte mycket vi kan göra tyvärr - att Sony skulle ta över Sonyericsson är tragiskt, kommer ihåg när Sony hade egna mobiler dom var ju inte direkt några höjdare, fula och inte direkt spännande. Sony är däremot bra på att tillverka och sälja TV apparater, system och kompaktkameror, walkman etc. Dom kan hålla sig till det.

    Sen är ju IKEA sverigebaserat i alla fall samt AB Volvo har ju mer än lastvagnar dom har bussar, entrepenadmaskiner, Penta t ex.
     
  7. tuffejalle

    tuffejalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vad tror Ni kommer hända med uppdateringar etc av befintliga telefoner om Sony köper ut Ericsson? Det känns ju inte direkt som Sony kommer lägga fokus på dessa..
    Vågar man köpa en SE idag om den inte kommer få fortsatta uppdateringar?
     
  8. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Vad är det Sony gör i företaget och vad gör Ericsson? Känns som Ericsson gör allt... :D
     
  9. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Min far jobbar på Ericsson och han hävdar att det är mer Ericsson i senaste HTC Sensation än i Sony Ericsson-mobiler. Nånting med ST-plattformar pratade han honom.
     
  10. Amiga

    Amiga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Övrigt:
    Android Auto i VW Sharan 2016

    Det såldes ett antal skivor med ROOT-KIT... Det var när det blev känt och protesterna blev stora som sony slutade. Vet inte hur många skivor som hann säljas och om man fick byta ut dom.

    Bojkottar sony sedan dess.
     
  11. RazerBlader

    RazerBlader Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Enligt mig så är du orolig helt i onödan, nog för att jag inte heller gillar tanken på att SE skulle bli Sony tack vare en PS3 som jag köpte tack vare otherOS som sedan togs bort, och sedan den respekt som Sony har mot sina kunder verkar vara lika med noll, jag blev ärligt skrivet förbannad när dem tog bort OtherOS-funktionen från PS3an när det var en av de saker som gjorde den till ett givet köp, och för att inte nämna svaren på mina E-postmeddelanden, sedan alla stämningar och rättstvister mot hackar-aktivister som faktiskt har gjort bättre ifrån sig gällande PS3an än vad Sony någonsin gjorde visade dålig PR inför konsumenterna och jag hoppas många reagerade och har börjat tänka två gånger om Sony, sedan är det trots allt ett skitföretag tack vare mycket mera handlingar än så som de tagit(Blu-ray licenserna med mera(varför tror ni spelarna är så dyra?)) , men det jag nämnde ovan är en av de saker som etsat sig fast.

    För övrigt så skulle Sverige klara sig även utan Ericsson-delen då Sverige först och främst ses som ett I(Industri)-land tack vare vår skog, och vi har mycket andra industrier även också utöver skogsindustrin, men jag anser att det inte skulle göra alltför mycket om vi förlorade Ericsson, däremot skulle nog Sony inte göra lika stor förtjänst längre då jag vet många som bojkottar Sony och tycker det är ett buffel och båg AB-företag, det skulle aldrig falla mig in heller att köpa produkter heller från Sony längre då.
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jobbar även jag på Ericsson och i huset vi sitter är det en ganska stor mängd
    folk som har kontakt med SonyEricsson. Vad de gör vet jag inte men det
    är väldigt många i alla fall.

    ST-Ericsson är lika mycket Ericsson som SonyEricsson.

    // A
     
  13. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Ericsson och Sony går skilda vägar - DN.SE

    Hmm, där ser man.
     
  14. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Last edited: 27 okt 2011
  15. Swedish Berserk

    Swedish Berserk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kändes väldigt väntat. Bra för Sony men tråkigt att det inte blir några fler Sony Ericsson lurar.
     
  16. halvars90

    halvars90 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Riktigt, riktigt dåligt...
     
  17. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tråkigt! :(
     
  18. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Vd Bert Nordberg verkar ställa sig positiv till det hela:

    Nåja, framtiden får utröna vad som händer.
     
  19. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Bert Nordbergs jobb är att verka positiv till detta. Är han inte det så är han arbetslös.
     
    LRI gillar detta.
  20. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Förvisso, Sony kan dock om inte annat nu lugnt pusta ut i det rådande patentkriget med den enorma patentportfölj som de nu har i sin ägo.