4.0.2.A.0.42 finns nu för ray via PCC för Nordic

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Vidur, 26 okt 2011.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har frågat SonyEricsson's supportcenter om detta förut (finns ett formulär på SonyEricssons hemsida) och enda svaret jag fick var att den funktionen fungerar tyvärr inte med androidtelefoner:

    "Tyvärr kan våra modeller med Android som operativsystem inte skicka låttitel eller namn till MW600. Vid inkommande samtal blir det bara numret som visas."
     
    Last edited: 27 okt 2011
  2. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det var ju tråkigt, då kan man nog utgå ifrån att alla andra BTbuggar kommer att kvarstå också, riktigt dåligt eftersom det var dom som tog fram BT!
    Låter nästan som om SE inte har något med telefon att göra själva, är det en Motorola in disguise månne eller nåt annat crap?

    Edit:
    Eller är det så illa att Android går så långt ner i registret med bestämda ramar så SE inte kan styra upp det?
    Trodde att det låg lite ovanpå, typ!
     
    Last edited: 28 okt 2011
  3. Boota

    Boota Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    yay... efter uppdatering blev klockan 01:10 den 30 januari 1980...
     
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det där råkade jag ut för när jag uppgraderade från 2.3.3 till 2.3.4, men sen när telefonen hade startat så hämtade den datum- och tidsinformationen från min operatör. Men det vart nåt SMS som ramlade in precis då som fick ett konstigt mottagningsdatum.
     
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Undrar när dom får styr på den där "Bluetooth röstaktiverad uppringning" som sätter igån ifall man av misstag kommer år lur-knappen på MW600. Min telefon brukar ringa nåt godtyckligt nummer, antingen ett random i adressboken, eller nåt annat nummer som finns nånstans i telefonen, t.ex telefonsvararen eller 112. Den fungerar bara på engelska tydligen.
     
  6. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för den, då vet jag det :-)
    Min har också ringt upp ett par nummer när jag råkat dubbeltrycka på den vid påläggning av luren, undrade vad fan den höll på med. Dubbeltryck är väl uppringning av senaste nummret tror jag, men det här var som du sa random nummer, i mitt fall nummer som jag aldrig använt.
    I mitt fall vart det alltså: La på luren, eftersom man inte får nån bekräftelse via ljud eller display så trycker man en gång till för säkerhetsskull och aktiverade ovetandes röstuppringning av misstag.
    Får nog lägga MW600 åt sidan och köra med DS 205 tills dom fixar det här, om dom nu gör det!
     
  7. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Root och sen frys Röstaktiverad uppringning med Titanium backup. Stört mig brutalt på den skiten också. Provat uttala namn på engelska men icke den ringer nån random kontakt som inte en är i närheten av det jag sa.
     
  8. Zanders

    Zanders Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tack för tipset!
    Ska dra en root på min när jag får kläm på hur man gör.
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Om bara "glassmackan" landar så ska man kunna frysa appar utan att roota har jag hört. Fast jag tycker att fler borde höra av sig till SonyEricsson och klaga, så småningom borde dom reagera. Det här är nog inte specifikt för Xperia Ray utan för samtliga Android 2.3.4-telefoner dessutom. Lite ironiskt att dom annonserar stort om MW600 som Android-tillbehör på sin hemsida.
     
  10. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Raderar SEUS några inställningar/program?

    Får inte den j**** MTP att fungera, verkar vara ett välkänt problem. O hittar ingen uppdatering när man går via telefonen.
     
  11. jinpa

    jinpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vilken uppdatering är det som gäller nu? Jag hittar inte den ni pratar om.
     
  12. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Om jag inte har helt fel så gäller 4.0.2.A.0.42. Dock om du sitter på en brandad lur så är det garanterat det som är felet i att du inte hittar den. Då får du uppdateringen när din operatör släpper den. En obrandad lur får den relativt snabbt efter att uppdateringen släpps.
    Kan rekommendera att flasha om luren så du kan ta emot nya uppdateringar snabbare samt att du slipper skit som operatören lagt in i luren.
    Men som sagt vet jag inte om det är det som är problemet i det här fallet!
     
  13. jinpa

    jinpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min lur är olåst om det är det som menas med brandad. Jag vill gärna uppdatera till 2.3.4. Hur gör jag för att flasha?
     
  14. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hur du flashar finner du i några tidigare trådar där det finns länkar att följa...
    Till exempel här:
    xda-developers - View Single Post - [FIRMWARE][4.0.A.2.368][Mini Pro][SK17i][MANGO] Official Firmware + ROOT solution

    Brandad betyder att en operatör tagit en uppdatering som en tillverkare har släppt och lagt till saker och ting som har med operatören att göra. Det är oftast inte mycket att ha och stör mest i mitt tycke. Detta får du bort om du flashar och får då uppdateringen som den var tänkt från början av tillverkaren.

    Har du köpt telefonen i och med ett abonnemang eller har du köpt den lös och då inte bunden till en operatör? Om du köpt den lös och då alltså inte bunden till en opertör ska den inte vara brandad och då ska du kunna ta emot uppdateringar.
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Branding var vanligare eller åtminstone mera påtaglig förr. Tre och dåvarande Vodafone var värst. Vodafone bytte ut samtliga ikoner i huvudmenyn i teleonerna mot egna som gick nästan enbart i Vodafones röda färg. Man skyllde på att ifall användaren var tvungen att byta telefon mot en annan modell så skulle det se likadant ut. Tre bytte ut Walkman-musikspelaren i SonyEricsson-telefoner mot sin egen "Three Player" som var nån slags föregångare till spotify, man kunde köpa låtar av Tre, och så kontaktade den Tre's server varje gång man startade spelaren. Nästan samtliga operatörer hade sin operatörslogga inbränd i boot- och avstängninsanimation, och många, särskilt Tre, lade in sin logga på telefonens skal.
    Numera tror jag inte brandningen är lika tydlig, eftersom telefonerna blir mer och mer komplexa och operatörerna hinner helt enkelt inte med att förstöra firmwaren i samma takt som tillverkarna skickar ut nya versioner av både telefonmodeller och firmware. Brandningen kan ofta bestå i att dom låser vissa inställningar eller ändrar startsida i den inbyggda webbläsaren. Dom senaste tre telefonerna jag har köpt har jag antingen köpt hos operatörsoberoende återförsäljare eller från Telia och dom har samtliga varit i originalverion utan nån som helst branding eller operatörslåsning.
     
  16. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ja det där var utförligt och bra. Dock så av egen erfarenhet så håller tre på fortfarande med detta skit om jag nu får uttrycka mig på det sättet. Kanske inte i samma stora utsträckning som tidigare om åren men i alla fall att förstöra firmwaren. Som tur är kan vi då flasha om luren vilket jag naturligtvis gjort och råder andra att göra.
     
  17. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar ha samma problem här. PCC kräver en fastboot från telefonen, men drivarna för det verkar jag bara kunna ladda ner om jag gör en boot loader unlock (logiskt - du måste göra unlock av boot loader för att kunna ladda in ett officiellt ROM...).
    Kommer det en OTA på 4.0.2 så man slipper joxet med PCC?
    Jag kommer nog att roota småningom, och då spelar det inte så stor roll, men väntar helst lite till...
     
  18. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Alla drivrutiner som du behöver finns i telefonen om du nu inte formatet Sd-kortet. Och låsa upp bootloadern skall du INTE göra om du vill ha kvar din garanti och kunna uppdatera OTA, och det krävs heller inte av PCC.
    Låter som att du gör någonting riktigt knasigt när du skall uppdatera.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Idag fick man den OTA. Ingen som vet vad den gjorde?
     
  20. Zhilmoen

    Zhilmoen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur är det, jag har låst upp min boot loader, bör jag undvika OTA?

    Sent from my ST18i using Tapatalk