Flasha till custom ROM, vågar jag?

Diskussion i 'Galaxy Mini' startad av Svensk, 30 sept 2011.

  1. Svensk

    Svensk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag tänkte flasha till denne ROM:
    [DEV] [Samsung GT-S5570] [ROM & Kernel] Unofficial Cyanogenmod 7 - xda-developers

    Jag vet att det är en risk så den moralkakan kan ni behålla, inget sådant snack i tråden dvs.
    Min fråga är vad som blir fördelarna samt vad som kan hända i värsta fall.

    Har ni flashat costum roms tidigare och har erfarenheter?
    Har ni gjort det med vår mini, vilken ROM valde ni, samt kan ni hjälpa mig att göra min lika cool :teeth:
     
  2. Impaled

    Impaled Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rootade å flashade min gamla Hero med CM7. Var ett otroligt lyft användarmässigt. Går oftast överklocka, man kan installera massa godis på en rootad lur som tex tethering(finns kanske standard nu för tiden iofs) adblockers osv.

    På en sån billig lur som mini kan man ju experimentera lite utan att ekonomin blir allt för lidande om det skiter sig med flash. Mycket ovanligt att man brickar luren helt dock.
    På en ny dyr lur skulle jag nog vänta ett år eller så innan jag rootar/flashar, men det e jag det ;)

    Övergav min mini igår till förmån för SE Neo, fyfan vilke lyft!
    Kan experimentera ovanstående flashning nästa vecka när kidsen är hos mamman. Om du/ni orkar vänta.

    Edit: Även lekt med cutomromar på min ZTE Light, även där har jag bara upplevt positivt. Men det är klart att det alltid finns buggar precis som i orginalprogramvara.
     
    Last edited: 30 sept 2011
  3. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  4. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kör just nu den romen på min mini och det blev ett jävla lyft. hur enkel som helst att installera och om man dessutom rensar cache och dalvik cache så startar telefonen och fastnar inte i bootläge. det enda som saknas är radion, fast det skall tydligen gå att få Spirit FM att funka...men jag lyssnar inte på radion så jag har aldrig testat.

    Efter att ha kört detta i en dryg vecka kan jag konstatera att batteriförbrukningen har minskat rejält. Hittills inte en enda hängning och bara en omstart pga backup av systemet...så jag är nöjd och kommer inte ens överväga att slänga på originalromen när den nu släpps.
     
  5. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    street dog jag har orginal radio apk:en jag kan skicka den till dig
     
    streetdog gillar detta.
  6. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    skickade ett pm med mailadress
     
  7. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdaterade till CM7.1 och android 2.3.7 idag...får väl köra några dagar innan jag vågar uttala mig om det.
     
  8. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    hur flashade du in den det funkar inte på min? :(
     
  9. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du installerat CWM? Om inte så följ anvisningarna här. Sen är det bara att slänga in romen på sd kortet, boota upp i recovery och välja att installera från sd kort. Välj romfilen och låta den installera. Sedan rensar du cachen och dalvik-cachen (som ligger under advanced). startar om och sen är det klart.

    kan f.ö. nämna att GPS:en inte funkar i 09102011. Åtminstone inte för mig. I övrigt så verkar allt funka, men jag hittar säkert nåt mer efterhand.
     
  10. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag glömde rensa dalvik cache
     
  11. Svensk

    Svensk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag brickade luren, hehe...
    Nu är den på reparation och jag sa att jag misslyckades med en uppdatering på Kies, hoppas att de inte kommer på mig :cool:

    Så jag skulle aldrig vågat, jag är för dum för avancerade saker, nu vet jag till nästa gång, LOL.
     
  12. streetdog

    streetdog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu kört CM7 09102011 en stund på telefonen och har egentligen inte råkat ut för några större problem. Problemet med GPSn löstes med att lägga in lib:n från CM7 01102011. Efter det så har det fungerat i stort sett felfritt.

    Det har blivit nåt enstaka tillfälle där mikrofonen tycks lägga av under samtal. Men är lite osäker på om det är telefonens fel eller beroende på dålig signal. Det har även varit tillfällen då telefonen tycks tappa all form av nätaktivitet och det enda som får igång det igen är att boota om telefonen. Dessa händelser har enbart skett på min arbetsplats som är erkänt känd för att ha dålig signal oavsett vad. Radiosignaler har svårt att ta sig genom 3 lager plåt och 3 lager betong... :)

    Batteritiden är rejält mycket bättre än original. Jag upplever dessutom telefonen som rejält mycket snabbare med CM7. Väldigt stabil, inga hängningar under hela perioden jag haft den installerad, sen den 9:e med andra ord. FM radio fick man tillgång till genom att använda Spirit FM. Nu lyssnar jag sällan på radio genom mobilen, men det var ju kul att även den gick att få och fungera.

    Med tanke på hur stabil den är och det nu öppnats ett utvecklarforum för minin även på XDA, så är det väl bara en tidsfråga innan det finns en officiell version av CM7 till minin.
     
  13. kpiisch

    kpiisch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag har en Samsung galaxy mini
    android 2,3,4
    Basbandversion-s5570XWKQ5
    Behöver jag custom roms för att roota? eller bara till flash? har letat custom roms till den men hittar inget:/
    mvh/kriss
     
  14. Tankspridd

    Tankspridd Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER